آیین و سنت ها بخش اعظمی از تمدن هر جامعه ای را شکل می دهد

به گفته حسنی، در دنیای امروزی قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها باورها اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، امراله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنداره ملی آیینی سنتی ترک زبانان کشور در فرهنگسرای امام خمینی زنجان با اشاره به اینکه آیین‌ها، سنت‌ها و باورها قسمتی اعظمی از تمدن مردمان یک منطقه و کشور را تشکیل داده و بخش تفکیک ناپذیر از تاریخ و فرهنگ هر جامعه می‌باشد، گفت: نخستین انسان همواره با آیین‌های گوناگون همراه بوده و ریشه این آیین‌ها به بدو خلقت انسان باز می‌گردد. 


وی با اشاره به اینکه زمانی که انسان‌های اولیه برای خود رسوم خاصی را شکل داده و در آن به بازنمایی و روایتگری حوادث و اتفاقات گذشته و باورهایشان می‌پرداختند، تصریح کرد: به تبع آن نمایش و نمایشگری پا به عرصه وجود نهاده و همواره مورد توجه اقوام و ملل مختلف بوده است. 


حسنی خاطر نشان کرد: مردم هر منطقه‌ای برای خود آیین و رسوم خاصی داشته که در زمان و مکان خاصی شکل گرفته و برخی که دارای جنبه‌های نمایشی بوده به اجرا گذاشته می‌شدند که تعلق نمایش‌های آیینی و سنتی به زمان و مکان خاصی از ویژگی‌های برجسته و منحصر به فرد چنین نمایش‌هایی محسوب می‌شود. 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اضافه کرد: در دنیای امروزی قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها باورها اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست. 


به گفته حسنی، لذا بر ماست که با برگزاری رویدادها و جشنواره‌هایی در حفظ، حراست و پاسداشت آداب و رسوم فاخر ایرانی گام‌هایی هرچند کوتاه برداشته و هنرمندانی را که کمر همت بر مانایی این آیین‌ها بسته‌اند، ارج نهیم و بر صدر نشانیم. 
وی با یادآوری اینکه این رویداد ارزشمند ملی در طی سنوات گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های بی‌وقفه و بی‌شائبه جناب آقای سهامی هنرمند توانای تئاتر استان زنجان شکل یافته و امروز شاهد به بارنشستن آن هستیم، گفت: امیدواریم
مداومت و پیگیری‌های تمامی هنرمندان و مسئولین استانی زمینه را برای برگزاری هرچه باشکوه این رویداد در سال‌های آتی هموار سازد. 

کد خبر 1729847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha