شکل گیری صنعت حلال برای رونق گردشگری اسلامی در اسپانیا

گردشگری اسلامی در اسپانیا در حال افزایش است و با سفر مسلمانان بیشتری به شبه جزیره ایبری برای کاوش در تاریخ غنی اسلامی آن، صنعت نوپایی برای ارائه غذا و خدمات حلال و همچنین تورهای حلال شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «newarab»، گردشگری اسلامی در اسپانیا در حال افزایش است و با سفر مسلمانان بیشتری به شبه جزیره ایبری برای کاوش در تاریخ غنی اسلامی آن، صنعت نوپایی برای ارائه غذا و خدمات حلال و همچنین تورهای حلال شکل گرفته است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 2023، تعداد گردشگران بین‌المللی که از اسپانیا بازدید می‌کنند به 85 میلیون نفر خواهد رسید که 16.4 درصد بیشتر از سال 2022 است و بسیاری از این گردشگران مسلمان هستند.

بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده است، ترکیه، امارات و عربستان سعودی جزو 25 کشور برتری هستند که ساکنان آنها در سال 2022 از اسپانیا دیدن کرده اند.

موسسه حلال اسپانیا اعلام کرده است که بسیاری از مسلمانانی که از کشورهای غربی می آیند در این آمار به حساب نمی آیند و این بدان معناست که درصد واقعی بازدیدکنندگان مسلمان حتی از میزان اعلام شده، بیشتر است.

 دلیل این روند کاملا آشکار است، زیرا اسپانیا و میراث اندلس منبع مهمی برای غرور مسلمانان هستند.

تا همین اواخر، گردشگران مسلمانی که از اسپانیا بازدید می کردند، گزینه های محدودی برای فضاهای اسلامی و برنامه های توریستی اسلام محور داشتند که عمدتا در منطقه اندلس در دسترس بود.

 با این حال، وضعیت در حال تحول است؛ گردشگری حلال در اسپانیا پر رونق شده و دیگر محدود به اندلس نیست.

اکنون، بازدیدکنندگان مسلمان می توانند از اقامتی راحت لذت ببرند و خود را در تاریخ غنی اسلامی در سراسر اسپانیا غرق کنند.

اسلام به عنوان التزام به دین، رعایت برخی دستورالعمل های سبک زندگی را ایجاب می کند. یکی از این رهنمودها، مصرف غذاهای حلال است که مطابق با آموزه های اسلامی تهیه می شود.

«سلیا رودریگز»، یک اسپانیایی اهل بارسلونا، می‌گوید که تا پیش از امکانات زیادی در خصوص گزینه‌های حلال در هتل‌ها و رستوران‌ها و همچنین یافتن مساجد و مکان هایی برای عبادت، وجود نداشت.

وی افزود: من به عنوان یک محلی، می دانم که چگونه با غذاهای اسپانیایی سازگار شوم و چگونه غذا سفارش بدهم تا بتوانم از محصولات غیر حلال خودداری کنم، اما برای گردشگران مسلمانی که از کشورهای دیگر می آیند، این کار کمی دشوار است.

«آیچه فرناندز» که به تازگی شروع به اشترام گذاری زندگی مسلمانان در رسانه های اجتماعی کرده است، در این باره می گوید:شرکت‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها می‌خواهند به عموم مسلمانان پاسخ دهند، اما نیازهای آنها را نمی‌دانند و نمی‌دانند چگونه با آنها ارتباط برقرار کنند.

آیچا اکنون به نام تجربه حلال شروع به آموزش کسب و کارها در مورد نحوه برخورد با مشتریان مسلمان کرده است و در حال حاضر اولین سمینار حضوری تجربه حلال را در کوردوبا سازماندهی می کند.

وی در این باره گفت: تلاش‌ها در حوزه خدمات حلال می‌خواهد به شرکت‌ها کمک کند تا مشتریان مسلمان بتوانند تجربه بهتری داشته باشند و اسپانیا را به عنوان مقصدی جذاب‌تر برای خود انتخاب کنند.

در حال حاضر تنها اندلس به عنوان یک مقصد مطلوب برای مسلمانان دیده می شود، اما اسپانیا به عنوان یک کشور چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

هدف پروژه آیچا این است که کاری بیش از کمک به شرکت‌ها برای رفع نیازهای مسلمانان انجام دهد. همچنین هدف آن ترویج اسپانیا به عنوان کشوری است که در آن مردم می توانند در مورد تاریخ اسلام و میراث آن فراتر از اندلس بیاموزند.

آیچا تورهای پیاده‌روی ترتیب می‌دهد تا میراث مسلمانان شهر تولدو را که یک ساعت از مادرید فاصله دارد، به نمایش بگذارد.

در همین حال «رافائل مارتینز»، همکار او در پایتخت اسپانیا نیز ابتکاری را برای جذاب کردن اسپانیا برای گردشگران مسلمان در پیش گرفته است.

آیچا و رافائل تنها نیستند که پتانسیل تنوع بخشیدن به گزینه‌های گردشگری را برای مسافران مسلمان و علاقه‌مندان به اسپانیا تشخیص دهند.

«باربارا رویز-بجارانو»، مدیر بنیاد «لاس فوئنتس» برای انتشار میراث اسلامی در اسپانیا، نیز در این باره می‌گوید: گردشگری اسلامی فرصتی برای توسعه گردشگری داخلی است. آنها یک تجربه گردشگری تاریخی و فرهنگی با سرعت آهسته را ترجیح می دهند که متاسفانه ما از این فرصت استفاده نمی‌کنیم .

کد خبر 1724687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha