سرمایه‌گذاری در توزیع ناعادلانه ثروت نتیجه رسوخ روح سکولاریسم در اقتصاد است

استاد فلسفه غرب با بیان اینکه انسان برای رسیدن به رشد و کمال انسانی راهی جز غلبه بر سکولاریسم ندارد، گفت: این سرمایه گذاری که بر اساس توزیع ناعادلانه ثروت صورت گرفته است، نتیجه رسوخ روح سکولاریسم در اقتصاد است؛ آیا می توان بدون ساحت قدسی زندگی سالم و سعادتمندانه ای داشت.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، دکتر «شهریار زرشناس»، استاد فلسفه غرب و عضو هیئت علمی دانشگاه امروز یکشنبه سی ام مهر ماه در پنجمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآن با اشاره به سکولاریسم در تاریخ غرب گفت: سوال اینجاست که وقتی سکولاریسم حاکم شد، برای زندگی آدمی چه اتفاقی رقم خورد. آیا سکولاریسم منجر به سعادت، تحقق عدالت و شکل گیری کمال و رشد انسان شد یا باعث بیگانگی انسان از خود شد.

وی در ادامه تصریح کرد: یک روایت تحریف شده از قرون وسطی در جامعه ما رواج پیدا کرده است و آنچه را که در غرب گفته می شود، بسیار متفاوت می باشد. این روایت سال 1320 در کشور ما رواج پیدا کرد و یک فهم سطحی از قرون وسطی ایجاد شد. بر همین اساس در مورد آغاز و پایان قرون وسطی اختلافات زیادی وجود دارد. این تصور که کلیسا حاکم مطلق جامعه بوده کاملا با واقعیت تاریخی مغایر است، حتی خود دانشمندان اروپایی هم این مسئله را قبول دارند و هرگز این گونه نبوده که کلیسا تعیین و تکلیف تام و تمام بوده باشد لذا یک زمان هایی کلیسا حاکم بوده و یک زمان هایی هم کاملا با شکست مواجه شده است.

دکتر زرشناس افزود: مگر در قرن مدرن ما شکنجه و کشتار نداریم؟ مگر سخن گفتن در مورد هولوکاست زندان ندارد؟ اینکه کلیسا در قرون وسطی قدرت کامل بوده و همه چیز را به پای دین نوشتند، کار درستی نیست. اگر قرون وسطی دوران تاریک اندیشی است، پس این جریان عظیم اندیشه ای که توسط دانشمندان بسیار بزرگی در آن زمان صورت گرفته، چیست؟ من قصد دفاع از قرون وسطی را ندارم و تمام این تاریخ بر پایه یک وهم صورت گرفته است .

سرمایه گذاری در توزیع ناعادلانه ثروت نتیجه رسوخ روح سکولاریسم در اقتصاد است

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به سکولاریسم دوره مدرن خاطرنشان کرد: سکولاریسم قدس زدایی از ساحت زندگی آدمی است. حالا ممکن است این قدس زدایی در بخشی از سیاست هم رخ دهد. سکولاریسم به صرف حوزه سیاست خلاصه نمی شود. چون سکولاریسم در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می تواند ورود نماید. این سرمایه گذاری ای که بر اساس توزیع ناعادلانه ثروت صورت گرفته است، نتیجه رسوخ روح سکولاریسم در اقتصاد است؛ بنابراین آیا می توان بدون ساحت قدسی زندگی سالم و سعادتمندانه ای داشت.

سکولاریسم نادیده گرفتن وجه حیات بخش زندگی انسانی است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سکولاریسم نادیده گرفتن وجه حیات بخش زندگی آدمی است، تصریح کرد: نکته اصلی در سکولاریسم این است که آسمان را از انسان می گیرد و گرفتن آسمان یعنی گرفتن اخلاق از انسان.

وی در ادامه افزود: در قرن مدرن انسان خود را مرکز اصلی می انگارد و جای خدا را می گیرد و معنی سکولاریسم هم دقیقا همین است یعنی بشر را محور قرار دهیم و فارغ از دین و معنویت عمل کنیم؛ بنابراین وقتی دین را از سیاست جدا کنیم، سیاست سلطه می شود. فوکو می گوید بشر اختراع جدیدی است که کم کم دارد به پایان خود نزدیک می شود، مفهومش تلقی مدرن از بشریت و بحران هایی است که در جهان رخ می دهد.

برای رسیدن انسان به رشد و کمال راهی جز غلبه بر سکولاریسم  ندارد

وی با اشاره به نظام جهانی مدرن که توسط غرب ایجاد شده است، اظهار کرد: حوادث و فجایع اخیر جهان، یکی از شمول نظام جهانی مدرن است؛ بنابراین باید ببینیم سکولاریسم با زندگی بشر در غرب چه کرده است. بشر مدرن از خود بیگانه و بیگانگی از دیگری شده است. یکی از دلایلی که به سکولاریسم به عنوان یک معضل نگاه می کنیم، این است که سکولاریسم هنوز نتایج خود را ظاهر نکرده است؛ پس مسئله سکولاریسم مسئله هستی بشریت است. مسئله اصلی نسبت بشر و سکولاریسم این است که اگر آدمی بخواهد در مسیر رشد و کمال حرکت نماید، راهی جز غلبه بر سکولاریسم ندارد.

سرمای گذاری در توزیع ناعادلانه ثروت نتیجه رسوخ روح سکولاریسم در اقتصاد است/ برای رسیدن به رشد و کمال انسانی راهی جز غلبه بر سکولاریسم ندارد

 همچنین علیرضا معاف معاون وزیر ارشاد با اشاره به رویکردهای دوگانه موجود در عمل به دستورات الهی تصریح کرد: برخی نسبت به اجرای احکام اسلامی در عمل واگرایی نشان می‌دهند در صورتی‌ که به احکام اسلامی اعتقاد دارند ولی اینها در نشریات داخلی که مطلب می‌نویسند در اصل سخنان رسانه‌های معاند را منعکس می‌کنند.

معاف در خصوص مقاومت مردم فلسطین افزود: باید مقاومت مردم فلسطین را ستود و این مقاومت عینیت‌بخش آیات قرآن است. این مقاومت دو بعد دارد؛ یکی وعده‌هایی است که قرآن داده و بعد دوم مربوط به مظلومیت مردم غزه است که این روزها شرایط خوبی ندارند و امیدواریم که غصه‌ها به زودی تمام شود و اخبار خوبی از مردم فلسطین به گوش برسد.

کد خبر 1729893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha