الزامات مسجدی در بزرگداشت ۹ ربیع

حجت‌الاسلام نصوری با بیان اینکه همزمانی ۹ ربیع الاول امسال با آغاز سال جدید تحصیلی و هفته دفاع مقدس طرفیت مطلوبی را برای فضاسازی مهدوی در جامعه به ما می‌دهد، گفت: مساجد و مسجدی‌ها از این ظرفیت برای ایجاد وحدت و روحیه امید در جامعه استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از اصلی‌ترین اماکن در گرامیداشت مناسبت‌های مذهبی اعم از شادی‌ها و عزاداری‌ها هستند، این مهم درباره نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت امام مهدی(عج) نیز صدق می‌کند. از این رو، در گفتگو با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، کارشناس مهدوی درباره الزاماتی که مساجد و مسجدی‌ها می‌توانند با رعایت آنها بهترین بهره‌ها را از این مناسبت نصیب جامعه کنند، گفتگو کرده‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

حجت الاسلام «محمدرضا نصوری» درباره الزامات بزرگداشت ۹ ربیع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان(عج)، اظهار کرد: همزمانی این روز با آغاز سال جدید تحصیلی دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مدارس فرصت مغتنمی را در اختیار ما قرار داده است تا مهر مهدوی را در فضای کشور رقم بزنیم.

معاون تبلیغ و اطلاع‌رسانی مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: می‌توان در فضای مهر مهدوی جنبه‌های معنوی و معرفتی مهدویت را تبیین و تبلیغ کرد؛ علاوه بر این با توجه به همزمانی نهم ربیع الاول امسال با هفته گرامیداشت دفاع مقدس می‌توان به معرفی شهدا و سیره آن‌ها به عنوان گروه‌های پیشرو در زمینه‌سازی برای ظهور به نسل جدید پرداخت و از این بستر الگوهای تربیتی نسل منتظر را معرفی کرد.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته وحدت، بیان کرد: با توجه به فرامذهبی و فرادینی بودن آموزه مهدویت و در اختیار داشتن سیره وحدت‌بخش پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) می‌توان از فرصت ۹ ربیع الاول برای ایجاد وحدت بین مذاهب استفاده حداکثری کرد.

حجت الاسلام نصوری تصریح کرد: این مهم به ویژه در مقابل تلاش‌های تفرقه افکنانه دشمنان ضرورت دوچندان دارد، چراکه آن‌ها در تلاش‌اند فرصت ۹ ربیع را با استفاده از نگاه‌های جعلی و خرافی به تهدید تبدیل کنند، آن‌ها در این راستا برخی اتفاقات تاریخی را به این ایام منتسب می‌کنند حتی دست به جعل روایت هم ‌زده و تعابیر غیرمتقن و غیردقیق به کار می‌برند مثل تعبیر از ۹ ربیع به روز رفع قلم بدین معنا که در این روز هر گناهی کنید خدا محاسبه نمی‌کند و جز اعمال شما محاسبه نمی‌شود!

معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تأکید کرد: این خرافات با مبانی اعتقادی ما سازگاری ندارد و سخنان مضحکی است که در تضاد با مبانی دینی قرار دارد؛ لذا باید ۹ ربیع الاول به به فرصت وحدت میان مذاهب تبدیل کنیم.

این کارشناس مهدوی با اشاره به رسم زیبای بیعت با امام زمان(عج) در روز ۹ ربیع الاول، گفت: ما برای هیچ یک از امامان جز حضرت بقیة الله الاعظم(عج) جشن امامت نمی‌گیریم، چون ‌ایشان امام حی و در میان ما هستند هر چند که ما ایشان را نمی‌شناسیم! لذا ۹ ربیع فرصتی است که همزمان با این جشن امامت با حضرت حجت(عج) تجدید عهد و پیمان کنیم.

وی درباره معنا و تعهدی که این تجدید عهد برای ما ایجاد می‌کند، ابراز کرد: با این عهد هم در فضای قلبی و روحی خود و هم در برنامه‌های زندگی شرایط و معیارهایی را برمی گزینیم و اعمال می‌کنیم که امام زمان(عج) از آن‌ها راضی و خشنود باشند.

حجت الاسلام نصوری با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی انتظار اصیل با استفاده از ظرفیت‌های ۹ ربیع الاول، بیان کرد: ۹ ربیع بعد از نیمه شعبان، مهمترین مناسبت مهدوی است به ویزه آنکه پس از دو ماه عزاداری برای آل الله(ع) است می‌تواند فضایی شادی آفرین ایجاد کند. همان طور که مقام معظم رهبری‌امید را قله انتظار معرفی می‌کنند ما هم باید در این روز با تبیین صحیح انتظار و عدالت و معنویتی که به این مفهوم به ارمغان می‌آورد، در جامعه‌امیدآفرینی کنیم.

وی درباره تلفیق شور و شعور مهدوی در جشن‌های ۹ ربیع و نقشی که مساجد و مسجدی‌ها می‌توانند در آن داشته باشند، تأکید کرد: در جشن‌های ۹ ربیع باید عقلانیت را در کنار عواطف دید عقلانیت به ما روش‌مندی را می‌آموزد که با چه روشی در جامعه منتظر عمل کنیم تا به جامعه مهدوی متصل شویم باید به این نقطه برسیم که انتظار، انزوا و گوشه‌گیری و عزلت نیست بلکه باید به میدان بیاییم.

حجت الاسلام نصوری در پایان خاطرنشان کرد: باید در مناسبت‌های مهدوی به ویژه ۹ ربیع الاول، جشن‌ها را فارغ از مناسک‌سازی و خالی از هر گونه بدعتی برگزار و همه را دغدغه‌مند به جریان امام زمان(عج) کنیم تا نگاه اثباتی به حضرت حجت(عج) و ظهور ‌ایشان پررنگ شود. برای این مهم خوب است در کنار مردم نهادها و دستگاه‌ها نیز به میدان بیایند چنان که برای اربعین شاهد این حضور و هم افزایی هستیم.

کد خبر 1724919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha