رسانه رکن مهم یک جامعه مترقی است/ اعتماد سازی بین مردم و مسئولین، رسالت رسانه

سید مهدی قویدل رسانه را یک رکن مهم از جامعه مترقی برشمرد و تصریح کرد: یک رسانه می تواند اقدامات مخربی داشته باشد و برعکس می تواند در امید آفرینی و حل مشکلات مردم موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، نشست مشاوران رییس کل دادگستری استان کرمان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان، رییس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب اسلامی جیرفت در نمازخانه دادگستری برگزار شد.

سید مهدی قویدل در این نشست، گفت: سال گذشته تمام نقشه های دشمنان، سلطنت طلب ها و افراد داخلی که به دشمن کمک می کردند، با اتحاد و همدلی مردم و مسئولین و آگاهی بخشی اصحاب رسانه خنثی شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کرمان با اشاره به این که با تاکید مقام معظم رهبری دستگاه قضایی در سال های اخیر به سمت تحولی بزرگ گام برداشته است، ابراز کرد: در همین راستا سند تحول قوه قضاییه تدوین شده و علی رغم چالش های پیش رو اما در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: معاندین خارجی و داخلی با راه اندازی جنگ ترکیبی، جنگ نرم و فرهنگی دست به دست هم داده اند و قصد براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را دارند.

قویدل با اشاره به این که در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی شاهد جرائمی هستیم که به سرعت از مرزهای فرهنگی عبور می کند، خاطرنشان کرد: قوه قضاییه به تنهایی قادر نیست جلوی این جرائم را بگیرد، برای جلوگیری از وقوع این جرائم فضای جامعه باید به سمت و سوی پیشگیری و فرهنگ سازی برود که این مهم به کمک اصحاب رسانه محقق می شود.


معاون پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کرمان ادامه داد: در کنار جنگ ترکیبی دشمن افرادی در داخل یا به دلیل عدم آگاهی و یا با خباثت در پی ریختن آب به آسیاب دشمن هستند و متاسفانه با خود تحریمی به دنبال خود تحقیری و خودستیزی هستند.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در انعکاس واقعیت ها، عنوان کرد: رسانه ها می توانند یک مظلوم را ظالم جلوه دهند، همان طور که در زمان امام حسین (ع) علی رغم این که همه می دانستند آن حضرت نوه پیغمبر اکرم (ص) است اما تبلیغات رسانه ای دشمن کاری کرد که مردم بر علیه آن حضرت قیام کرده و امام حسین (ع) را به شهادت رساندند.

قویدل رسانه را یک رکن مهم از جامعه مترقی برشمرد و تصریح کرد: یک رسانه می تواند اقدامات مخربی داشته باشد و برعکس می تواند در امید آفرینی و حل مشکلات مردم موثر باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کرمان خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه در جهاد تبیین و افشا سازی توطئه های دشمنان نقش موثری دارند و یکی از رسالت های آنها ایجاد اعتماد بین مردم و مسئولین است.

وی با اشاره به این که دستگاه قضایی به دنبال استفاده از این رکن در راستای پیاده سازی اهدافش است، اظهار کرد: قوه قضاییه خود را در معرض نقد برتر رسانه ها قرار داده است، رسانه ها باید یک نقد عملی داشته باشند، جشنواره نقد برتر کلید خورده و امسال این جشنواره نقد برتر در استان برگزار می‌شود.

قویدل تاکید کرد: ما اعتقادمان این است که در کنار مجازات های بازدارنده به کمک اصحاب رسانه برای فرهنگ سازی، همراه سازی و حساس سازی افکار عمومی نیاز داریم تا بتوانیم با فساد مبارزه کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کرمان با بیان اینکه رسانه می‌تواند در هنجارسازی، الگوسازی و الگوپذیری نقش آفرین باشند یادآور شد: رسانه ها در حوزه های ارزش ها، باورها و هنجارها فعال باشند.

وی با یادآوری این مطلب که قوه قضاییه برای ارتقای سطح سواد رسانه ای پیشگام بوده است، ابراز کرد: از سال ۹۶ اولین بار جشنواره رسانه و قلم برگزار شد و از آن به بعد این جشنواره تحت عنوان رسانه و عدالت در حال برگزاری است.

قویدل با اشاره به این که جشنواره مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره رسانه و عدالت از ۱ آبان ماه تا ۱۵ آبان
است، ابراز کرد: ارتقای سطح کیفی پرونده ها، اجرای اثر بخش قانون، تکریم ارباب رجوع، اعتماد سازی مردم، برخورد با فساد بخشی از موضوعات این جشنواره است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کرمان با بیان اینکه تحقق شعار سال و رونق تولید در اولویت دستگاه قضایی قرار دارد، یادآور شد: در این راستا کارگروه های رفع موانع تولید در سطح استان برگزار شده که در نتیجه به بازگشایی بنگاه های اقتصادی و مشغول به کار شدن کارگران انجامیده است.

وی از تشکیل قرارگاه عملیاتی اجرای فرامین مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: کارگروه علمی و مشورتی رسانه ای در دستگاه قضایی یکی از زیر مجموعه‌های این قرارگاه است که در استان کرمان تشکیل شده و در جنوب کرمان نیز تشکیل خواهد شد.

قویدل تصریح کرد: هدف این کارگروه، افکارسنجی عمومی است که به پیشگیری از وقوع جرم کمک می کند.


معاون پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کرمان با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی جنوب کرمان، عنوان کرد: این جشنواره در راستای کاهش آسیب های اجتماعی برگزار می‌شود و امسال این جشنواره در کل استان کرمان با مرکزیت جنوب برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا پیشگام استفاده از رسانه و نقد است، خاطرنشان کرد: رکن اساسی در ارتقای سطح آگاهی های عمومی، اصحاب رسانه می باشند و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند.

قویدل با اشاره به در پیش بودن انتخابات، تصریح کرد:  دستگاه قضایی به عنوان یک دستگاه اجرایی به برگزاری سالم انتخابات کمک می کند و به همین منظور ستادهای پیشگیری از وقوع جرم انتخابات در سطح استان و شهرستان ها راه اندازی می شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کرمان گفت: سامانه سجام، سامانه جامع ارتباطات مردمی است که مردم می توانند هر نوع گزارش و اعلام جرمی را در آن بارگذاری کنند، مردم اطمینان داشته باشد این سامانه کاملا محرمانه است.

کد خبر 1727098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha