رسانه ها مروج سبک زندگی سلامت محور باشند|بیماران خاص برای «نشان‌دار» شدن اقدام کنند

جلاهی با بیان این که بیماران اعم از بیمه شدگان سایر سازمان‌های بیمه‌گر و یا افراد فاقد پوشش بیمه پایه جهت استفاده از مزایای این صندوق، می‌توانند برای «نشان دار» شدن در سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران به آدرسbimehsalamatiranian.ir  ثبت نام کنند، گفت: دولت سال ۱۴۰۱، در بحث بیماری‌های صعب العلاج ۵ هزار میلیارد تومان کمک کرد که امسال به ۷هزار میلیارد تومان در قانون بودجه رسید.

حسین جلاهی-مدیرکل بیمه سلامت مازندران ضمن تحسین عملکرد خبرگزاری شبستان استان مازندران در آگاهی بخشی به جامعه اسلامی با هدف ارتقای سواد دینی و بهداشتی که اصل مهمی در زندگی یک مسلمان محسوب می شود، با اشاره به آیه ۶۴سوره اسرا «وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَأَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَرَجِلِکَ وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ ۚ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا هر کدام از آنها را می‌توانی با صدایت تحریک کن! و لشکر سواره و پیاده‌ات را بر آنها گسیل دار؛ و با آنان در ثروت و فرزندانشان شریک شو؛ و با وعده‌ها سرگرمشان کن، ولی شیطان جز فریب و دروغ، وعده‌ای به آنها نمی‌دهد.» به بیان اهمیت و جایگاه رسانه پرداخت و اظهار کرد: اصحاب خبر و رسانه باید مراقبت کنند چرا که کار درعرصه خبر و اطلاع رسانی اگر با سواد رسانه همراه نباشد ممکن آثار مخربی را به جای گذارد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها بدون تردید به دلیل در دسترس بودن و تاثیرگذاری بر جامعه، نقش مهمی در افزایش سواد سلامت مردم و آموزش خود مراقبتی ایفا می‌کنند، گفت: اعتقادمان بر این است که مردم باید سواد سلامتشان افزایش پیدا کند و پزشکان و کارشناسان سطح اول سلامت در بحث پیشگیری تلاش کنند، به‌طور مثال سرطان پستان قابل پیشگیری است اما اگر کم توجهی شود پیچیده و پر هزینه خواهد بود، لذا آگاهی بخشی و خودمراقبتی می تواند مشکلات حوزه سلامت و هزینه های آنرا کاهش دهد.

جلاهی با بیان اینکه بیمه سلامت متولی اصلی بیمه همگانی در کشور است و خداوند متعال را شاکریم در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی رقم خورد و سازمان تمام مساعی خود را در جهت پاسخگوی بهتر به بیمه‌شدگان و کاهش هزینه آنها بکار بسته است، خاطرنشان شد: مقام معظم رهبری فرمودند: «باید کاری کنیم که بیماران جز رنج بیماری درد و دغدغه دیگری نداشته باشند.» ما این افق دید را مدنظر قرار دادیم، در سال ۱۴۰۱ بیمه سه دهک اول به شکل رایگان بود، یعنی به ازای هر بیمه شده در ماه هزینه ای پرداخت نشد و در سال ۱۴۰۲ که هزینه هر بیمه شده بیش از  ۱۱۹ هزار تومان در ماه و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال است نه فقط از سه دهک، بلکه از پنج دهک اول هزینه ای دریافت نشد و نمی شود.

جلاهی تصریح کرد: در عین حال دهک‌های ۶، ۷، ۸، ۹ هر کدام از تخفیفات قابل توجه ای برخوردار شدند و پرداختی آنها به ترتیب؛ ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ درصد هزینه است و دهک ۱۰ حق بیمه را کامل پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج برای اولین بار در کشور با رویکرد عدالتخواهانه دولت سیزدهم و حمایت نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم از مهر ماه ۱۴۰۱ ایجاد شده است و سازمان بیمه سلامت متولی اجرایی شدن این قانون است،  افزود: لیست بیماری‌های خاص و صعب العلاج ابلاغی از سوی وزارت بهداشت شامل تالاسمی، هموفیلی، ام اس، بیماران دیالیزی (دیالیز خونی و دیالیز صفاقی)، موکوپلی ساکاریدوز، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های اس ام ای، سیستیک فیبروزس، اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضا (شامل سلول‌های بنیادی خونساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی، رتینوپاتی دیابتی، صرع مقاوم به درمان، جراحی‌ های DBS برای بیماران (پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، تورث) ، بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی‌های عضلانی است. 

جلاهی ضمن یادآوری این که بیماران اعم از بیمه شدگان سایر سازمان‌های بیمه‌گر و یا افراد فاقد پوشش بیمه پایه جهت استفاده از مزایای این صندوق، می‌توانند برای «نشان دار» شدن در سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران به آدرسbimehsalamatiranian.ir  ثبت نام کنند، یادآورشد: دولت در سال ۱۴۰۱، در بحث بیماری‌های صعب العلاج ۵ هزار میلیارد تومان کمک کرد که امسال به ۷هزار میلیارد تومان در قانون بودجه رسید.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با اشاره به جزییاتی از طرح دارویار، عنوان کرد: از بخش ارز ترجیحی از هزار و ۳۸۵ اقلام دارویی هزار و یک قلم علاوه بر ارز ترجیحی، سهم بیمه شده هم پرداخت خواهد شد. از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی عمومأ و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خصوصاً، انتظار داریم جهت تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، بیمه سلامت را در برنامه هفتم توسعه همانند ادوار گذشته حمایت نمایند.  

وی با تاکید براینکه امید می رود تخصیص‌ های بیمه سلامت در برنامه هفتم به‌طور ۱۰۰ درصدی تامین شود، گفت: تمام سعی ما در بیمه سلامت این است پرداخت مطالبات نظام ارجاع، پزشک خانواده، نسخه الکترونیک و دارویار به موقع انجام شود و خللی در ارائه خدمت به بیمه شدگان ایجاد نشود.

جلاهی همچنین با اشاره به وجود سیاه چاله جمعیتی و سرآمد بودن استان مازندران و گیلان در بحث پیری جمعیت، بیان کرد: اگر به جوانی جمعیت کم توجهی شود، با توجه به افزایش هزینه سلامت در سالمندی و کاهش نیروی کار جوان در آینده، سرانه هزینه سلامت در کشور بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اهمیت معرفی سبک زندگی سلامت محور بین اقشار مختلف با هدف کاهش هزینه درمان و حفظ سلامتی مردم، اضافه کرد: مردم مازندران همچنین ما در بحث چاقی هم سرآمد هستند که خوب نیست؛ تحرک، تغییر سبک زندگی، روان سالم، روابط اجتماعی صحیح و دوری از فضای ارتباطی ناسالم و مواردی از این دست، بسیار مهم است، مردم و حاکمیت همه باید کنار هم باشیم تا با عقلانیت آینده را بهتر از حال رقم بزنیم.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران به تشریح بسته خدمتی بیمه سلامت برای زوجین نابارور پرداخت و بیان کرد: سال گذشته در بحث ناباروری سه میلیارد و ۱۹۳ میلیون تومان هزینه شد و اکنون با ۶ مرکز ناباروری قرارداد داریم، اخذ قرارداد با یک مرکز دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در باروری اولیه و ثانویه مشکلاتی در استان داریم که اینها را هم بیمه سلامت پوشش میدهد و تا سه بار در سال زوجین نابارور می توانند از کمک هزینه‌ها بهره‌مند شوند.

جلاهی با تاکید براینکه دفع بیماری مهمتر از رفع آن است، گفت: انتظارمان از رسانه‌ها تعامل دوسویه است، مردم هم ناگفته‌هایی در بحث بیمه و درمان دارند، اولا ما تا توان داریم پیش میرویم. ثانیاً مردم نازنین ما آگاه هستند که یک مسلمان به حفظ و ارتقاء سلامتی خود تکلیف شرعی دارد لذا باید سواد سلامت خود را همانند سواد رسانه ارتقاء دهد.  

مدیرکل بیمه سلامت مازندران اظهار کرد: انسان تا زمانی که درگیر بیماری نشود قدر سلامتی خودش را نمیداند پس اینکه چطور از جسم استفاده بهینه داشته باشیم نیاز به علم و دانش دارد که می طلبد رسانه ها با توجه به توانایی و ظرفیت هایی که دارند نسبت به معرفی تازه‌ترین رویدادها و نوآوری‌ها در حوزه سلامت و پزشکی و تولید و بازنشر اطلاعات سلامت اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با تاکید بر پرهیز از مصرف فست فوت‌ها و اشاره به اهمیت تامین سلامت مادر منزل، پدر و فرزندان، عنوان کرد: پزشک خانواده در یک محله از شهر و روستا میتواند با آگاهی‌بخشی به مردم برای تضمین سلامت کمک کند. همه باید کمک کنند اگر کسی زباله می‌ریزد برای مدیریت شهری هزینه دارد، باید شهروند هوشیار و آگاه باشیم. ما مشکل منابع در کشور نداریم، بلکه به تدبیر بیشتر و نقشه راه احتیاج داریم. اولویت ها بدرستی تشخیص و منابع را بر اساس اولویت هزینه کنیم. انشاالله به توفیق الهی ما مدیران با تدبیر در شأن مردم و مردم عزیز ایران اسلامی هم بهترین شهروندان این مدیران باشند.

کد خبر 1724453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha