حال ناخوش سینماهای خراسان جنوبی

حال و روز سینماهای کشور و استان این روزها خوب نیست، شیوع بیماری کرونا در این سالها از یک سو و عدم بهره برداری از سینما در سبد خانوار از سوی دیگر مزید بر علت شده است تا جایی که به اذعان مدیران سینماهای بیرجند باز بودن سینماها در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم زاده- هنر در طول تاریخ بهترین و موثرترین وسیله ایجاد ارتباط بین انسان ها بوده و از بین انواع هنر ارتباط تصویری تاثیرگذاری بیشتری داشته است و هدف از ایجاد زبان تصویری، نیاز بشر به بیان افکار عقاید و احساسات خود و همچنین برقراری ارتباط بوده است.

جهان امروز جهان تصویر است. عصری که از آن با عنوان عصر انفجار اطلاعات یاد می شود. عصاره اش تصویر بوده، به عبارتی جذاب ترین، کارآمدترین و ماندگارترین شیوه بیان و ارائه اطلاعات به مخاطبان در هزاره سوم تصویر است.

بی شک یکی از عمده ترین مصادیق تصویر در عصر حاضر سینماست سینما یک وسیله القاگر و ارتباطی است که با بهره گیری از جادوی تصاویر متحرک به همراه کلام و موسیقی به یک پدیده تاثیرگذار در زندگی بشر تبدیل شده است.

اگر در روزگاران دور تنها تلقی مردم از رفتن به سینما و به تماشا نشستن یک فیلم در پرکردن اوقات فراغت خلاصه می شد. امروزه تاثیرات شگرفی که این ابزار دوران مدرن بر ذهن و روح مخاطبان خود گذاشته بطوری که متفکران و اندیشمندان را به این یقین رسانده که سینما ابزار استراتژیک مهمی است که از طریق آن می توان به انتشار باورها و اندیشه ها پرداخت. سینما رسانه ای فرهنگی است که موضع انسان را در قبال جهان و عرصه های مختلف آن ابراز می دارد. هنری که اگر بر مبنای فطرت پاک و تفکرات متعالی انسان به کار گرفته شود نه تنها قابلیت پاسخ دهی به دغدغه های فلسفی سیاسی و اجتماعی بشر را دارد بلکه در پالایش روح انسان نیز می تواند نقش به سزایی را ایفا کند.

با این وجود سال‌هاست که سینمای ایران در حوزه اقتصاد با مشکلات جدی روبرو است. عدم حمایت مالی و فرهنگی دستگاه های متولی، کمبود مخاطب، بالا رفتن هزینه تولید و... مشکلاتی است که اقتصاد سینمای ایران و به تبع آن استان را ناخوش احوال کرده تا جایی که عدم توجیه اقتصادی، سینماگران استان و کشور را مشکل جدی مواجه کرده است.

مجتبی تخم کار- مدیر سینما فردوسی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات صنعت سینما از عدم حمایت های مسولان مربوطه گلایه می کند و می گوید: در طول چند سال گذشته بیماری کرونا و...باعث تعطیلی سینماها شد و ضربه جبران ناپذیری به پیکره سینماها وارد شد.

نوی می گوید: اگر سینما در طول سال فقط یک ماه یا در ماه دو روز تعطیل باشد فقط باعث ضرر و زیان است حال آنکه به دلایل مختلف در سال ماه ها سینما تعطیل می شود و همین موارد باعث شده حال و روز سینمای استان ناخوش احوال باشد.

وی اکران برخی فیلم ها مانند فسیل و... را باعث استقبال مخاطب و شلوغی سینماها دانسته و می گوید: در زمان اکران این فیلم با توجه به استقبال بالای مخاطب در چند ماه اکران، به اندازه دو سال سینما رونق داشت.

سینما.jfif

ضریب 10 درصدی اشغال صندلی

مدیر سینما فردوسی بیرجند ضریب اشغال صندلی سینما را 10 درصد اعلام کرده و می افزاید: در حال حاضر سانس سینما با 10 تا 20 نفر شروع می شود و بارها تا مرز تعطیلی پیش رفته ایم.

وی با اشاره به عدم حمایت مسئولان مربوطه از صنعت سینما، می گوید: بارها مشکلات اعلام و قول هایی داده شد اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاد.

تخم کار گریزی به ادارات استان می زند و می گوید: با وجود داشتن بودجه فرهنگی، بارها مکاتباتی با ادارات و سازمان های استان برای خرید بلیط نیم بها برای استفاده کارکنان به مناسبت های مختلف، انجام شد اما با این وجود استقبالی صورت نگرفت.

وی یادآور می شود: با شهرداری هم مکاتباتی مبنی بر همکاری برای انجام تبلیغات فیلم های اکران شده صورت گرفت که تاکنون جوابی دریافت نشده است.

سینما-1.jfif

ارتقا درجه سینما فردوسی به ممتاز

وی با بیان اینکه سینما فردوسی در چند سال گذشته با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان بازسازی شده است و ابتدای امسال هم با اعتباری بالغ بر 60 میلیون تومان سرور سینما به روز رسانی شده است، تأکید می کند: پس از بازسازی برای ارتقای درجه سینما مکاتبات و پیگیری هایی صورت گرفت و در حال حاضر سینما فردوسی از درجه یک به ممتاز ارتقا پیدا کرده است.

به گفته وی اکران فیلم همزمان با کلان شهرها در این سینما هم انجام می شود و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

حسین واحدی-مدیر سینما بهمن بیرجند- هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه سینما صنعتی است که به فراخور شهر و فرهنگ مردم استقبال از آن کم و بیش است، می گوید: سینما نیاز به حمایت فرهنگی دستگاههای اجرایی دارد.

وی می افزاید: با ورود ادارات و سازمان ها و خرید بلیط نیم بها و... می توان از صنعت سینمای استان حمایت کرد.

وی با بیان اینکه در زمان اکران فیلم های ارزشی مانند دسته دختران، قریب و... با همه ادارات مکاتباتی صورت گرفت، می گوید: در این راستا دو تا سه اداره پای کار آمده و با دادن فراخوان به جامعه هدف مبنی بر ارزشی بودن فیلم، باعث استقبال مخاطب و به دنبال آن رونق و روشن شدن چراغ سینما شدند.

سینما-2.jfif

ورود نخبگان فرهنگی

مدیر سینما بهمن بیرجند به تأثیرگذاری ترویج رفتن به سینما توسط نخبگان اشاره کرده و می افزاید: ورود نخبگان فرهنگی به سینما برای تماشای فیلم، حمایت ادارات از اکران فیلم ها و... راهکارهای مناسبی برای رونق صنعت سینما است.

واحدی با بیان اینکه در حال حاضر با هدف احترام گذاشتن به مخاطب، با  5 تا 10 نفر فیلم ها اکران می شود که توجیه اقتصادی ندارد، ظرفیت سینما بهمن را 265 نفر اعلام کرده و می گوید: اشغال 50 درصدی سالن در هر سانس ایده آل است که متأسفانه محقق نمی شود.

وی با اشاره به این مهم که سینما بهمن جزو سینماهای حوزه هنری و مؤسسه بهمن سبز است، می گوید: به همت مؤسسه بهمن سبز تجهیزات این سینما به روز و پیشرفته است و پروژکتورهای سینما بهمن بیرجند با سینما هویزه مشهد و آزادی تهران برابری می کند.

به گفته واحدی تجهیزات در حد سینماهای مدرن بوده اما خدمات دهی و هزینه بلیط در حد سینمای درجه یک است و در حال پیگیری برای ارتقا سطح سینما با وجود تجهیزات به روز هستیم.

برگزاری مراسم مهر سینمای ایران در 9 مهرماه

سید علی زمزم- معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی- هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه سینما بخش خصوصی است و بخش خصوصی از حمایت مالی دولت برخوردار نمی شوند، می گوید: یا این وجود سینما بهمن و فردوسی در زمان بازسازی و نوسازی کمک بلاعوض از وزارت ارشاد دریافت کردند.


وی افزود: بارها مکاتباتی با استانداری، فرمانداری ها، ادارات و سازمان های دولتی انجام شده است تا از اعتبارات فرهنگی برای کارکنان  خود بلیط نیم بها تهیه کنند و به این ترتیب از سینما حمایت صورت گیرد.


زمزم با اشاره به این مهم که نمی توان ادارات را ملزم به خرید بلیط کرد، می گوید: با شهرداری‌ها هم مکاتباتی مبنی بر حمایت از سینماها در زمینه تبلیغات شهری صورت گرفته است.


وی از دیگر حمایت های انجام شده به سینماهای استان به برگزاری جشنواره فیلام فجر اشاره می کند و می افزاید: در زمان اکران فیلم فجر، با هزینه کرد اداره فرهنگ و ارشاد، فیلم ها به صورت رایگان در اختیار سینماها برای اکران قرار می گیرد.


وی در خصوص انتخاب سینماگر برتر یادآور می شود: سینما گر برتر بر اساس پارامترهایی مانند استقبال مخاطب، فروش بلیط، اقدامات محیطی، سینما سیار و... انتخاب می شود.


وی از پیگیری و مکاتباتی برای ارتقا درجه سینماها خبر می دهد و می گوید: با پیگیری های صورت گرفته سینما فردوسی و پارک قائن از  درجه یک به ممتاز ارتقا یافتند.


به گفته وی در 9 مهرماه در برنامه مهر سینمای ایران از فعالان عرصه سینما، فیلم و... تقدیر خواهد شد.

کد خبر 1723913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha