اگر از نگاه عقلانی اسلام فاصله بگیریم راه را بر سکولاریسم باز کرده‌ایم

حداد عادل با بیان اینکه اگر از نگاه عقلانی اسلام فاصله بگیریم راه را بر سکولاریسم باز کرده ایم گفت:غربی ها که دم از سکولاریسم می زنند، نوبت به اسراییل که می رسد همه مخالف سکولاریسم و طرفدار حکومت دینی می شوند، مگر انگیزه صهیونیست ها از تشکیل دولت جعلی جز یهودی کردن این سرزمین بوده است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز یکشنبه سی ام مهر در پنجمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی که در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد، گفت: امیدواریم شرایط امروز فلسطین و مردم غزه که در روزهای بسیار سختی به سر می برند همانند هشت سال دفاع مقدس ما منجر به پیروزی شود.

وی با اشاره به سکولاریسم تصریح کرد: آیا ما می توانیم با فرض اعتقاد به قرآن کریم و اسلام معتقد به سکولاریسم هم باشیم؟ پاسخ این سوال این است که اعتقاد به خداوند مستلزم این است که پیامبر اسلام برای اجرای حکم خداوند، حکومت ایجاد نماید.

وی با اشاره به موضوع عدم قدرت اجرایی پاپ در امور داخلی کشور تصریح کرد: در جلسه گذشته بنده به جایگاه پاپ اشاره کردم و گفتم: پاپ با وجود همه عظمت و قدرتی که دارد نمی تواند در امور داخلی جامعه خود دخالتی داشته باشد. با توجه به این صحبت بنده، برخی از منتقدان بر سر این مسئله متمرکز شدند و واکنش هایی هم از سوی آنها ایجاد شد، ضمن اینکه شبکه های معاند و مخالف رژیم نیز مطالبی را در این زمینه از بنده نقل و اظهار نظر کردند. واقعیت این است که جامعه ما به بیان چنین مباحثی احتیاج دارند، مباحثی که فارغ از برچسب های سیاسی بوده و متمرکز بر تفکر و عقلانیت باشد.

حداد عادل در ادامه افزود: پاپ چه تأثیری در دنیای امروز گذاشته است؟ تشریفات زیاد است اما تاثیر کجاست. این پاسخ به کسانی است که معتقدند پاپ قدرت را کنار گذاشته است و دین را از سیاست جدا کرده است و آن را تایید می‌کنند. ما سکولاریسم را در انقلاب اسلامی نقد می‌کنیم. ما از انقلابی صحبت می‌کنیم که نه تنها تاج بخش نبوده که تاج‌ستان هم بوده و از دل یک انقلاب مردمی با تعداد زیادی شهید و جانباز بوجود آمده است.اگر پاپ بگوید سقط جنین حرام است ولی پارلمان ایتالیا بگوید آزاد است حرف، حرف پارلمان می شود لذا این بلایی است که در اروپا بر سر دین آمده است. در انقلاب و اسلام هیچ وقت با تحقیقات علوم طبیعی مخالفتی نشده است. ضمن اینکه هیچ زمانی هم به حکم قرآن و مقامات دینی برای دانشمندان علوم طبیعی، باید و نباید تعیین نشده است، این در حالی است که دانشمندان اروپا این کار را کرده اند.

حداد تصریح کرد: اگر قانون پشتوانه فرهنگی نداشته باشد عملا بی خاصیت است و در جامعه بی فرهنگ؛ قانون شکست می خورد. اجرای احکام قصاص، تعزیرات و حدود از قضایای اخلاقی محض نیست ولی معتقدیم باید قانون در جامعه اجرایی شود؛ حتی در کشورهای سکولار و حکومت های غیر دینی هم اگر تخلفی صورت بگیرد، مجرم مجازات می شود؛ بنابراین در حکومت های غیر دینی هم فقط فرهنگ کارساز نیست، ضمن اینکه فرهنگ سازی، اجرای قانون را راحت تر می کند. به طور کلی بستر موفقیت قانون، فرهنگ سازی است ولی اجرای قانون منوط و مشروط به فرهنگ سازی نیست.

وی با بیان اینکه برای اجرای قانون هم باید فرهنگ سازی کرد و هم قانون را اجرا نمود. تصریح کرد: نکته مهم این است که حکومت فقط یک حکم را به صورت قانون  تصویب می کند ولی با انواع تصمیم ها، زمینه های وقوع جرم را از بین می برد. در اینکه مواد مخدر برای فرد و جامعه مضر است، شکی نیست و همه کشورهای دنیا مخالف با مواد مخدر هستند؛ ضمن اینکه با فرهنگ سازی می توان جلوی کشت خشخاش و جلوی قاچاق مواد مخدر را هم گرفت.

حداد عادل تصریح کرد: برخی سوال می کنند که چرا باید یک چیزی را که مجلس تصویب می کند، اجرا شود اما احکام دینی نباید اجرا شود. ما معتقدم احکام شرعی عقلانی است. در سکولاریسم فرض بر این است که احکام شرعی ناظر بر واقعیات نیست و تلقی سکولاریسم در اروپا این است که دین یک حالت روانی و درونی دارد و فقط در ایمان خلاصه می شود و ایمان یک جنبه درونی است و احکام شرعی را اصلا واقع بینانه و عقلانی تلقی نمی کنند؛ بنابراین ما معتقدیم اگر خداوند یک چیزی را اجرایی کرده، عقلانی است و چیزی را که نهی نموده حتما حکیمانه بوده و ما خدا را به مصلحت های بشری واقف تر از بشر می دانیم لذا از این جهت است که مصوبات مجلس نباید مغایر با قرآن باشد؛ بنابراین اگر از نگاه عقلانی با اسلام فاصله بگیریم راه را بر سکولاریسم باز کردیم و گران قیمت ترین نگاه دانشمندان نگاه، عقلانی به دین است.

وی با اشاره به نظر استاد مطهری تصریح کرد: بارزترین خصوصیت استاد مطهری، نگاه عقلانی به دین است. ایشان احکام شرعی را منطبق بر مصلحت و حکمت می دانستند و نگاهشان به دین عقلانی بود. هرچند عواطف و احساسات را هم قبول داشتند اما همه اینها را در مدیریت عقل می پذیرفتند؛ بنابراین ما باید از عقلانیت دین حمایت نماییم.

وی با اشاره به نظراتی که در خصوص قرون وسطی وجود دارد، اظهار کرد: در خود اروپا هم در مورد رنسانس و گالیله روایت های مختلف وجود دارد و این طور نیست که فقط یک روایت در این زمینه وجود داشته باشد و فقط در جامعه ما یک روایت در این خصوص وجود دارد. اروپا معتقد است اتفاقاتی که در خصوص کلیسا و گالیله رخ داد باعث از بین رفتن قدرت دین در جامعه اروپا شد. چیزی که تحت عنوان محاکمه گالیله رخ داد،  علم را به جای دین نشاند؛ بنابراین اکنون جنگ هایی که در جهان رخ می دهد، همه اینها از آثار سوء علم است که هیچ کشوری هم قدرت جلوگیری از آثار سوء آن را ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: غربی ها که دم از سکولاریسم می زنند، نوبت به اسراییل که می رسد همه مخالف سکولاریسم و طرفدار حکومت دینی می شوند، مگر انگیزه صهیونیست ها از تشکیل دولت جعلی جز یهودی کردن این سرزمین بوده است؟

وی در ادامه افزود: از نظر غربی ها حکومت دینی اگر به دست یهودی ها تشکیل شود، جدایی دین از سیاست لازم نیست و ضروری است اما اگر به دست مسلمان ها شکل بگیرد با آن مخالفت می کنند. همه این کشتارها و جنایات امروز صهیونیست ها به اسم دین انجام می شود و غربی ها هم مشکلی با آن ندارند.

وی گفت: موضوع سکولاریسم مهمترین چالش نظری و عملی در برابر مبانی انقلاب اسلامی است و ابعاد زیادی دارد. مسئله اومانیسم و آزادی همه با سکولاریسم ارتباط دارد. بنابراین باید مراقب باشیم که دین را آنگونه که خداوند خواسته عرضه نماییم. ایجاد بدعت در دین به اعراض از دین منجر می شود.

کد خبر 1729873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha