برای نگهداری اسناد تاریخی تلاش کنیم

حجت الاسلام محمدی لائینی با تاکید بر لزوم تقویت فرهنگ سندداری در کشور، گفت: باید برای نگهداری اسناد تاریخی‌ای که در استان داریم تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران،   حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی-نماینده ولی فقیه درمازندران در نشست با محمد عباسی،   معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی،

اظهار کرد: در قرآن آیه از کتاب، قلم، سطر، خواندن و نوشتن زیاد داریم، کتابها هم دو نوع هستند قیمه و غیرقیمه یعنی ارزشمند و غیر ارزشمند.

وی افزود: ارزش هم دو نوع است فرهنگی و علمی یا میراثی و قدمتی که می‌تواند تاریخ و سوابق یک ملت را نشان بدهد، براساس این ارزش جلد کتاب هم ارزش پیدا می‌کند که این سرمایه یک ملت است، سرمایه همه اش انرژی و معادن که نیست.

حجت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد: گاهی یک کتاب و کتابخانه سرمایه یک کشور و ملت است که شاید ارزش مادی پائینی داشته باشد، علاوه بر اینکه خیلی چیزها را می‌توان از گذشته این ملت و کشور به‌دست آورد تا از آن سوابق به یک روانشناسی مهمی در رابطه با آن کشور رسید که می‌تواند کلید پیش‌بینی‌های آینده باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: در گذشته بسیاری از این سرمایه‌های اسناد ملی ما توسط بیگانگان توسط قدرت‌های غربی به غارت برده شدند چرا که آنها شبکه‌ای برای کشف و بردن کتاب‌های اینچنینی در کنار عتیقه‌جات داشتند.

وی بیان کرد: هنوز به نظر می‌رسد که افکار عامه خیلی در جریان این قضیه که مملکت اسنادی دارد و ما برای نگهداری آن چیزی که در دست داریم باید تلاش کنیم، نیست، چه به لحاظ ساختمانی و مکانی اسنادداری متناسب مازندران و متناسب یک چنین مجموعه ارزشمندی نیست، یعنی هنوز فرهنگ سندداری ما ضعیف است.

کد خبر 1730816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha