ضرورت تدوین لایحه برای مساجد توسط دولت/ بسیاری از مساجد آذربایجان غربی کانون ندارند

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی از وجود بیش از ۷۰ هزار مسجد تعطیل و نیمه تعطیل در کشور خبر داد و گفت: انتظار داریم دولت آقای رئیسی لایحه ای بیاورد که طبق آن در هر مسجدی یک روحانی استخدام شود.

سید سلمان ذاکر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در مورد شرایط مساجد استان آذربایجان غربی، گفت: در بسیاری از مناطق حاشیه ای استان آذربایجان غربی مسجد وجود ندارد، در مناطقی نیز علی رغم وجود مسجد خانه عالم و روحانی وجود ندارد و دقیقا ما از همین جاها ضربه می خوریم.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی اظهار کرد: خیلی از مساجد استان با هزینه های کلان و بدون متولی اداره می شوند. باید یک روحانی دائم در مسجد باشد، وقتی یک روحانی به صورت دائم در مسجد استخدام نشود نتیجه این است که هزینه مسجد میلیاردی می شود، اما خروجی آن فقط برای اموات است، یعنی فقط مراسم ختم آنجا برگزار می شود یا ماه رمضان و محرم در مسجد باز می شود یا گاها هم باز نمی شود.

وی ادامه داد: برای یک اداره ساختمان درست می شود چند ده کارمند برای مشکلات مردم در آنجا به کار گرفته می شوند. یک مسجد آنچنانی برای چندصد نفر ساخته می شود بدون اینکه مسئول و روحانی برای استفاده بهینه از مسجد در آنجا مستقر باشد. امروز از مساجد بهینه استفاده نمی شود. بیش از هفتاد هزار مسجد نیمه تعطیل و تعطیل در کشور وجود دارد. هزینه های آب برق و گاز مساجد رایگان شده و الان باید فایده این مسئله خودش را نشان دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد:  انتظار داریم دولت آقای رئیسی لایحه ای بیاورد که طبق آن در هر مسجدی یک روحانی استخدام شود که صبح تا ظهر در مسجد مستقر باشد و برای مردم و جوانان برنامه ریزی کنند. هزاران طلبه جوان در خانه نشسته اند و کار ندارند ما باید این طلاب تحصیلکرده را در مساجد به کار بگیریم. این طلبه ها در کنار هیات امنا می توانند فعالیت های موثری در مساجد انجام دهند. اگر توانستیم این شرایط را در مساجد ایجاد کنیم می توانیم امیدوار باشیم که مساجد در بحث جهاد تبیین موفق عمل می کنند.

وی گفت: تعداد زیادی از مساجد در استان ما مجهز نیست و نیاز به تجهیزات به روز و الکترونیکی دارد که جوانان بیایند آنجا کارهای علمی و فرهنگی و هنری انجام دهند. محوطه ها آسفالت نیست، امکانات ورزشی وجود ندارد و بسیاری نیز کتابخانه ندارند.

ذاکر تصریح کرد: بسیاری از مساجد در استان آذربایجان غربی کانون فرهنگی و هنری ندارند آن هم به این دلیل که بار مالی دارد. این همه هزینه در مساجد می کنیم ولی جوانان به مسجد نمی روند آن هم به این دلیل که یا مسجدی کانون ندارد یا اگر دارد آن کانون به دلیل کمبود اعتبارات نمی تواند تجیهزات مورد نیاز را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: بودجه ای اختصاصی برای نمایندگان هر ساله در قانون بودجه در نظر گرفته می شود که این بودجه فقط برای کارهای عمرانی در استانها هزینه شود. دولت می تواند این بودجه را با نظر نماینده بر فرض مثال برای تاسیس یک پل یا ایجاد جاده هزینه کند. من اعتقاد دارم که این بودجه باید برای کارهای فرهنگی هزینه شود، پنج میلیارد از این بودجه را به کار فرهنگی در هر استان تخصیص دهیم برای هر مسجد صد میلیون تومان جهت تجهیز، تعمیر و عمران اختصاص دهیم. این ضعف سازمان برنامه و بودجه و دولت است که مقداری از این بودجه را برای کارهای فرهنگی اختصاص نمی دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1726477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha