مساجد در دوران دفاع مقدس، کانون اصلی تحولات جنگ در پشت جبهه‌ها بودند

آیت الله علما گفت:مساجد در دوران دفاع مقدس، کانون اصلی تحولات جنگ در پشت جبهه‌ها بودند زیرا جذب جوانان برای پیشبرد اهداف انقلاب، ایجاد روحیه حماسی در بین رزمندگان، ساز و کار مراحل مختلف اعزام و صدها فعالیت دیگر در پشت جبهه‌ها در مساجد شهرها مدیریت می شد.

آیت الله مصطفی علما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به نقش مساجد در ایام دفاع مقدس ،گفت: نقش مساجد در پرورش و تربیت انسان‌ها در دوران دفاع مقدس بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. جایی که رزمندگان در آن با مفاهیم عمیق دینی آشنا می‌شدند و به بهترین شکل ممکن با پروردگارشان ارتباط برقرار می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه افزود: پرورش یافتن در مسجد کمک زیادی به رشد و بلوغ فکری رزمندگان می‌کرد و آنها با ذهنی باز و آگاه برای حضور در میدان نبرد آماده می‌شدند. آموزه‌های فرهنگ جنگ تحمیلی، مانند خدامحوری در انجام امور، فداکاری، اهتمام به توسّل و دعا، دقیق بودن در مسائل عبادی و سلسله مراتب تقوا ابتدا در مساجد حاکم بود و به وسیله اهالی مسجد به جبهه‌ها منتقل شد.

وی خاطر نشان کرد: حضرت امام (ره) درباره نقش مساجد در تربیت انسان‌ها می‌فرماید: «این مساجد باید مرکز تربیت صحیح باشد، و مساجد بحمدالله اکثراً این طوری است. اشخاصی که در مسجد می‌روند، باید تربیت بشوند به تربیت‌های اسلامی. مساجد را خالی نگذارید. آن‌هایی که می‌خواهند نقشه بکشند و شما را دور کنند از مساجد، دور کنند از مراکز تعلیم و تربیت، آنها دشمن شما هستند.».

آیت الله علما تصریح کرد:مساجد می‌توانند در بحران‌ها نقش جدی ایفا کنند. چنانچه در دفاع مقدس نیز براساس آماری که بنیاد شهید ارائه کرده است، بیش از ۹۷ درصد شهدای جنگ تحمیلی از سوی مساجد اعزام شده بودند و این نقش مسجد را می‌رساند که تا چه حد مؤثر بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه اظهار کرد: مساجد پس از دوران دفاع مقدس نیز نقش مهمی در نشر ارزش های دفاع مقدس و انتقال پیام شهیدان پیدا کردند. برگزاری مراسم سالگرد شهدا، برپایی نمایشگاه ها، تهیه روزنامه های دیواری و تبلیغات عمومی، از جمله فعالیت های مساجد پس از دفاع مقدس محسوب می شود.

کد خبر 1725991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha