فلسفه ورود دولت به عرصه مردمی‌سازی فعالیت‌های مسجدی

سبقه مسجدمحورِ دولت مردمی و پیگیری شعار نهضت بازگشت به مسجد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نویدبخش آن است که با ورود این وزارتخانه به عرصه مردمی‌سازی فعالیت‌های مسجدی و هم‌افزا شدن دستگاه‌های فعال این عرصه باید منتظر اتفاقات مبارک بود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد به عنوان خانه خدا، عظیم‌ترین پایگاه فرهنگی و معنوی جامعه محسوب می شود. این مکان مقدس همواره به وسیله مومنین و کارگزاران مساجد محترم شمرده و در فعال‌‏سازی آن نیز تلاش شده است. به تعبیر مقام مقام معظم رهبری، امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است و ائمه جماعت که عهده‌دار مدیریت مسجد هستند، باید خانه خدا را به بهترین شکل اداره نمایند.

با نگاه به سرگذشت مساجد درمی‌یابیم که خانه های خدا تنها برای ادای فرایض دینی بنا نشده اند، بلکه علاوه بر مرکز تجمع طبقات گوناگون و اجتماع برای ادای وظایف شرعی و دینی، همواره مهم‌ترین پایگاهی بوده اند که مردم و به خصوص جوانان، از این مکان مقدس استفاده می‌کردند و در آنجا جمع می‌شده‌اند تا ‌مسائلی سیاسی، اقتصادی، خدماتی و غیره را به بحث و مذاکره بگذارند؛ ‌از این رو، پیوسته از این مکان مقدس به صورتی مردمی به منظور سیاست گذاری‌های محلی استفاده می‌شده است.

شکی نیست که مساجد باید دارای مدیریتی قوی و توانمند باشند، یعنی ائمه‌ جماعات باید خود اوّلین برنامه‌ریز باشند تا بتوانند مساجد را هم به منظور تقویت بنیه‌ دینی و مذهبی و هم به منظور بهره‌برداری مسائل سیاسی، ‌اجتماعی و ارتقای میزان آگاهی آحاد مردم مهیا سازند، اما در کنار اداره مردمی مساجد نیاز است، دولت ها نیز برای تقویت فعالیت های مساجد از خانه های خدا حمایت داشته باشند.

 مسئولین نظام هم همواره بر حمایت از مساجد تاکید کرده اند، به گونه ای که آیت الله «رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم بر نقش محوری مسجد در فرهنگ تأکید دارد و می گوید: توجه به مساجد و سنگر بودن آن‌ همواره مهم بوده است و در این میان مرد این میدان برای تقویت جایگاه مساجد امامان مسجد هستند، دولت هم در بخش فرهنگی و تبلیغی به مساجد مساعدت خواهد داشت.

«محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بارها و به مناسبت ها و در همایش ها و نشست های مختلف شعار محوری دولت مردمی در حوزه فرهنگ را «نهضت بازگشت به مسجد» معرفی و تصریح کرده است: مسجد پایگاه اصلی دولت انقلابی است، زیرا پیروزی انقلاب اسلامی را مدیون مسجد و اهالی مسجد هستیم و در راستای حمایت از  مساجد برنامه وسیعی را شروع کرده‌ و در همه استان‌ها آن را پیگیری خواهیم کرد.

فلسفه ورود دولت به عرصه مردمی‌سازی فعالیت‌های مسجدی

در مسجدمحوری دولت سیزدهم باید به این مسئله توجه داشت که در بررسی برنامه هفتم توسعه کشور جای خالی مساجد مشهود بود، به همین جهت حجت الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی»، رئیس ستاد اقامه نماز کشور ۶ خردادماه ۱۴۰۲ در نامه‌ای به آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران خواستار اضافه شدن بند «اهتمام برای ارتقا و بهبود شاخص ترویج اقامه نماز، تفسیر و تدبر در آیات قرآن، تقویت جایگاه مسجد و عفاف و حجاب و امر به معروف در جامعه» در بخش فرهنگی و اجتماعی لایحه برنامه هفتم توسعه شد.

فلسفه ورود دولت به عرصه مردمی‌سازی فعالیت‌های مسجدی

در پی این خواسته صاحب تفسیر نور و معلم درس هایی از قرآن و نیز رویکرد مسجدمحور دولت مردمی بود که دفتر رئیس جمهور، به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور جهت بررسی و اقدام مقتضی ارسال شد.

فلسفه ورود دولت به عرصه مردمی‌سازی فعالیت‌های مسجدی

پس از آن نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوزدهمین اجلاس سراسری روز جهانی مسجد در جمع ائمه جماعات، گفت: در برنامه هفتم توسعه پیشنهادات خوبی برای مسجدمحوری و تقویت و توسعه گفتمان امام محله، مطرح شده است.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق برنامه‌ای که در دستور کار دارد، می‌کوشد با محوریت ائمه جماعات، هسته فعالیت‌های اجتماعی را در مساجد قرار دهد تا در این بستر آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد و با شعار بازگشت به مساجد با همکاری سایر نهادهای مربوطه گام‌های مهمی در محور قرار دادن مساجد در برنامه‌های فرهنگی بردارد.

فلسفه ورود دولت به عرصه مردمی‌سازی فعالیت‌های مسجدی

تدبیر خانه ملت برای هم افزایی در عرصه مسجد

در ابتدای هفته جاری بود که مجلس شورای اسلامی نیز در روند بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، با پیشنهاد دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بندی را مصوب کرد با این عنوان که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است به منظور مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مساجد و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی حوزه‌های علمیه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طرح مسجدمحوری در محلات را ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه کند و به تصویب هیأت وزیران برساند.

نمایندگان شهر خود را در مجلس شورای اسلامی بشناسید + اسامی

«احمد راستینه»، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در گفت و گو با خبرنگار شبستان با اشاره به تکلیف وزارت ارشاد برای تهیه طرح مسجدمحوری در برنامه هفتم توسعه، گفت: این طرح گام بلندی برای هماهنگی و هم افزایی در استفاده از ظرفیت‌های مساجد است.

واکنش نماینده شهرکرد به بازداشت وریا غفوری/ مهم اجرای قانون است!

این نماینده مجلس تاکید کرد: در قالب این طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ظرفیت‌های مسجد در ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را فعال کند.

بنابر آنچه از مسجدمحوری در دولت سیزدهم مرور شد و نیز نقش کلیدی دولت ها در حمایت از فعالیت های مسجدی فارغ از دولتی سازی و با حفظ رویکرد مردمی خانه های خدا، به نظر می رسد ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عرصه مردمی سازی فعالیت های مسجدی و موافقت مجلس با بند پیشنهادی دولت در این باره در برنامه هفتم توسعه، و در صورت هم‌افزا شدن دستگاه های فعال این عرصه می توان شاهد اتفاقات مبارکی در عرصه مساجد بود و نقدها و آسیب هایی که درباره خلوت شدن مساجد از حضور جوانان یا کم رونق شدن آنها مطرح می شود را برطرف کرد. به ویژه آنکه وزارت فرهنگ در این باره مکلف به بهره گیری از همکاریِ نهادهایی شده که هر یک سابقه و تجارب اثرگذاری در حوزه مسجد دارند و هم افزایی این ظرفیت ها و نظام مند کردن آنها، فرصتی بزرگ را در اختیار جامعه اسلامی قرار می دهد.

کد خبر 1730395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha