نظام صنایع فرهنگی در کشور باید در خدمت گردشگری زیارت قرار بگیرد

همایش فرهنگ عمومی، زیارت، سوغات و صنایع خلاق با حضور رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت هفته فرهنگ عمومی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سید مجید امامی، امروز در همایش فرهنگ عمومی، زیارت، سوغات و صنایع خلاق که به مناسبت هفته فرهنگ عمومی در موزه بزرگ خراسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حوزه سوغات زیارت و صنایع فرهنگی یکی از اولویت‌های دستگاه‌های فرهنگی است.

وی گفت: در حوزه ثبت حقوقی فعالان سوغات زیارت، تأمین مالی، توزیع و سکوی فروش و حتی در حوزه تبلیغات و برندینگ اشکالات بزرگی وجود دارد.

امامی بیان کرد: نظام صنایع فرهنگی در کشور باید در خدمت گردشگری زیارت قرار بگیرد، اگر گردشگری زیارت را فقط به این ۳۵ میلیون سفری که در سال به مشهد انجام می شود خلاصه بکنیم، مانند این است که گنج عظیمی را در گوشه‌ای از خانه پنهان کرده ایم.

وی گفت: اما اگر این گردشگری زیارت را با اقتصاد و تنوع فرهنگی بزرگی که در خراسان وجود دارد پیوند دهیم، می توان از ثروت زیارت برای تقویت سبک زندگی اسلامی بهره برد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: اتفاقات خوبی در حوزه زیرساخت‌های صنایع فرهنگی در کشور در حال وقوع است، مانند تأسیس تعاونی‌های فرهنگ بنیان و هنری، تأسیس مؤسسات چند منظوره فرهنگی مبتنی بر کار فرهنگ بنیان و صنایع فرهنگی و همچنین حمایت‌های دولت از مشاغل خانگی که باید حمایت بیشتری در حوزه گردشگری زیارت شود.

وی افزود: متاسفانه صنایع فرهنگی نمی‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند که همکاران ما در ادارات کل ارشاد و میراث فرهنگی در حال تلاش هستند تا این مشکل را رفع کنند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حمایت از فعالان مشاغل خانگی در قالب شکل گیری تعاونی اظهار کرد: در صورتی که تاییدیه این بخش توسط وزارت تعاون داده شود، می توان شبکه ای از مشاغل خانگی در حوزه فرهنگی و هنری را شکل داد تا بتوان نیازهای آنها را در خصوص منابع مالی و تسهیلات بهتر تأمین کرد.

وی به بهره گیری از نشانه های فرهنگی تاریخی کشور برای حل مشکلات امروز اشاره کرد و گفت: برخی از فعالان صنایع فرهنگی در حوزه شناسایی و تجاری سازی عروسک‌های خراسان بزرگ فعالیت دارند، در سنت‌های قدیم این منطقه عروسک‌های باران خواهی وجود داشته است، در صورتی که سنت‌های باران خواهی توسط این مروجین فرهنگی احیا شود و شهر به شهر برود، می توان از این ظرفیت فرهنگی برای ارتقاء فرهنگ مصرف آب و حل بحران در این زمینه بهره گرفت.

امامی با تاکید بر اصلاح زنجیره های اقتصاد فرهنگ بیان داشت: اگر بخواهیم زندگی رضوی و تأثیرات زیارت برای زائران حضرت رضا (ع) در طول عمرشان تداعی شود، لازم است نشانی از سرزمین خراسان یا مهر رضوی با خود از این منطقه به سوغات ببرند که این مهم نیازمند اصلاح زنجیره های اقتصاد فرهنگ است.

سوغات

زیارت اصلی ترین مزیت اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی است

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: زیارت از اصلی ترین مزیت‌های اجتماعی و فرهنگی این استان است که همچون گنجی ناشناخته مانده است، در حالی‌که تأثیرات مختلفی در عرصه اشتغال، خدمات و اقتصاد دارد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد با بیان اینکه سال گذشته مشهدالرضا میزبان ۳۵ میلیون نفر زائر بود، افزود: ۱۰ درصد از سفرهای ریلی کشور مربوط به خراسان رضوی است، فرودگاه مشهد با سالانه ۱۰ میلیون مسافر پرترددترین فرودگاه کشور است، ۵۲ درصد از ظرفیت اقامتی کشور متعلق به این استان است، ۲۸۰ هزار واحد صنفی در این استان وجود دارد که عمده آنها خدماتی است.

وی با بیان اینکه سوغات مشهد نسبتی با زیارت ندارد، بیان کرد: ۷۰ درصد زائران امام رضا(ع) خانواده محور هستند، در این راستا به طور عمدی یا سهوی غفلتی در حوزه سوغات زائر شکل گرفته است که مشکل مربوط به عرضه و مصرف آن است.

معاون استاندار خراسان رضوی حلقه مفقوده در عرصه سوغات زائر را برندسازی و بازاریابی دانست و گفت: پیشنهاد می شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از ظرفیت اطلاع رسانی خود را به معرفی محصولات فعالان صنایع فرهنگی بویژه سوغات زائر اختصاص دهد و وزارت میراث فرهنگی نیز نسبت به تبلیغات برای این محصولات در موزه ها و اماکن اقامتی با اختصاص غرفه هایی در این اماکن به فعالان فرهنگی اقدام کند.

حسین زاده

سوغات زیارت در مشهد می‌تواند به قطب صنایع فرهنگی کشور تبدیل شود

محمد حسین زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: اکنون بخشی از بازار بزرگ سوغات زائر در مشهد از دسترس جریان ایرانی – اسلامی خارج است، این موضوع در پوشاک، صنایع دستی و اسباب بازی مشهود است، این بازار گسترده سوغات در مشهد با یک برنامه ریزی می تواند به قطب صنایع فرهنگی کشور تبدیل شود.

وی افزود: سالانه سه میلیون نسخه کتاب و یک میلیون آثار هنرهای تجسمی در اطراف حرم مطهر رضوی توسط مردم خریداری می شود، این ظرفیت بالا با یک برنامه ریزی ملی می تواند تبدیل به یک اتفاق بزرگ شود، همان طور که زرشک و زعفران برای فضای عمومی و افکار عمومی سوغات مشهد است، آنچه به عنوان اقلام صنایع فرهنگی می شناسیم، هم می تواند سبد زائر را پر کند.

حسین زاده با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی در سطح ملی باید یک هماهنگی برای تکمیل سبد سوغات زائر از اقلام فرهنگی داشته باشند، بیان کرد: بیش از چهار هزار هنرمند عضو صندوق اعتباری هنر هستند، اینها ظرفیت بالقوه ای است که آثارشان می تواند در سبد سوغات زائر قرار گیرد، با این رخداد یک بازار اقتصاد فرهنگی بزرگ در مشهد با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی شکل خواهد گرفت و ان‌شاالله انتظار داریم با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی کشور، بتوانیم پشتیبانی های ملی را در این خصوص داشته باشیم و شاهد یک جهش در حوزه سوغات فرهنگی زیارت باشیم. 

در پایان این مراسم از اثر هنری قلم زنی استاد صفایی با نقشی از شخصیت‌های شاهنامه، رونمایی شد و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور از غرفه‌های صنایع دستی خراسان رضوی بازدید کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1732829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha