رسوم نیک فرهنگی هنری در چهارمحال و بختیاری پایه‌گذاری می‌شود

احمدی با اشاره به اینکه برخی برنامه‌های تعریف‌شده در استان در سال‌های گذشته توانسته است در زمان کنونی به عنوان شاخصه‌ای فرهنگی و هنری در کشور مطرح شود، گفت: تلاش می‌شود در تمامی شهرستان‌ها متناسب با ظرفیت‌ های موجود، رسوم نیک این‌چنینی پایه‌گذاری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی در نشست شورای مدیران این اداره افزود: برخی برنامه‌ها همچون جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین و یا جشنواره شعر تمدار بیت از جمله فعالیت‌هایی است که در سال‌های گذشته در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی پایه‌گذاری شدند و هم‌اکنون شاخصه‌ای مهم در نمایش چهره فرهنگی و هنری استان به شمار می‌روند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره اینکه در تعریف چنین رسوم نیک فرهنگی و هنری در استان، تنها به برگزاری جشنواره‌ها بسنده نخواهد شد، تصریح کرد: ملاک عمل آن است که توانایی‌ها و ظرفیت‌های مناطق مختلف در بخش فرهنگ، هنر و سنت و آیین به خوبی احصا شده و بر اساس مطالعه و پژوهش، برنامه‌ای در خور چنین ظرفیتی تعریف شود.
احمدی در ادامه ظرفیت‌های شورای فرهنگ عمومی را یادآور شد و گفت: لازم است در مورد مباحث مطرح‌شده در نشست‌های این شورا، بررسی‌های لازم در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی انجام شود و با توجه به شرایط هر شهرستان، هم‌اندیشی‌ها و راه‌کارها به شکل جامعی به پیش برود.
وی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال، برنامه‌های اجرایی حوزه فرهنگ و هنر را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، افزود: طرح‌ها و ایده‌های مرتبط با این موضوع در حال جمع‌بندی است تا این اداره کل نیز بنا به وظیفه خود در این حوزه، برنامه‌های ویژه‌ای را عملیاتی کند.
لزوم توجه به هماهنگی در اجرای سیاست‌های شورای اطلاع‌رسانی
احمدی درباره شورای اطلاع‌ رسانی استان و شکل‌گیری نشست‌ هایی با این عنوان در برخی شهرستان‌ها نیز گفت: شورای اطلاع‌ رسانی تنها برای مرکز چهارمحال و بختیاری و به دبیری این اداره کل تعریف‌ شده است و اگرچه برگزاری نشست‌های مشابه آن در شهرستان‌ ها مشکلی ندارد اما لازم است برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ ها به‌ صورت واحد و مشخص به پیش برود.
وی به تجلیل از فعالان فضای مجازی در روز خبرنگار در برخی شهرستان‌ها اشاره و تصریح کرد: تعدادی از مجموعه‌های فعال در این حوزه، مجوزهای لازم در بخش رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارند و باید در مورد چنین برنامه‌هایی، هماهنگی با مراکز مربوطه انجام شود و ساماندهی‌های لازم نیز شکل بگیرد.
چهارمحال و بختیاری پیشرو در ارائه طرح‌های فرهنگی به قرارگاه شهید آوینی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه تشکیل قرارگاه فرهنگی شهید آوینی در وزارتخانه را یادآور شد و گفت: با اعلام وزارت برای ارائه طرح‌های فرهنگی و امکان اختصاص اعتبار از این قرارگاه به طرح‌های منتخب، حدود ۱۰۹ طرح از استان با محوریت انسجام‌بخشی به حرکت‌های مردمی به قرارگاه ارسال شد که استان را در بحث آمار طرح‌های ارائه شده در صدر کشور قرار داد.
وی با بیان اینکه ۲۵ طرح دیگر نیز در حال آماده‌سازی است تا در فرصت مقرر به قرارگاه ارائه شود، افزود: در تهیه و تدوین این تعداد طرح ارائه شده به قرارگاه از تمام ظرفیت‌های فرهنگی موجود استان کمک گرفته شد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، نهاد کتابخانه‌های عمومی، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، حوزه هنری و دیگر افراد و مؤسسات مؤثر، ایده‌های و برنامه‌های خود را ارسال کردند.
احمدی افزود: نکته قابل‌توجه در موضوع قرارگاه شهید آوینی آن است که نحوه اختصاص اعتبارات این قرارگاه متفاوت از شیوه‌های گذشته است و اعتبار به طرح تعلق می‌گیرد که به این نحوه می‌توان امید داشت مبالغ خوبی برای استان جذب و جهش قابل‌توجهی در بحث اقدام فرهنگی و هنری در چهارمحال و بختیاری شکل بگیرد.
خروجی اجتماعی برنامه‌های فرهنگی و هنری مدنظر باشد
 وی با تأکید بر لزوم توجه به خروجی اجتماعی اقدامات فرهنگی و هنری در استان خطاب به مدیران شهرستانی و ستادی این اداره کل گفت: تعداد و گستردگی برنامه‌ها، نشان‌دهنده فعال بودن مجموعه و پویایی حوزه کاری است اما نکته مهم آن است که عملکرد اجتماعی برنامه‌ها بیش‌ازپیش در اولویت باشد تا بتوان برای ایجاد تحولات اساسی حوزه فرهنگ و هنر قدم‌های مثبتی برداشت.
محدود بودن تعداد مؤسسات، پاشنه آشیل فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود بودن آمار مؤسسات فرهنگی و هنری و قرآنی استان را پاشنه آشیل این اداره خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۱ موسسه قرآنی در چهارمحال و بختیاری زیرپوشش این اداره کل فعالیت می‌کند که عمده آن‌ها در شهرستان‌ های شهرکرد و بروجن متمرکز شده است و تعدادی از شهرستان‌ ها همچنان از حضور چنین مؤسساتی محروم هستند.
احمدی افزود: باید راهکارهای تقویت به خصوص از نظر کمیت مؤسسات قرآنی و همچنین مؤسسات فرهنگی و هنری استان مدنظر باشد چراکه این مؤسسات مجری اصلی برنامه‌های فرهنگی هنری و مذهبی به شمار می‌روند و جذب اعتبارات نیز مشروط به فعالیت این مؤسسات است.
کد خبر 1724947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha