از تربیت  ۴۵ هزار حافظ تا تدریس بیش از ۱۰۱ میلیون هزار ساعت قرآن در رشته های مختلف

آقایی از تربیت  ۴۵ هزار حافظ از سال ۷۶ تا کنون خبر داد و گفت: همچنین ما از سال ۱۳۷۶ تاکنون ۱۰۱ میلیون و ۷۷۵ هزار ساعت تدریس در رشته های مختلف قرآنی (حفظ، قرائت، روخوانی، روانخوانی) داشته و قریب به ۹۰ هزار نفر قرآن آموز ثبت نام کرده اند و حدود ۱۰ هزار کلاس برگزار نموده ایم .

«معتز آقایی»، مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های این اداره گفت: اداره کل امور قرآنی که اسمش قبلا مرکز آموزش قرآن کریم بود از سال ۱۳۶۹ که تولیت این آستان مقدس را مرحوم آیت الله ری شهری به عهده گرفتند و از آنجا که خودشان از حافظان کل قرآن بودند و اهتمام ویژه ای نسبت به مسئله آموزش قرآن داشتند با برگزاری محافل قرآنی کار خود را آغاز کرد. در واقع ما محافل قرآنی را به صورت منظم از سال ۶۹ تا همین هفته گذشته ( چهارم آبان ) برگزار کردیم که این محفل سه هزار و صد و نوزدهمین محفل انس با قرآن بود.

وی در ادامه اظهار کرد: این برنامه تا سال ۱۳۷۴ ادامه داشت تا اینکه کلاس های آموزش قرائت (روخوانی، روانخوانی و تجوید) راه اندازی شد و در سال ۷۶ کلاس های حفظ قرآن را آغاز کردیم که خوشبختانه تا چند روز پیش که مراسم تجلیل از حافظان کل قرآن کریم بود، ۳۵۴ حافظ کل قرآن معرفی و تجلیل شدند ضمن اینکه اینها در مسابقات و همایش های مختلف شرکت کرده و رتبه های برتر کشوری و بین المللی هم کسب نمودند؛ همچنین ما از خود این عزیزان نیز به عنوان استاد در کلاس ها استفاده می کنیم.

از تربیت  45 هزار حافظ تا تدریس بیش از 101 میلیون هزار ساعت قرآن در رشته های مختلف

عمده مراجعه کنندگان ما نوجوانان هستند

مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه عمده مراجعه کنندگان ما برای کلاس های آموزش قرآن، نوجوانان هستند، خاطر نشان کرد: همچنین عمده کلاس های قرآن آموزان ما از پنج سال شروع می شود تا سن  ۱۳ و ۱۴ سال ادامه دارد؛ ضمن اینکه حداکثر سن برای آموزش قرآن ما ۴۰ سال است ولی عمده مراجعه کنندگان ما از نوجوانان می باشند.

تدریس بیش از ۱۰۱ میلیون هزار ساعت در رشته های مختلف قرآن

وی بیان کرد: ما از سال ۱۳۷۶ تاکنون ۱۰۱ میلیون و ۷۷۵ هزار ساعت تدریس در رشته های مختلف قرآنی (حفظ، قرائت، روخوانی، روانخوانی) داشتیم و قریب به ۹۰ هزار نفر قرآن آموز ثبت نام کردند و حدود ۱۰ هزار کلاس برگزار نمودیم و میزان اجزای حفظ شده نزدیک به ۱۲۰ هزار جزء بوده است و حدود ۴۵ هزار حافظ در اجزای مختلف تربیت نمودیم.

بیش از ۳۰۰۰ محفل قرآنی برگزار کردیم

آقایی از برگزاری ۵۰۰ جلسه آموزش قرآنی خبر داد و افزود: حدود هزار جلسه ویژه نخبگان قرآنی برگزار کردیم و ۱۵ هزار آموزش نماز برای نونهالان و سه هزار و ۱۱۹ محفل قرآنی نیز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه کلاس های مفاهیم آموزش قرآنی ما به دو شکل موضوعی و جزئی برگزار می  شود، افزود: ما مفاهیم را بسته به مخاطبان خود آموزش می دهیم؛ مثلا مخاطبان اول تا سوم ابتدایی ما با یک مدل خاص آموزش داده می شوند. چهارم تا ششم یک اسلوب ویژه دارد. هفتم به بالا هم به شکل دیگری است و برای خردسالان نیز به صورت مصور و نقاشی آموزش داده می شود لذا کلاس های حفظ ما از ۳۰ جزء شروع می شود و سپس وارد جزء یک شده و تا انتهای قرآن ادامه دارد ضمن اینکه ما در این کلاس ها طرح درس داریم؛ مثلا در جزء ۳۰ به گونه ای برنامه ریزی می شود که بچه ها حداکثر در یک سال حافظ شوند و  این بستگی به تحصیلات آنها نیز دارد، وقتی وارد جزء یک می شوند بین یک تا یک و نیم جزء از قرآن را در هر دوره حفظ می کنند.

از تربیت  45 هزار حافظ تا تدریس بیش از 101 میلیون هزار ساعت قرآن در رشته های مختلف

برگزاری کلاس های حفظ ویژه برای حافظان نخبه

مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه ما در طول سال سه دوره آموزشی داریم، تصریح کرد: دوره تابستانی، دوره پاییزی و دوره زمستان و بهار که با همدیگر برگزار می شوند. در این سه دوره آموزشی بچه ها بین سه تا پنج جزء را حفظ می کنند، یعنی حفاظ ما بین شش تا ۱۰ سال حافظ می شوند؛ ضمن اینکه در بین آنها یک سری حافظان نخبه داریم که اینها به تشخیص اساتید وارد کلاس های حفظ ویژه می شوند که عمدتا در دوره تابستان برگزار می شوند.

وی با اشاره به آموزش قرائت کلاس های قرآنی افزود: آموزش قرائت ما به دو شکل برگزار می شود؛ یک شکل آموزش عمومی است که از روخوانی شروع می شود و تا آموزش روانخوانی و فصیح خوانی ادامه دارد. شکل دیگر آموزش قرئت ما، قرائت تخصصی آموزش صوت و لحن است که از سن دوم ابتدایی تا هفتم و هشتم را شامل می شود. بچه ها طی چهار سال ابتدا پنج قرائت استاد مصطفی اسماعیل را به صورت تقلید حفظ می کنند، سپس وارد قرائت تطبیقی و در نهایت قرائت حرفه ای می شوند. به جز روزهای چهارشنبه که جلسه حفظ است، مابقی روزهای هفته، جلسه قرائت با رویکردهای مختلف به صورت رایگان هم برگزار می شود. این برنامه ها به غیر از برنامه های جانبی و مراسم جشن و عزاداری است. جلسات محافل پنج شنبه شب ها در شبستان امام خمینی برگزار می شود.

تولید ۴۰ محصول قرآنی در اداره تولیدات و خدمات قرآنی

مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اداره تولیدات و خدمات قرآنی بیان کرد: این اداره، تولید محتوای تخصصی قرآنی می کند که تاکنون قریب به ۴۰ محصول قرآنی تولید شده است که این محصولات در بعضی از نمایشگاه ها حائز رتبه های برتر یا دوم شدند؛ ضمن اینکه با حضور قاریان مصری ۱۰۰ محفل قرآنی برگزار کردیم و ۱۲ دوره مسابقات حفظ قرآن کریم نیز برگزار شد که آخرین مسابقه ما سال ۱۳۸۸ بود که متاسفانه بعد از آن هنوز نتوانستیم برگزار کنیم.

برگزاری ۴۰۰۰ مسابقه فرهنگی قرآنی در سایت آستان

آقایی با اشاره به اینکه نزدیک چهار هزار مسابقه فرهنگی قرآنی در سایت استان برگزار کردیم اظهار کرد: همچنین ماهانه یک مسابقه برگزار می کنیم و به قید قرعه به ۱۴ نفر از برندگان جوایزی اهدا می شود ؛ ضمن اینکه یک مسابقه هم از جلسات تفسیر برگزار می کنیم.

از تربیت  45 هزار حافظ تا تدریس بیش از 101 میلیون هزار ساعت قرآن در رشته های مختلف

ارایه کارت تشویقی ۲۰۰ تا ۸۰۰ امتیازی برای حفاظ

وی با بیان اینکه تشویق های ما به صورت دریافت کارت امتیاز است، افزود: این کارت ها از ۲۰۰ امتیاز تا ۱۰ هزار امتیاز را شامل می شود که بچه ها به ازای حفظ هر صفحه، یک امتیاز خاصی دریافت می کنند؛ مثلا خردسالان به ازای حفظ هر صفحه هزار امتیاز و اول تا سوم ابتدایی ۸۰۰ امتیاز دریافت می کنند، سپس از کمد جوایز به افرادی که امتیاز کسب کرده اند جایزه تعلق می گیرد.

مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه سه مراسم اختتامیه نیز در طول سال داریم، گفت: مراسم اختتامیه دوره تابستانی که  ۱۰ آبان ماه برگزار می شود و از ۱۶۵ نفر از حائزان رتبه تجلیل به عمل می آید و یک مراسم اختتامیه زمستان و بهار را داریم که معمولا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد برگزار می شود و یک مراسم اختتامیه دوره پاییزی هم داریم که معمولا در بهمن ماه برگزار می شود.

برگزاری طرح "تشویق حفاظ و قراء" 

آقایی ادامه داد: ما تا اوایل دهه ۹۰ یک طرحی تحت عنوان "تشویق حفاظ و قراء" داشتیم که بچه ها به ازای حفظ هر صفحه، امتحان می دادند و یک مبلغ تبرکی را دریافت می کردند اما متاسفانه به دلیل مشکلات بودجه ای که آستان سالهاست با آن دست به پنجه نرم می کند، این برنامه حذف شده است. همچنین یکی از برنامه های ترویجی و تبلیغی ما برنامه ترتیل و جزءخوانی ماه مبارک رمضان است که از جمله برنامه های نمونه سراسر کشور می باشد که با دعوت از قریب به ۷۰ قاری، این مراسم در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

راه اندازی بخش عربی و انگلیسی در سایت استان عبدالعظیم (ع)

مسئول اداره کل امور قرآنی آستان عبدالعظیم حسنی(ع با بیان اینکه ما برنامه های بین المللی و خارج از کشور نداریم، تصریح کرد: اما قرار است صفحه عربی و انگلیسی به سایت خود اضافه کنیم. کارگروه قرآنی و فرهنگی عتاب مقدس ایران اسلامی (امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، احمد بن موسی (ع)، حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، مسجد جمکران) طرح مشترکی تحت عنوان نهضت سراسری و ملی آموزش روخوانی قرآن کریم تحت عنوان "من قرآن را دوست دارم  برگزار می کند. همچنین سازمان اوقاف با تولیت های هشت هزار و ۵۰۰ بقعه ، مسجد مقدس جمکران و بعثه رهبری در این طرح همکاری دارند که سال آینده از این طرح رونمایی خواهد شد که قطعا مشارکت خارجی را خواهیم داشت.

از تربیت  45 هزار حافظ تا تدریس بیش از 101 میلیون هزار ساعت قرآن در رشته های مختلف

چهل و پنج هزار حافظ تربیت کرده ایم

آقایی با بیان اینکه ما به اندازه بضاعت خود از سال ۱۳۷۶ تاکنون قریب به ۴۵ هزار حافظ تربیت کرده ایم و نزدیک به ۱۲۰ هزار جزء حفظ شدند. بیان کرد: ما قبل از ندای مقام معظم رهبری برنامه حفظ خود را داشتیم و اکنون ۳۵۴ حافظ از فیلترهای سخت امتحانی ما عبور کرده اند. ضمن اینکه ما حافظان کل زیادی داریم اما افرادی که در امتحانات ما موفق شدند، این تعداد بودند لذا ما به اندازه بضاعت خودمان تا جایی که توانستیم این کار را انجام دادیم. خوشبختانه ستاد راهبری حفظ که سازمان اوقاف و امور خیریه متولی برگزاری جلسات آن است، کارهای بسیار خوبی انجام داده اند. شورای توسعه قرآنی اولین بار در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بود، سپس به سازمان اوقاف منتقل شد که آمارهای بسیار دقیقی از حافظان ارایه می دهد. راهکارهای تشویقی خوبی هم در نظر گرفته اند که انشاءالله اگر ادامه یابد، می توانیم بیشتر خود را به منویات مقام معظم رهبری نزدیک کنیم.

کد خبر 1731084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha