علامه مصباح یزدی احاطه علمی عمیق در علوم مختلف داشت

حجت الاسلام ابوترابی گفت: علامه احاطه علمی عمیق در علوم مختلف داشتند، که آثار گران‌سنگ ایشان در زمینه معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه غرب و... نشان از عمق و گستره دانش ایشان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمود ابوترابی-دبیر علمی همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی که با حضور پژوهشگران، نویسندگان، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین حضور مهمانان خارجی در مجتمع فرهنگی شهید رجایی شهرستان فریدونکنار برگزار شد، اظهار کرد:آیت الله مصباح(ره)، یک موحد مسلمان، معتقد به قرآن، اصول اعتقادی و عملی قرآنی و اهل بیت طاهرین(علیهم السلام)، مؤمن به حقانیت معارف و مبانی معرفتی، صحت، قوام ظاهری و درونی آن‌ها بوده و با تراز حق و هم سویی احکام تشریعی با نظامات تکوینی ِ مبتنی و منطبق بر عقل، فطرت و سعادت انسان و جوامع بشری در زندگی این جهان و حیات آن جهان را اعتقاد داشتند، لذا علوم انسانی را بر این مبانی یقینی قابل تبیین و تدوین و نگرش‌های دگر اندیش به آن علوم را نقادانه ارزیابی نمودند.
وی گفت: علوم انسانی غربی هم در اعتقاد به مبدأ آفرینش انسان و جهان، هم در نگرش به انسان، آیین و دین تبیین کننده ارتباط انسان با خدا و معاد و هم در پیوند انسان‌ها با یکدیگر و نقش دین در تأمین سعادت دنیا و آخرت در تعارض با مبانی اسلامی و قرآنی در این امور هستند؛ لذا اعتقاد سکولاریسم و اومانیسم و لیبرالیسم در شکل گیری و تدوین علوم انسانی در جهان غرب نقش آفرین بوده و هست که در تعارض با نگرش و اعتقادی اسلامی قرآنی هستند.
حجت الاسلام ابوترابی افزود: از جمله ویژگی‌های آثار و تفکرات این عالم بزرگ، دارا بودن ایده‌های نو و به‌روز در عرصه جهانی و تحولات بین المللی و نیز ملی و منطقه‌ای است؛ ایشان قائل به ابتکار در مسیر رشد و ارتقاء بخشی جوانان، از یک دانه به یک خوشه، از یک خوشه به خوشه‌ها و از خوشه‌ها، جاری کردن سرچشمه‌ها با ترویج علومی چون اخلاق اسلامی، فقه، فلسفه، کلام، عرفان، اقتصاد و جامعه شناسی، علوم تربیتی و روان شناسی و ... بودند.
وی توجه به نیازهای روز(ابناء زمانه بودن)، توجه به تحولات آینده و تلاش برای مجهز شدن به ابزارهای تعامل با آن تحولات  را از جمله نوآوری های علامه مصباح یزدی(رحمه الله علیه) برشمرد و گفت: ایشان به مطالعه و تحصیل دروس غیر حوزوی و علوم جدید از روی علم‌دوستی و حقیقت‌جویی اشتغال داشتند و در کلاس‌های فیزیک، شیمی و جامعه شناسی و ... و نیز زبان‌های خارجی فرانسوی و انگلیسی از همان بدو ورود به حوزه علمیه یزد حضور پیدا کردند.
به گفته حجت الاسلام ابوترابی، علامه مصاح یزدی برای ارزیابی نزدیک از دانشگاه‌ها بویژه توانمندیهای علمی – پژوهشی آن مراکز علمی، به بیش از ۳۰ کشور سفر کردند و به برگزاری نشست‌هایی با دانشمندان و ... پرداختند.
وی با بیان اینکه علامه مبتکر اعزام طلاب به خارج کشور و ساماندهی آثار آن برای رشد نظام علمی حوزوی و دانشگاهی و دانش پژوهان و پرورش شاگردانی همچون فیاضی، رجبی، رضایی اصفهانی، محمدرضا طباطبایی، محمدجواد زارعان، مرتضی آقا تهرانی، میرسپاه، عباسعلی کدخدایی و ... در رشته‌های علمی مختلف و تأثیر گذار بودند.
حجت الاسلام ابوترابی یادآورشد: ایشان پس از ورود به حوزه علمیه قم، برای آشنایی با فلسفه‌ و کلام غربی، به منظور پاسخگویی به شبهات و تبلیغات مارکسیستی و اومانیستی و ... و دفاع از حریم اندیشه دینی بسیار تلاش و برای آشنایی با اصطلاحات دانش‌های روز برای تفاهم با قشر دانشگاهی و نقش وساطت میان حوزه و دانشگاه و عمق بخشی از جایگاه معرفتی و بصیرتی سعی زیادی داشتند.
حجت الاسلام ابوترابی، ارائه بدیع و نوآورانه مباحث علمی با نگارش روان و تبیین میسور مشابه درسنامه‌های کلاسیک امروزی را یکی از ویژگی های استاد اعلام کرد و گفت: ایشان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به عنوان پل ارتباطی با مراکز علمی آکادمیک را تشکیل دادند.
وی بیان کرد: علامه احاطه علمی عمیق در علوم مختلف داشتند، که آثار گران‌سنگ ایشان در زمینه معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه غرب و... نشان از عمق و گستره دانش ایشان دارد.
به گفته حجت الاسلام ابوترابی، آیت الله مصباح یزدی(ره)، صاحب اندیشه‌ای مستقل و نوآورانه در رشته‌های مختلف علوم انسانی بودند، مجموعه‌ گردآوری شده «ره‌یافت‌ها و ره‌آوردها» نتیجه تلاش برخی از شاگردان ممتاز ایشان بود؛ برخی از نوآوری‌ها و تولیدات جدید، مثلا در رشته روان‌شناسی و علوم تربیتی، ارائه مدل هرمی در سازمان روانی انسان، ارائه چهار ساحتی در فرآیند الگوپذیری و مدل‌برداری از سیره معصومان(علیهم‌السلام)، ارائه مباحث ویژه و مستقل درباره فلسفه علوم مختلف مانند فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سیاست، فلسفه علم، فلسفه تاریخ که قبل آن یا نبود یا بسیار بدان کم پرداخته شده بود، می‌باشد.
وی ادامه داد: از خصیصه بدیع و ابتکارات علمی استاد اولا در کشف و ارائه دیدگاه‌های جدید در فلسفه، در معارف قرآنی و در مباحث سیاسی و اجتماعی که تاآن مقطع زمانی مطرح نبوده، یا به این شفافیت و ظرافت و دقت ارائه نشد؛ ثانیا به نوآوری‌ها در زمینه سازمان‌دهی و تئوری‌پردازی و مدل‌سازی در پیوند بسیاری از ایده‌های اسلامی با یکدیگر و ارائه آن‌ها به یک مدل ویژه و در یک چارچوب و نظریه کلان و سازمان‌دهی نوین پرداخت؛ ثالثا، نوآوری‌هایی در باب نگارش داشتند و رابعا توفیق برخورداری در شاگرد پروری در نیل آنان به مراتب و مقامات علمی و معنوی درخور (فراوانی شاگردان متخصص در رشته‌های مختلف در این مقامات شاهد صدقی است بر آن) داشتند.
حجت الاسلام ابوترابی بیان کرد: مبارزه با رژیم ستم‌شاهی به دستور امام خمینی(ره) و مبارزه با الحاد، التقاط و انحراف مانند برگزاری جلسات مناظره استاد با احسان طبری، از سرکردگان و تئوریسین‌های حزب توده و تألیف کتاب‌ها و مقالات متعدد در نقد تفکرات الحادی، مانند «پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک»، «نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم» و «ایدئولوژی تطبیقی» و مبارزه عقلانی و منطقی با موج افکار انحرافی و التقاطی اسلامی و تفسیرهای سوسیالیسم، مارکسیسم و اندیشه‌های برخی روشن‌فکران غرب‌زده و گروهک‌های فداییان خلق، مجاهدین خلق و گروهک فرقان، که استاد مطهری را به شهادت رساند از دیگر فعالیت‌های ایشان بوده است.
وی اضافه کرد: خدمات و فعالیت‌های دینی‌ ‌فرهنگی، قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تأسیس بخش آموزش مؤسسه در راه حق و توسعه آن، با هدف پاسخگویی به شبهات مسیحیت، که در آن ایام جوانان دانشجو و نوجوانان دانش‌آموز کشور را تهدید می‌کرد و نیز فعالیت‌های دینی فرهنگی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مانند تربیت و اعزام مبلغ در بدو پیروزی انقلاب اسلامی از دیگر فعالیت‌های ایشان بود.
حجت الاسلام ابوترابی گفت: از ویژگی‌های برجسته و فعالیت‌های علمی، تحقیقی، فرهنگی، اجتماعی و مبارزات سیاسی اما عالمانه، مستمر، گسترده، هدفمند، ولایتمدارانه و خالص آیت الله مصباح بود که می‌توان به، تبعیت از ولی فقیه، ولایتمداری قبل و بعد از انقلاب، نگرش جامع و کاملا عالمانه‌ در راستای تحقق خواسته‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و بعد از ایشان، در زمان مقام معظم رهبری اشاره کرد.
وی بیان کرد: اقدام علامه همگام با پدیدار شدن موج توجهی که بعد از انقلاب در جهان؛ به دین اسلام، امور معنوی و نظام اسلامی وایران، ایجاد بنیان‌های اساسی را طلب می‌کرد، در اولین گام، ایجاد پل ارتباطی دانشی با خارج از کشور، تاسیس مراکز آموزشی، پرورشی و پژوهشی، نیروهای توانمند چه در حوزه علوم انسانی چه در بعد اجرایی از جمله تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه که در لبیک به ندای امام خمینی(ره) برای تحقق اهداف انقلاب فرهنگی، انجام پذیرفت؛ تأسیس بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(علیه‌السلام)؛ تأسیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه‌الله علیه) و تأسیس مدرسه علمیه رشد با محوریت اخلاق بود.
کد خبر 1729321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha