فعالیت ۱۲۰۰ مرکز افق در جوار امامزادگان/ گسترش همکاری با هیئات مذهبی

معممی مقدم با اشاره به فعالیت ۱۲۰۰ مرکز افق در جوار امامزادگان گفت: تحکیم بنیان خانواده، کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد نشاط اجتماعی از رویکردهای این مراکز است.

«رضا معممی مقدم»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان راه اندازی ۱۲۰۰ واحد اجتماعی در امامزادگان ذیل مراکز افق را یکی از رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و گفت: تلاش ما این است که مراکز افق پایگاههایی به روز برای مساعدت به انقلاب باشند.

وی اظهار کرد: در دستورالعمل مراکز افق، ۴۴ فعالیت در محورهای مختلف حمایت از ایجاد اشتغال پایدار، مقابله با اعتیاد، تحکیم بنیان خانواده، کاهش آسیب های اجتماعی، ایجاد نشاط اجتماعی، ساماندهی فعالیت های داوطلبانه لحاظ شده است.

مدیرکل اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه طرح «شمیم حسینی» را یکی دیگر از طرح بدیع سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و افزود: از دستاوردهای این طرح توزیع متوازن و عدالت محور و پرهیز از اقدام سلیقه ای، حمایت از هیات های مذهبی در قالب برپایی نمایشگاه شمیم حسینی است، از سویی اجرای این طرح باعث پرچم داری نهاد وقف در برگزاری مجالس شاخص و غیرشاخص محرم و صفر از سال ۹۸ تاکنون شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح «شمیم خدمت» ابراز کرد: مقام معظم رهبری فرمودند:«با سرمایه های کم هم گاهی می توان به تولید کشور کمک کرد، یک خانواده را با یک دستگاه بافندگی یا خیاطی یا امثال اینها می توان خودکفا کرد از این کارها فراوان است که هم کمک به مردم و مبارزه با فقر است و هم کمک به تولید»، بنابراین یکی از شاهراه های رسیدن به عدالت اجتماعی ایجاد امکان اشتغال برای افراد کم برخوردار است و طرح «شمیم خدمت» در سه گام دنبال می شود. گام اول آموزش و مهارت آموزی که با همکاری دستگاه های تخصصی که بقاع متبرکه این ظرفیت را داراست، گام دوم ایجاد زمینه اشتغال به منظور تأمین ملزومات و سرمایه کار و گام سوم عرضه و فروش محصولات تولیدی همانند بازارچه های فروش محصولات است.

وی ابراز کرد: در طرح «شمیم خدمت»، با سازمان فنی و حرفه ای و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، دفتر تبلیغات، معاونت اشتغال و خودکفایی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی، جهاد دانشگاهی همکاری داریم و در مجموع تلاش ما افزایش پوشش جغرافیایی کارآفرینی و اشتغال پایدار است، زیرا که نقش اشتغال در کاهش آمار زندانیان اعتیاد، بزه کاری، طلاق ... برجسته است و با اجرای طرح شمیم خدمت به دنبال درآمد پایدار برای مجاوران بقاع هستیم و این باعث افزایش اعتماد عمومی به بقاع و موقوفات می شود و بسترساز موقوفات جدید است.

مدیرکل اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه یکی دیگر از طرح های سازمان را طرح «مهرتحصیلی» دانست و گفت: هدف طرح تهیه لوازم التحریر و وسایل کمک آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار است، چرا که قبلا استانها خودشان اقدام به تهیه اقلام می کردند و الان اقلام متمرکز تهیه می شود و استانها اجرای نیات می کنند و اقلام از محصولات ایرانی تهیه می شود و می تواند کمک به اشتغال را هم دنبال نماید.

معممی مقدم یکی دیگر از رویکردهای سازمان را همکاری با گروه های جهادی به منظور کادرسازی دانست و تصریح کرد: برای جذب جوانان به بقاع متبرکه برای ایفای نقش در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و قرآنی تلاش می کنیم. همچنین اداره کل اجتماعی و مشارکتهای سازمان اوقاف و امور خیریه سعی دارد که با تقویت گفتمان مسئولیت اجتماعی و توجه دادن جامعه هدف به مسائل اجتماعی و ارتقاء سواد اجتماعی کمک کند.

وی یکی دیگر از رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه را کمک رسانی به هیات مذهبی دانست و گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و در ۱۴۰۲ تعداد ۹۲۷۹ حواله به ارزش ۶۸ میلیارد تومان مساعدت از هیئات مذهبی به عمل آمد و در حال حاضر هیأت به بقاع اقبال نشان داده و در خواست جا برای فعالیت نموده اند.

 مدیرکل اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه یکی دیگر از برنامه های این سازمان را برپایی مواکب اربعین حسینی دانست و ابراز کرد: مواکب اربعین سازمان اوقاف و امورخیریه در طول سالهای گذشته در سه موقعیت داخل استان، مناطق مرزی ایران و کشور عراق خدمت رسانی به زائرین نموده اند.

کد خبر 1727327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha