اقدام اثرگذار در علوم انسانی اسلامی نیازمند تعامل حوزه و دانشگاه است

زلفی‌گل با بیان اینکه تقویت ارتباط دانشمندان علوم انسانی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از دستاوردهای کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی است، گفت: ارتباط دانشگاه ها و حوزه های علمیه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، محمدعلی زلفی‌گل در افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که امروز (دوشنبه، ۲۲ آبان) در تالار دکتر رضا داوری اردکانی فرهنگستان علوم در حال برگزاری است، گفت: دو نعمت امنیت و سلامت که اسلام به صورت ویژه به آن پرداخته باید مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مدعیان حقوق بشر و کسانی که ادعای آزادی دارند به سادگی جنایات رخ داده در غزه را نادیده می گیرند، گفت: امروز باید قدردان کسانی باشیم که امنیت و سلامت را در کشور فراهم می کنند.

وی با اشاره به اینکه دانش و دین داری عامل آرامش و ارتقای روح و روان انسان است، افزود: رشته های علوم طبیعی بر آن هستند تا زمینه آسایش جسمی را برای انسان فراهم کنند اما رشته های علوم انسانی اسلامی تلاش می کند تا بشریت از نوآوری و تکنولوژی برای رسیدن به آسایش و آرامش روحی و روانی بهره بگیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تامین سلامت جامعه صرفا به معنای سلامت جسمی نیست بلکه سلامت روح و روان نیز باید مورد توجه باشد، خاطرنشان کرد: سلامت روحی و روانی را می توان از طریق رشته های علوم انسانی و اسلامی محقق کرد.

وی با اشاره به وضعیت رشته های مختلف در دانشگاه ها گفت: شرایطی در کشور فراهم شده که برخی رشته ها مورد توجه نخبگان قرار می گیرند که مدیران اجرایی علوم انسانی باید راهکار توزیع متوازن استعدادها در رشته های مختلف را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته تلاش می کنند تا نخبگان خود را به سمت علوم انسانی سوق دهند، گفت: در کشور ما رشته های علوم انسانی به جز موارد خاصی مورد استقبال قرار نمی گیرند که باید به این موضوع به صورت ریشه ای پرداخت.

زلفی گل افزود: بزرگترین سرمایه هر کشور فرهنگ و آرمان های آن کشور است و رشته های علوم انسانی می توانند فرهنگ یک جامعه را شکل دهند و پویش و پیرایش فرهنگ جامعه را انجام دهند.

وی با بیان اینکه فرهنگ جامعه با نوع تفکر، اعمال و رفتار افراد آن در ارتباط است، گفت: علوم انسانی اسلامی باید در دنیا سرمشق قرار گیرد و جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را در این راستا قرار دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی و اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی و اسلامی گفت: این کنگره توانسته است ارتباط قوی بین دانشمندان علوم انسانی دانشگاه ها و حوزه های علمیه ایجاد کند.

زلفی گل از افزوده شدن مرکز پژوهش های علوم انسانی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: باید ارتباط بین دانشگاه و حوزه های علمیه افزایش یابد تا بتوانیم اقدامات اثرگذاری در حوزه علوم انسانی اسلامی انجام دهیم.

وی پیشنهاد داد در دوره های بعدی نظام سنجش علوم انسانی و اسلامی و دریافت دستاوردهای پژوهشی جزو برنامه هایی باشد که در سیاستگزاری علم، فناوری و پژوهش راهگشا و راهنما باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: توسعه کرسی های آزاداندیشی و شکستن تابوی نظریات غربی مسئله ای است که باید به آن توجه کنیم.

وی تاکید کرد: مرتبط کردن علوم انسانی و علوم وحیانی نقطه قوت و ویژگی منحصر به فرد علوم انسانی در کشور است و مسئولان علمی کشور باید اجرا کننده منویات دانشمندان علوم انسانی اسلامی باشند.

زلفی گل در پایان یادآور شد: به عنوان مثال سیاست هایی مانند حمایت از جوانی جمعیت و خانواده باید در رشته های علوم انسانی بررسی شود و راهبردهای آن ارایه گردد تا بتوانیم فرهنگ آن را در جامعه نهادینه کنیم.

کد خبر 1733270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha