جهانی شدن مله نیازمند تامین زیرساخت ها

اشرفی گفت: برای جهانی شدن مله نیازمند تامین زیرساخت ها، آموزش و پرداخت تسهیلات به هنرمندان این بخش و برقراری ارتباط بین تولیدکننده و بازار هستیم. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی  جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی صبح امروز پنج شنبه (۲۵ آبان) در اولین جشنواره مله بافی خوسف اظهار کرد: صنایع دستی نشان دهنده فرهنگ و تمدن هر منطقه است.

وی با بیان اینکه هر هنری از صنایع دستی که خلق می شود، توسط دست و حتی ابزار ساده خلق شده است، افزود: صنایع دستی نشان دهنده فرهنگ و تمدن هر منطقه است که در هر نقطه از جغرافیا می تواند معرف آیین ها، سنن و داشته های هر منطقه باشد.


اشرفی با بیان اینکه ما میراث دار صنایع دستی با قدمت در خراسان جنوبی هستیم، گفت: اولین توسعه هر کشور، توسعه در حوزه کشاورزی است، لذا هنر صنایع دستی از دل کشاورزی و دامپروری بیرون آمده است که در حوزه اقتصادی بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد صنایع دستی هنر بانوان است و در هند بیش از ۱۵ درصد درآمد آنها در حوزه صنایع دستی است، افزود: اما در ایران این رقم پنج درصد است که این رقم، با احیای هنرها و صنایع دستی، رشد خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: صنایع دستی جزو مشاغل مستقل و بومی است که می‌تواند به صورت مستقل بدرخشد.

وی با اشاره به تبلور فرهنگ و غنای مردم این سرزمین که میراث‌دار آن مردم هستند، گفت: در دو سال اخیر شاهد توسعه صنایع دستی در استان هستیم اقتصاد مبتنی بر هنر و صنایع دستی ماحصل بخش کشاورزی است، توسعه کشت پنبه باید مبتنی بر ارزش افزوده صنایع دستی باشد.

وی افزود: باید قدر هنر این صنایع دستی را بدانیم این محصول(مله) باید شکوفا شود لذا در زمینه تسهیلات و آموزش نیاز به کار دارد.

اشرفی با بیان اینکه در صنایع دستی ذائقه‌ساز باشید تا ارزش افزوده بیشتری کسب شود، ادامه داد: در این صورت می توانیم بازارهای جهانی مبتنی بر نیازهای روز را تصاحب کنیم.

وی تصریح کرد: در خراسان جنوبی این بستر وجود دارد تا مباحث آموزشی و سایر اقدامات مربوط با توسعه مبانی بر ظرفیت‌های زیست بوم این منطقه شکل بگیرد.

کد خبر 1733808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha