نقش ائمه جماعت در ترویج سبک زندگی اسلامی/ راهکار جذب جوانان به مساجد

امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) سعادت آباد بر لزوم به روز بودن کارگزاران مساجد برای ارتباط بیشتر با جوانان تاکید کرد و گفت: بدون شک امام جماعت مسلط به علم روز می تواند در ترویج سبک زندگی اسلامی به جوانان نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

حجت الاسلام سید محمد حسین میرشاه ولد، امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) سعادت آباد در پاسخ به این سئوال که «مساجد چه نقشی در تعیین سبک زندگی افراد بویژه جوانان و نوجوانان در جامعه اسلامی دارند؟» به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: در مقطعی متاسفانه متولیان امر مساجد نسبت به جایگاه و اهمیتی که این پایگاه تاثیرگذار دارد کوتاهی کردند، همین موجب شد مساجد ما خیلی عقب تر از مراکز فرهنگی عمل کنند و این امر به سوء مدیریت متولیان مساجد نیز  برمی گردد.

وی افزود: البته در این شرایط برخی از مساجد هستند که همچنان پویا و فعال و مرکزی برای جذب جوانان  محسوب می شوند البته در این راستا نقش امام جماعت مسجد و نیز پایگاه بسیج در مساجد نقشی ارزنده است.

امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) سعادت آباد با اشاره به مولفه های یک امام جماعت موفق که مسجد را به پاتوق جوانان تبدیل کرده است، گفت: اگر امام جماعت و فرمانده پایگاه بسیج در مساجد افرادی به روز و توانمند باشند و توجه لازم را به مسائل و دغدغه های نسل جوان و مسایل روز داشته باشند، یقینا می توانند در پرورونق شدن حضور جوانان در مساجد اثر گذار باشند.

وی با اشاره به تجربه موفقیت مسجد جامع المهدی (عج) محله سعادت آباد در جذب نوجوانان و جوانان که می تواند الگویی برای دیگر مساجد شهر باشد، اظهار کرد: صفر تا صد تدارک و برنامه ریزی و مدیریت برنامه های فرهنگی و مذهبی این مسجد را جوانان بر عهده دارند؛ چرا که ما معتقدیم آینده این مسجد برای همین نسل جوان و نوجوان است، بنابراین همه کارهای مسجد نیز باید توسط همین ها اداره شود .

حجت الاسلام میرشاه ولد با اشاره اجرای برنامه های فرهنگی مسجد جامع المهدی (عج) توسط جوانان گفت: ما چندین سال است که در این مسجد به منظور کادرسازی برای فعالیت های مسجد اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای جوانان کرده ایم؛ چرا که جوانان به دنبال دیده شدن در جامعه هستند و وقتی می ببیند مسئولیتی به آنها سپرده می شود نقش و جایگاه خود را پیدا می کنند و این می تواند بستر ساز رشد و شکوفایی استعدادهای آنها شود.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری مسئولیت ها و مدیریت فعالیت های مسجد به جوانان در مسجد جامع المهدی (عج) سعادت آباد این مسجد را به یکی از مساجد تاثیر گذار و پویا که حضور جوانان در آن پر رنگ است تبدیل کرده است. به نظرم دیگر مساجد نیز باید از این شیوه الگو برداری کنند تا مساجدشان از حالت بی رونقی خارج شود. به عنوان نمونه یکی از برنامه های جوانان این مسجد برگزاری مراسم های مذهبی همانند دعای عرفه در کنار قبور شهدای گمنام در پارک پرواز در کنار مسجد است؛ برگزاری چنین برنامه هایی در فضای خارج از مسجد می تواند افرادی که مسجدی نیستند را نیز جذب چنین برنامه هایی کند و انها از این طریق جذب مسجد می شوند.

امام جماعت مسجد جامع المهدی(عج) سعادت آباد با اشاره به بکارگیری شیوه های به روز و کارآمد منطبق با سلیقه و ذائقه نوجوانان و جوانان گفت: به روز کردن ائمه جماعات و کارگزاران مساجد و آشنا کردن آنها با علم روز می تواند شیوه ای مناسب در جذب حداکثری به مساجد باشد، داشته باشیم. شاید برخی از ائمه جماعات از جامعیت لازم برخوردار نباشند اما انتخاب افرادی که مجهز به برنامه های روز هستند می تواند زمینه موفقیت مساجد در جذب جوانان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در مسجد جامع المهدی(عج) سعادت آباد از ظرفیت جوانان خوش فکر دانشگاهی و تحصیلکرده استفاده می کنیم و در عین حال بر فعالیت های آنها نیز نظارت داریم.  معتقدیم اگر امام جماعت بتواند افراد جوان توانمند را در مسجد به کار بگیرد که با زبان زبان جوانان آشنا باشد و ارتباط صمیمانه ای با آنها برقرار کندبرنامه های مسجد به خوبی پیش می رود. زیرا که موفقیت مسجد در گرو کار جمعی و استفاده از ایده ها و تجارب افراد مختلف است.

انتهای پیام/

کد خبر 1728122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha