واکاوی تصمیم انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی

سرابی گفت: اهداف مختلفی در طرح تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح بوده است. شاید مهم‌ترین آن، اهتمام ویژه برای توسعه فرهنگ قرآنی اعم از آموزش‌های قرآنی، ترویج فرهنگ قرآنی برای بسترسازی فهم و عمل به قرآن و در یک کلام، تلاش برای قرآنی کردن جامعه بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، انتقال دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که هم‌اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر است، به سازمان تبلیغات اسلامی طی روزهای اخیر پربحث‌ترین خبر حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور بوده و باعث شکل‌گیری اظهارات زیادی در رسانه‌های مجازی رسمی و غیر رسمی شده است. «سیدعلی سرابی» عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این خصوص گفت: از سال حدود ۷۸ در کمیته امور قرآنی که با همت معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته بود، عضویت داشتم. در تهیه طرح تأسیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعال بودم. به طور مشخص در یکی از پژوهش‌هایی که منجر به تأسیس شورا شد، نقش جدی داشتم. بعد از تصویب و تأسیس شورا به نمایندگی از طرف نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری، عضو ثابت شورای توسعه و برخی کمیسیون‌های آن بودم. شاید تنها عضوی باشم، که در هیچ یک از جلسات این شورا غیبت نداشته‌ام.

وی افزود: اهداف مختلفی در طرح تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح بوده است. شاید مهم‌ترین آن، اهتمام ویژه برای توسعه فرهنگ قرآنی اعم از آموزش‌های قرآنی، ترویج فرهنگ قرآنی برای بسترسازی فهم و عمل به قرآن و در یک کلام، تلاش برای قرآنی کردن جامعه بوده است. البته تا قبل از تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم تلاش‌های زیادی از سوی دستگاه‌های فرهنگی و حتی عمومی برای توسعه فرهنگ قرآنی انجام می‌شد، اما چون یک مرکزیت برای سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌های کلان و درازمدت وجود نداشت، این تلاش‌ها بهره‌وری کاملی نداشت. حتی در بعضی اوقات تداخل برنامه‌ای که بعضاً باعث تعارض هم بود اتفاق می‌افتاد و در بخش‌هایی هم خلأ از جهت اقدامات و اجرای برنامه‌های ضروری دیده می‌شد. لذا شاید دومین دلیل مهم و شاید مهم‌ترین هدف از تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، همین ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و رفع موازی‌کاری‌ها و شناسایی و جبران خلأهای برنامه‌ای بوده است. همانطور که عرض شد، اهداف دیگری هم مطرح بود که به نظر حقیر مهم‌ترین آنها همین دو هدف بود.

سرابی تصریح کرد: وقتی هدف ما از تشکیل این شورا سیاستگذاری کلان است، وقتی هدف جبران خلأهای قانونی است، وقتی هدف رفع تعارضات مأموریتی دستگاه‌هاست، وقتی هدف ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی است، این اهداف باید از سوی نهادی تحقق یابد که از لحاظ قانونی و مأموریتی، چنین جایگاه و قابلیتی داشته باشد و این قابلیت فقط در دو نهاد در ساختار نظام وجود دارد یا مجلس شورای اسلامی یا در شورای عالی انقلاب فرهنگی که شاید به تناسب مأموریتی مناسب‌تر هم باشد.

وی عنوان کرد: از اوایل دهه هفتاد، با درک هوشمندانه رهبر معظم انقلاب از این ضرورت‌ها، معظم‌له نهادهایی را ذیل دفتر خودشان شکل داده بودند که تا زمان تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، همان مأموریت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را با سازوکاری ساده‌تر انجام می‌داد و قرار بود شورای توسعه فرهنگ قرآنی همان وظایف را از جایگاهی فراتر و با مشارکت گسترده‌تر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط انجام دهد، در دهه گذشته نیز بنا بر همین بود و برخی کارها همچون تهیه و تصویب اسناد راهبردی حوزه‌های سه یا چهارگانه توسعه فرهنگ قرآنی نیز در همین راستا بود.

 سرابی خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت شورا که کار آن سیاست‌گذاری کلان در حوزه فرهنگ قرآنی است،‌ همان قرآنی که رهبر کبیر انقلاب می‌فرمایند، «قرآن، کتاب انقلاب ماست» و در وصیتنامه سیاسی الهی خود، تکلیف خود را در پیاده کردن دستورات قرآن می‌دانند و رهبر معظم انقلاب عمل به آن را تنها راه نجات امت اسلام از مشکلات می‌دانند. تنها نهادی که این قابلیت را دارد، یا بهتر بگویم، باید داشته باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

کد خبر 1724006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha