تاکید دولت سیزدهم احیای گونه سرود است

محمد الهیاری فومنی با تشریح اهداف برگزاری جشنواره سرود فجر به چرایی راه اندازی دفتر سرود در معاونت هنری پاسخ داد و گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آمدن دکتر اسماعیلی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید بر این بود که گونه سرود احیا شود و یک هم افزایی بین تولیدکنندگان سرود در دستگاه ها و نهادهای مختلف ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست جشنواره سرود فجر صبح امروز یکشنبه ۲۱ آبان با حضور محمد الهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامد جلیلی دبیر نخستین جشنواره سرود فجر و مسعود صیامی، دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر در دفتر موسیقی برگزار شد.

در این نشست «محمد الهیاری فومنی»، مدیر کل دفتر موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چرایی و چیستی برگزاری جشنواره سرود فجر گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آمدن دکتر اسماعیلی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید بر این بود که گونه سرود احیا شود و یک هم افزایی بین تولیدکنندگان سرود در دستگاه ها و نهادهای مختلف ایجاد شود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاریخچه دفتر سرود اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما دفتر سرود داشتیم که بعدتر به نام دفتر موسیقی تغییر نام داد و پس از آن کم کم سرود به حاشیه رفت و الان با راه افتادن دفتر سرود در معاونت هنری تلاش می کنیم سرود را به آن جایگاه واقعی که در خود وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی داشته است برسانیم و تلاش کردیم در دفتر موسیقی سرود در جایگاه رسمی وزارتخانه قرار بگیرد.

محمد الهیاری فومنی با اشاره به اهداف راه اندازی دفتر سرود در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه در اهداف  دفتر سرود پیش بینی شده این است که دفتر سرود ابتدا به ساکن متولی گری و حضور پر تولید در حوزه سرود نیست تنها می کند که گروه های سرود در کشور شناسایی و معرفی شوند. از طرفی دفتر سرود به سمت توانمندسازی سرپرستان گروه سرود را پی گیری می کند تا به لحاظ موسیقیایی اتفاقات خوبی  در کشور بیفتد؛ در همین راستا این دفتر فیلم های آموزشی با حضور اساتید ضبط کرده و در اختیار گروه سرود قرار می دهد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تقویت گروه های سرود اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام به جشنواره فجر ایشان تاکید کردند هم در انتخاب متن و آهنگ به گزینی اتفاق بیفتد و دفتر سرود این تاکید ایشان را در دستور کار قرار داده است، در همین راستا اولویت دفتر سرود علاوه بر تقویت سرود در حوزه دانش آموزی در حوزه دانشجویی نیز هست و پیگیر انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه ها برای برپایی جشنواره سرودهای دانشجویی است.

محمد الهیاری فومنی خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب سرودهای بسیاری توسط آهنگسازان بزرگ ساخته شد می خواهیم رجعتی به این دوره داشته باشیم و سرود را در حوزه بزرگسالان نیز تقویت کنیم، دفتر سرود در زمینه تولید سرود موازی کار با هیچ گروه سرودی در نهادها و دستگاه های دیگر نمی کند؛ در واقع دفتر سرود تلاش می کند هماهنگ کننده اقدامات باشد نه مداخله کننده.

مدیرکل دفتر موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تولیدات سرود دفتر سرود گفت: دفتر سرود بین ۸ تا ۱۰ سرود در یک سال و نیم که از فعالیت اش می گذرد، تولید کرد و قرار است در قالب یک آلبوم آنها را منتشر کند.

محمد الهیاری فومنی با اشاره به اقدام به برگزاری جشنواره سرود فجر گفت: جشنواره ملی سرود فجر جزو مواردی است که از دو سال قبل مد نظر دفتر موسیقی بوده است، در جشنواره قبل سالن ارسباران در اختیار گروه های سرود بود. امسال در جشنواره موسیقی فجر بخش مجزای سرود را نیز داریم اما سرود این قابلیت را دارد که یک جشنواره مستقل  داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم برگزاری جشنواره ملی سرود به انگیزه بین تولیدکنندگان حقیقی و حقوقی سرود فجر منجر شود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توجه به تولید سرود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم به عنوان یک ژانر فراموش شده گفت: موضوع سرود چند سالی است مورد توجه قرار گرفته و نهادهای مختلف به آن می پردازند. سرود هیچ گاه فراموش نشده است، در همه چهل و اندی سال که از انقلاب گذشته سرود و موسیقی در فراز و فرودهای سیاسی و اجتماعی نقش داشته است و هنرمندان سرود و موسیقی با تولید آثاری در کنار حاکمیت بودند. در سال های آغازین انقلاب سرود مبتنی بر موسیقی بود و بار انقلاب و مفاهیم ایدئولوژیک آن را بر دوش می کشید، در سال های اخیر در نهادهای غیر دولتی موضوع سرود پی گیری می شد، طبیعی است که دولت وظیفه خود می دید که از آن حمایت کند و دولت سیزدهم در برنامه های خود سرود را به عنوان برنامه محوری مورد توجه قرار دارد و با ایجاد دفتر سرود برای توانمندسازی گروه های سرود گام برداشت.

کد خبر 1733136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha