عزاداری خادمان رضوی از راه دور برای شهادت امام رئوف

همزمان با سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در آخرین روز از ماه صفر، بانوان خادمیار رضوی خراسان جنوبی با تجمع در آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند عزاداری و سوگواری کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، بانوان محله نوغان مشهد نخستین گروهی بودند که با نشان دادن جرأت و شجاعت بر گرد پیکر مطهر امام رضا(ع) جمع شده و به عزاداری پرداختند و این شیرزنان با بخشیدن مهریه خود به همسرانشان، جواز عزاداری برای مولایشان را کسب کرده بودند.

امروز جمعی از خادمیاران رضوی در شهر بیرجند همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) به تاسی از بانوان نوغان در حالی که شاخه‌های گل در دست داشتند پیاده‌روی خود را از مسجد امام رضا(ع) در یکی از محلات شمالی مرکز استان خراسان جنوبی آغاز کرده و در امتداد سنتی هزار و ۲۴۲ ساله مویه‌کنان رهسپار آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) شدند تا از راه دور صحنه‌ای دیگر از دلدادگی به امام هشتم(ع) را به منصه ظهور برسانند.

در سالروز شهادت آفتاب هشتم عاشقان این امام رئوف با زمزمه آخر ماه صفر اول ماتم شده با خلوص نیت، مروارید اشک‌هایشان را به پنجره فولاد گره زده‌اند. اگرچه میلیون‌ها نفر از هموطنان خود را به مشهدالرضا رسانده‌اند تا به پابوس حضرت علی بن موسی رضا (ع) مشرف شوند اما دل‌های شیفتگان و ارادتمندان زیادی از جمله بانوان خادمیار رضوی در بیرجند مالامال از غم و دیدگان آنان پر از اشک و دلتنگی برای زیارت صحن و سرای حرم رضوی است. بانوانی که سالهاست خادمی امام رضا (ع) را افتخاری برای خود می‌دانند.

خدمت از راه دور به عشق امام رضا (ع)

زهرا توفیق‌پور یکی از خادمیاران رضوی که چهار سالی می‌شود به عشق مولای مهربانی‌ها از راه دور لباس خدمت را به تن کرده است، می‌گوید: خادمیاری یک افتخار است که چند روزی به ما عطا کردند، باید در این فرصت کوتاه و مغتنم هر کار و خدمتی از دست‌مان بر می‌آید به نام امام رضا (ع) انجام دهیم.

او با دعا برای شفا یافتن مریض‌ها اما تنها خواسته و آرزویش را ظهور حضرت مهدی (عج) ذکر می‌کند. امروز نوای محزون و دل‌نشین مداح با ذکر « یا علی بن موسی رضا (ع)» در فضای آستان مقدس امامزادگان باقریه طنین افکنده است جمعیت دست بر سینه از همین راه دور به سمت گنبد منور آقا برمی‌گردند و با اشک چشم عرض ارادت می‌کنند.

ارادات خالصانه به سلطان طوس

فاطمه حیدری یکی از یاوران رضوی هم در حالی که اشک از چشمانش جاری است، می‌گوید: امروز جزو جاماندگانی‌ام که سعادت حضور در حرم امن رضوی را نداشتم اما در این مراسم سوگواری شرکت کردم تا ارادت خالصانه خود را به حضرت سلطان عشق و خوبی‌ها نشان دهم.

او بهترین خدمت و توفیق را در خدمت به خانواده معظم شهدا در کانون ایثار و شهادت خدمت رضوی می‌داند و می‌افزاید: شهدا خون خود را برای حفظ امنیت و دفاع از کشور دادند و تلاش ما بر این است تا شرمنده خانواده شهدا نشویم.

پایان زیارت امین الله و توسل به امام رئوف (ع) است و طلب حاجاتی که هر کسی در دلش مرور می‌کند. همه خادمان، زائران و ارادتمندان خورشید هشتم یک حسرت مشترک در دل دارند و با اشک دیده آن را بر لب‌هایشان جاری می‌کنند: «آمدم ای شاه پناهم بده / خط امانی ز گناهم بده/ ای حرمت ملجأ درماندگان / دور مران از در و راهم بده...در شب اول که به قبرم نهند / نور بدان شام سیاهم بده/ ای که عطابخش همه عالمی / جمله حاجات مرا هم بده».

فاطمه شاد، مسئول کانون بانوان و خانواده خدمت رضوی در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان، می‌گوید: برای چهارمین سال متوالی امروز تعدادی از بانوان خادمیار رضوی در سالروز شهادت امام هشتم مسیر مسجد امام رضا (ع) تا شهدای باقریه در شهر بیرجند را پیاده پیمودند و به سوگواری پرداختند.

وی بیان می‌کند: بانوان خادمیار و یاور رضوی هر سال به تبعیت از زنان نوغان و به نیابت زیارت حرم مطهر رضوی این پیاده‌روی را انجام می‌دهند که امسال نیز حدود یکصد نفر از خادمیاران در این مراسم عزاداری شرکت کردند.

آری امروز و در آخرین روز از ماه صفر، ذکر یا رضاجان، زمزمه لب‌های اِنس و مَلَک است و همه در سوگ عالم آل محمد(ص) نشسته و با مرثیه‌خوانی و راه انداختن مراسم دسته‌روی، اوج اندوه خود را به نمایش می‌گذارند.

کد خبر 1724353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha