علوم انسانی را مبنای تمدن اسلامی و جامعه ساز بدانیم

حجت الاسلام واعظی گفت: موفقیت در علوم انسانی زمانی محقق می شود که علوم انسانی را مبنای تمدن اسلامی و شکل دهنده مناسبات اجتماعی، جامعه ساز و انسان ساز بدانیم.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «احمد واعظی» در افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که در فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: متاسفانه علم انسانی غربی فرهنگ قالب در عرصه علوم انسانی است؛ بنابراین دانشمندان، اساتید و نویسندگان هویت خود را در اتصال و همنوایی با غرب می دانند. در این راستا هرچه خارج از این فرهنگ علمی باشد از نظر آنها به رسمیت شناخته نمی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه موفقیت در علوم انسانی زمانی محقق می شود که علوم انسانی را مبنای تمدن اسلامی و شکل دهنده مناسبات اجتماعی، جامعه ساز و انسان ساز بدانیم، افزود: در این صورت است که فرهنگ علمی جامعه بر اساس علوم انسانی اسلامی شکل می گیرد.

وی با اشاره به برخی موانع علوم انسانی اسلامی برای تبدیل شدن به فرهنگ علمی گفت: بازخوانی انتقادی علوم انسانی مدرن هنوز جدی گرفته نشده و اساتید و دانشجویان شناخت واقعی و نهادینه شده از ماهیت علوم انسانی مدرن ندارند و اگر این بازخوانی انجام نشود رسوبات علم مدرن در ذهن نخبگان علوم انسانی شکل می گیرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی سیاسی شده است، تصریح کرد: برخی مخالفان به این تلقی غلط رسیده اند که دفاع از علوم انسانی اسلامی حربه سیاسی برای مقابله با استکبار و غرب است در حالی که کسی از علوم انسانی اسلامی دفاع کند در واقع از سیاست های جاری کشور دفاع کرده است.

حجت الاسلام واعظی گفت: نگاه اقتدارگرایانه و پروژه ای به علوم انسانی اسلامی اشتباه است؛ بنابراین ما نیاز داریم ساختار و قوانین کشور از علوم انسانی اسلامی حمایت کند و مسئله علوم انسانی باید در دانشگاه ها مراکز پژوهشی و سیاست های شورای انقلاب فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در فضای اعتقاد و اندیشه سیاسی اسلامی حرف جدیدی زده ایم، خاطرنشان کرد: در خصوص حکومت دینی، مردم سالاری دینی و مدیریت کلان جامعه حرف جدیدی زده شده است و تولیداتی نیز در این راستا انجام شده اما این تولیدات متوازن نبوده اند؛ به عبارتی توانایی و استعدادهای خود را در حوزه علوم انسانی به صورت متوازن توزیع نکرده ایم.

انسان موضوع اصلی علوم انسانی اسلامی است

در ادامه، دکتر «عطاءالله رفیعی آتانی» با بیان اینکه انسان موضوع اصلی علوم انسانی اسلامی است، گفت: برای مداخله مبانی در حوزه های مختلف باید از دانش متعارف استفاده کنیم و مفهوم فلسفه آن علم را گسترش دهیم.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رییس مرکز مطالعات شهر تهران افزود: مسئله علوم انسانی اسلامی تحلیل کنش کنشگران است و انسان شناسی ادعای فلسفه اسلامی است اما چون ادبیاتی که در این حوزه به کار می رود برای تعامل و تعالی انسان است، بنابراین تعریف ما در علوم انسانی اسلامی جدی گرفته نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از یک مکتب فکری سخن می گوییم باید برای همه مراحل علوم انسانی اسلامی راه حل و برای کل آن تکلیف داشته باشیم که روش هر کدام از این دانش ها متفاوت است چرا که هر اقتصاددانی نمی تواند سیاستمدار خوبی باشد.

هیچ توجیه اخلاقی و حقوقی برای قتل کودکان بی گناه در غزه وجود ندارد

در ادامه، دکتر «محمود حکمت نیا» با اشاره به پیشینه درخشان فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی گفت: ابداعات زیادی در حوزه تمدن اسلامی وجود دارد اما در سه سده اخیر با مشکلاتی مواجه شده ایم البته باید بگوییم این دغدغه فقط برای ما نیست بلکه یک مسئله تاریخی، تمدنی و اسلامی است که همه کشورهای اسلامی با آن مواجه اند.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مشکلات تمدن اسلامی صرفا مربوط به ایران نیست، خاطرنشان کرد: برای برون رفت از گرفتاری های تاریخی باید یک تمدن در یک دستگاه نظری وجود داشته باشد که این دستگاه به سوالات بنیادین پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه تمدن اسلامی توان شناخت دارد اما توان تغییر ندارد، خاطرنشان کرد: ما در تمدن اسلامی و در شناخت قواعد پایه گذار بوده ایم و در علوم انسانی نیز با این وضعیت مواجه ایم اما باید علوم انسانی توانمندی بسازیم که توانایی حل مشکلات را داشته باشد.

حکمت نیا با اشاره به کشتار مردم و کودکان بی گناه غزه گفت: در ادبیات دینی قواعد و اساسی وجود دارد که اگر بهم بریزد رفتار حقوقی و اخلاقی هم به هم می ریزد؛ بنابراین هیچ توجیه اخلاقی و حقوقی برای قتل کودکان بی گناه در غزه وجود ندارد چرا که پیش از قیامت و پس از قیامت از این رفتارها و جنایات مردم بی گناه سوال می شود.  

کد خبر 1733347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha