لزوم تدوین رشته دشمن‌شناسی در نظام آموزش عالی

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه در دانشگاه‌های تل‌آویو و دانشگاه‌های آمریکایی در رشته‌های تشیع و اسلام‌شناسی دانشجو تربیت می‌کنند، گفت: در دانشگاه‌های ایران درباره جنایات اسرائیل و اقدامات آمریکا در راستای حفاظت از این رژیم و حتی از اینکه انقلاب اسلامی در راستای مقابله با امپریالیسم چه کرد؟ کمتر سخن به میان می‌آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان، با اشاره به کارکرد جهاد تبیین در حوزه دشمن‌شناسی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر دانش‌آموزان و دانشجویان با ایشان آن را مورد تأکید قرار داده‌اند، گفت: اصل مسئله دشمن‌شناسی در متن آیات قرآن کریم و متن روایات به فراوان وجود دارد و این مسئله، مسئله‌ای است که اگر کسی اسلام ناب را بخواهد بشناسد بی‌تردید باید مقوله دشمن‌شناسی را درک کند.

وی افزود: واژه «لا اله الا الله» ماهیت دشمن‌شناسی و تحکیم حاکمیت الهی را نوید می‌دهد و این نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. در مسیر جهاد تبیین بایستی چند مطلب را مورد توجه قرار داد؛ یک: اهداف و مرام‌نامه‌های دشمنان اسلام مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و اذنابشان را مورد بررسی و تحقیق قرار داد، دو: آمریکاشناسی، اسرائیل‌شناسی، انگلیس‌شناسی و یا فرانسه‌شناسی و شناسایی دیگر کشورهای متعارض نماد دشمن‌شناسی است. وقتی می‌گوییم دشمن را باید شناخت منظور شناختن همین کشورهاست که سران کفر هستند چون اینها طبق مرام‌نامه اهدافی را دنبال می‌کنند که قرآن اهدافشان را در آیه ۹۶ سوره بقره مورد اشاره قرار داده است: «وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَیٰ حَیَاةٍ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا ۚ یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ» اینها حریص‌ترین آدم‌ها در تسلط بر حیات دنیایی هستند و اینها حرصشان از مشرکین بیشتر است.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: بنابراین حرص خوردن برای کسب مالکیت جهانی توسط امپریالیسم بین‌المللی نظیر آمریکا و رژیم صهیونیستی چیزی نیست که مخفی از چشمان جهان اسلام باشد و لذا باید در چهارچوب دشمن‌شناسی مرام‌نامه‌ها و اهداف دشمن مورد بررسی قرار گیرد تا اسلام ناب محمدی به خوبی پیدا شود.

سالک با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران باید تشکیلات تحقیقاتی مانند آمریکاشناسی و اسرائیل‌شناسی تقویت و توسعه پیدا کنند، اظهار کرد: در دانشگاه‌های تل‌آویو و دانشگاه‌های آمریکایی در رشته‌های تشیع و اسلام‌شناسی دانشجو تربیت می‌کنند ولی در دانشگاه‌های ایران درباره جنایات اسرائیل و اقدامات آمریکا در راستای حفاظت از این رژیم و حتی از اینکه انقلاب اسلامی در راستای مقابله با امپریالیسم چه کرد؟ کمتر سخن به میان می‌آید. این یک اشکال اصلی و اساسی است و باید در نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کرد مرتفع شود.

وی گفت: متأسفانه در دانشگاه‌های کشور یک سری رشته‌های تقلیدی با دروس تقلیدی تدریس می‌شوند بدون اینکه محتوای آنها در راستای ایدئولوژی انقلاب اسلامی باشند و فقط دانشجویان را از مسائل اصلی دور می‌کنند پس باید یک تلاش گسترده در راستای معرفی دشمنان اسلام داشت و این هم نیازمند کار ویژه است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان پیشنهادی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که بررسی شود آمریکا چند رئیس جمهور داشته؟ شعار هر یک از این رؤسای جمهور چه بوده و ابزارهایی که به کار گرفته‌اند چه بوده؟ اکر کمی بررسی شود متوجه خواهیم شد شعار همه رؤسای جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ثابت بوده و در یک ریل و محور مشخصی حرکت کرده‌اند و حتی درصدد نابود کردن بشریت با شعارهای حقوق بشری برآمده‌اند.

سالک گفت: بنابراین اگر عملکرد دشمنان اسلام برای جامعه به صورت مستند، دقیق و مبتنی بر شواهد تاریخی اطلاع‌رسانی شود قطعاً میزان رشد و بصیرت جامعه را افزایش خواهد داد و همچنین باید وجدان‌های انسانی را بیدار کرد تا به واکنش و حرکت درآیند و در این مسیر یا باید دولت‌ها با ملت‌ها همراه شوند و یا اینکه زیر چرخ‌ بیداری ملت‌ها از بین بروند.

کد خبر 1732478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha