دق‌الباب مساجد در پایان صفر سندیت ندارد/ مومنین با مناجات از الطاف الهی بهره‌مند شوند

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه دق‌الباب هفت مسجد در پایان ماه صفر هیچ سند معتبر روایی ندارد، گفت: مومنین در ماه ربیع با توسل و مناجات به درگاه الهی و ائمه(ع)، خود را از الطاف حق بهره‌مند سازند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ربیع‌الاول، سومین ماه از ماه های قمری و ماهی پر از وقایع مهم و شاد برای مسلمانان است. حادثه مهم و تاریخی لیله المبیت، هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه، آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) از جمله وقایع فرخنده این ماه است.

در سال‌های اخیر در میان عده‌ای از مردم مرسوم شده که در نخستین ساعات شب اول ربیع‌الاول به در مساجد رفته و درِب بسته هفت مسجد را می کوبند و با مژده دادن به اهل بیت (ع) در به پایان رسیدن ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول حاجات خود را طلب می‌کنند، بدون اینکه دنبال آن باشند که آیا این رسم دارای اساس و ریشه است یا خیر؟

این اعمال خرافی ابتدا از دق الباب کردن مسجد و سپس روشن کردن شمع آغاز شد و هر سال که از برگزاری این اعمال خرافی می‌گذشت توزیع شیرینی و شکلات، قرار دادن دسته گل در کنار مسجد، قرائت دعای توسل و آب و جارو کردن درب مسجد به این اعمال اضافه شد.

بنا بر نظر فتوای مراجع تقلید و کارشناسان دینی این اقدام شیوه قابل تایید نیست. صرف حضور در مقابل مسجد و طلب حاجت از خدا و اولیای او در آن‌جا و یا هر جای دیگر، اقدام معمول و پسندیده‌ای است اما هر رفتاری در عین اینکه هدف مقدسی را دنبال می‌کند باید به شکل و شیوه‌ای صحیح نیز انجام شود به گونه‌ای که مورد قبول کسانی که آن مرام، مکتب و رفتار را بنا نهاده و ترویج داده‌اند، قرار گیرد، در غیر این صورت دچار خرافات خواهیم شد.

حجت الاسلام «غلامرضا عادل»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به دق الباب کردن درب مساجد در پایان ماه صفر اظهار کرد: این اقدام هیچ سندیت تاریخی و ریشه روایی  معتبری ندارد و در سیره و روایات به این عمل توصیه نشده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: حلول ماه ربیع الاول ماه شادی اهل بیت(ع) است و همچنان که اسم آن برگرفته از بهار است این ماه با جشن و سرور همراه است، ولادت پیامبر(ص) و امام جعفرصادق(ع) و نیز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) از جمله وقایع مهم این ماه است.

حجت الاسلام عادل تأکید کرد: روایت «من بشرنی بخروج صفر قله الجنه؛ هر کس به من بشارت دهد که ماه صفر تمام شده است، بهشت برای اوست»،  این سخن از پیامبر اسلام (ص) ارتباطی به پایان ماه صفر ندارد و هیچ سند متقنی در این زمینه وجود ندارد که پیامبر(ص) این روایت را برای حلول ماه ربیع الاول بیان کرده باشند.

این کارشناس حوزه دین خاطر نشان کرد: ماه صفر ماه حزن اهل بیت (ع) و شیعیان است، چرا که در ابتدای این ماه ورود کاروان اسرا به شهر شام و بیستم این ماه اربعین و ۲۸ صفر نیز طبق نقل های مشهور رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و آخرین روز این ماه شهادت امام رضا (ع) است. به همین دلیل سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با پیگیری هایی که انجام داد، توانست با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز وقف را که پیش از این  در ۲۷ ماه صفر بود، به ۱۶ ربیع الاول تغییر دهد تا در این ایام که شادی اهل بیت(ع) است، روز وقف را گرامی بداریم.

 وی تاکید کرد که مومنین تمامی ایام ماه‏ ربیع را غنیمت ‏بدانند و با توسل و مناجات، خود را از الطاف حق بهره‌مند سازند. چراکه آثار رحمت الهی و ذخایر برکات خداوندی در این ماه نمود دارد. 

کد خبر 1724192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha