ثبت نام یک میلیون نفر در طرح من قرآن را دوست دارم/۲۰۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد

حجت الاسلام نوروزپور گفت: طرح من قرآن را دوست دارم در تمامی بقاع متبرکه کشور با تعامل آستان قدس رضوی در حال اجرا است و در ۱۴ جلسه به صورت مجازی قرآن را می آموزند و تاکنون بیش از یک میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام محمد نوروزپور عصر امروز (۱۰ مهر) در همایش یاوران وقف در شهرستان طبس اظهار داشت: وقف سنت حسنه الهی مورد تایید و تاکید ادیان الهی است و تنها مختص به دین مبین اسلام نیست.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: در ادیان دیگر هم مسئله وقف اهمیت داده می شود و در کشورهای غربی نیز وجود دارد و به طور مثال دانشگاه هاروارد در آمریکا با گردش چند هزار میلیارد دلاری خود، موقوفه است.

وی با بیان اینکه در ایران قبل از اسلام هم به موضوع وقف اهمیت داده می شده است، افزود: آتشکده ها و معابدی در استان های مختلفی داریم که بعد از ورود دین اسلام به ایران تبدیل به مسجد شده اند و برخی هم به خاطر حفظ میراث باستانی به همان صورت آتشکده در یزد و کرمان نگهداری شده اند. 

حجت الاسلام نوروزپور عنوان کرد: بعد از ظهور اسلام به مسئله وقف توجه بیشتری شد و اولین واقف در جهان اسلام خود پیامبر اسلام(ص) هستند که مسجد قبا را بنا کردند و امام علی علیه السلام نیز وقتی چاه می کندند و به آب می رسیدند آن را وقف می کردند و آیات بسیاری در خصوص امر خیر در قرآن کریم داریم.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه دین اسلام به مسئله فقرزدایی و مسائل اجتماعی تاکید بسیاری دارد، افزود: کاهش آسیب های اجتماعی در مشی و مرام پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده است و در زندگی ایشان هیچ زمانی نبوده است که آن بزرگوار به مسئله فقرا توجه نداشته باشد.

وی در ادامه بیان داشت: در جمهوری اسلامی ایران هم به مسئله وقف بسیار توجه شده است در حالی که در دوران پهلوی بسیاری از اموال موقوفات به تاراج رفت و به درباریان بخشیدند و امام راحل هنگامی که به کشور برگشتند یکی از اولین دستورهایی که فرمودند این بود که وقف باید به حال وقفیت خودش باقی بماند.

حجت الاسلام نوروزپور با بیان اینکه بالغ بر ۲۰۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد ۶۰ درصد این موقوفات انتفاعی و ۴۰ درصد منفعتی هستند و برخی افراد می گویند که در جمهوری اسلامی وقف کم شده در حالی که این گونه نیست و در سال گذشته ۸۵۰ وقف کلان در کشور به ثبت رسید.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند تا مردم را به سمت وقف برای نیازهای روز جامعه سوق دهیم و اتاق های مشاوره وقف در این جهت راه اندازی شده است و اولویت های استان و یا شهرستان را مشخص می کنند.

وی با اشاره به اینکه هشت هزار و ۷۶۷ بقعه در کشور وجود دارد، افزود: یکی از وظایف اوقاف بحث رسیدگی به بقاع متبرکه است و آشنایی با دین اسلام را مدیون امامزادگان هستیم و سبب شدن تا مردم با معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام آشنا شوند.

حجت الاسلام نوروزپور در خصوص تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حافظان قرآن کریم گفت: یکی از جاهایی که می تواند در این زمینه تلاش کند بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه ها هستند و در سامانه جامع ملی حفظ قرآن میزان ثبت نام آن از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گذشته است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: طرح من قرآن را دوست دارم در تمامی بقاع متبرکه کشور با تعامل آستان قدس رضوی در حال اجرا است و در ۱۴ جلسه به صورت مجازی قرآن را می آموزند و تاکنون بیش از یک میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده اند.

کد خبر 1726826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha