کتابخانه‌های عمومی در ایران از حمایت دولت برخوردارند اما در روسیه خیر

میخائیل دیمیترویچ آفاناسیف با اشاره به اینکه در ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت از کتابخانه های عمومی حمایت می کنند اما در روسیه کتابخانه ها به شکل منطقه ای اداره می شوند، گفت: ما در انجمن کتابخانه ها به دنبال جلب حمایت دولت در اداره کتابخانه های عمومی هستیم.

«میخائیل دیمیترویچ آفاناسیف»، رییس انجمن کتابخانه های عمومی روسیه و کتابخانه های تاریخی روسیه درباره نحوه اداره کتابخانه های عمومی در روسیه و ایران به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: من به خاطر سفری که به ایران داشتم متوجه شدم که کتابخانه های عمومی در ایران تحت مدیریت، هدایت و راهبردی هستند؛ علی رغم اینکه از لحاظ عملکردی کتابخانه های عمومی در ایران  شبیه کتابخانه های عمومی در روسیه است ولی  در نحوه هدایت آنها تفاوت های اساسی وجود دارد.

رییس انجمن کتابخانه های عمومی روسیه و کتابخانه های تاریخی روسیه اظهار کرد: باید به این نکته اشاره کنم کتابخانه های عمومی در ایران تحت حمایت بسیاری از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دولت هستند اما در روسیه  کتابخانه های عمومی به شکل محلی و منطقه ای اداره می شوند یعنی اگر شهرداری ها پول نداشته باشند می توانند کتابخانه های عمومی را تعطیل کنند.

کتابخانه‌های عمومی در ایران از حمایت دولت برخوردارند اما در روسیه خیر/ به دنبال جلب حمایت دولت روسیه در اداره کتابخانه های عمومی هستیم

میخائیل دیمیترویچ آفاناسیف با اشاره به تلاش های انجمن کتابخانه ها برای کسب حمایت دولت از این نهاد گفت: در سال های اخیر انجمن کتابخانه ها تلاش دارد با تدوین آئین نامه هایی این کتابخانه ها را از حمایت های دولت برخوردار کنند، با توجه به این قانون در روسیه که به میزان تعداد افرادی که در هر منطقه زندگی می کنند باید چند کتابخانه  عمومی در هر منطقه وجود داشته باشد.

رییس انجمن کتابخانه های عمومی روسیه و کتابخانه های تاریخی روسیه در پاسخ به این سئوال که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیاری از کتابخانه ها در روسیه تعطیل شدند، برای برگشتن این کتابخانه ها به چرخه فعالیت چه اقداماتی انجام داده اید؟ اظهار کرد: وقتی چنین آیین نامه ای در شهرداری ها تصویب شد که به ازای هر چهار هزار کودکی که در یک منطقه مسکونی وجود دارند باید یک کتابخانه وجود داشته باشد، این باعث شد که این کتابخانه ها بازگشایی شوند. همچنین بر اساس قانون مقرر شده که فاصله بین دو کتابخانه نباید به اندازه ای باشد  که یک شخص بیشتر از ۱۵ دقیقه پیاده روی کند.

کد خبر 1729701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha