علی‌رغم گسترش شبکه‌های اجتماعی، مساجد همچنان بر سبک زندگی مردم أثر گذارند

مدیر حوزه علمیه امام القائم(عج) با اشاره به گسترش فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در جامعه و تأثیر آن‌ها بر کمرنگ شدن حضور نوجوانان و جوانان در مسجد گفت: اگرچه فضا مجازی و رسانه‌های اجتماعی بر مخاطبان کودک و نوجوان تاثیر بسزایی دارند، اما مساجد همچنان جایگاه أثرگذار خود را در میان مردم دارند.

حجت‌الاسلام «سید مجتبی بدری»، مدیر حوزه علمیه امام القائم(عجل الله فرجه الشریف) در پاسخ به این سوال «مساجد چه نقشی در تعیین سبک زندگی افراد در جامعه اسلامی دارند؟» به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: مساجد همان طور که امام رحمت الله علیه فرمودند سنگر و پایگاه مهم ارشادی، تربیتی، هدایتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند و اگر مسجد به طراز اول خود برگردد و جایگاه خود را پیدا کند همه نیازهای فردی، اجتماعی، بهداشتی و اعتقادی در جامعه مرتفع می شود.

این استاد حوزه علمیه تهران با یادآوری نقش مسجد در دوران صدر اسلام اظهار کرد: پیامبر(ص) اولین کاری که پس از تاسیس مسجد انجام دادند این بود که همه امورات جامعه را از این پایگاه دنبال می‌کردند؛ در واقع مسجد ستادی راهبردی برای حل و فصل مشکلات جامعه اسلامی و حتی امور مربوط به جنگ و پشتیبانی از نیروها محسوب می‌شد.

حجت‌الاسلام بدری با اشاره به کارکرد مسجد در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی مردم گفت: امروز مسجد می‌تواند همانند صدر اسلام در محورهای اخلاقی، تربیتی، اقتصادی، علمی، آموزشی مردم پاسخگو باشد. از طرفی مساجد این ظرفیت بالقوه را دارند که با جذب کودکان به مسجد ضمن ارایه بازی‌های مفید و آموزنده فرامین شرعی و نماز را به آن‌ها بیاموزند و در آینده فردی تاثیرگذار و مفید برای کشور باشد.

مدیر حوزه علمیه امام القائم با اشاره به جایگاه مسجد در نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: مسجد در فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری یک پایگاه ویژه است و کارکردهای مسجد می تواند برای خانواده ها در ابعاد اخلاق و تربیتی اثر گذار باشد؛ به عنوان مثال بسیاری از مشاوره های خانوادگی و دعاوی حقوقی بین زوجین در مسجد حل و فصل می شود. چرا که ظرفیت مساجد می تواند برای همه آحاد جامعه اعم از کودک و نوجوان، بزرگسال و کهن سال  پاسخگو باشد.

حجت‌الاسلام بدری با اشاره به گسترش فضای مجازی و رسانه های اجتماعی در جامعه و تاثیر آنها بر کمرنگ شدن حضور نوجوانان و جوانان در مسجد گفت: اگر چه فضا مجازی و رسانه های اجتماعی بر مخاطبان کودک و نوجوان تاثیر بسزایی دارند اما مساجد همچنان جایگاه اثرگذار خود را در میان مردم دارند؛ چرا که تاثیر گفتگوی چهره به چهره و یا یک سخنرانی بیشتر می تواند بر مخاطب تاثیر گذار باشد تا فضای مجازی.

وی تاکید کرد: از این نکته نباید غافل بود که برنامه های فرهنگی، هنری، آموزشی و اخلاقی مساجد همچنان تاثیرگذارتر از فضای مجازی است؛ چرا که فرد برای جایگاه مسجد احترام قایل است هر چند که زمانه و شرایط تغییر کرده باشد این پایگاه همچنان مورد وثوق و اعتماد مردم است.

مدیر حوزه علمیه امام القائم با اشاره به دیگر کارکردهای اثر گذار مسجد بر تحکیم بنیان خانواده گفت: مسجد پایگاه انسان سازی و مروج سبک زندگی اسلامی و ایرانی است و در واقع بعد از خانواده ها نقش مهمی در فرهنگ سازی و جامعه پذیری فرزندان بر عهده دارد. چرا که ما شاهدیم بسیاری از جوانان مسجدی اخلاق و منشان که متاثر مسجد است در زندگی فردی و اجتماعی آنها تاثیرگذار بوده است. بنابراین با وجود تاثیرگذاری فضای مجازی و تبلیغات دشمنان علیه مسجد این پایگاه همچنان انسان ساز است.

انتهای پیام/

کد خبر 1727567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha