هر کتاب جهانیست که دنیای تازه‌ای را به رویمان باز می‌کند

منتقدین در نشست تخصصی نقد کتاب دیر شناختمت، خاطرات زندگی طلبه شهید محمدباقر شاهین که از سوی بنیاد حفظ آثار گیلان برگزار شد بیان کردند: هر کتاب جهانیست که دنیای تازه‌ای را به رویمان باز می‌کند.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، همزمان با هفته کتاب، کتابخوانی نشست تخصصی نقد کتاب دیر شناختمت (خاطرات زندگی طلبه شهید محمدباقر شاهین) که در سال ۱۴۰۱ به همت مدیریت نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان گیلان در انتشارات صریر به چاپ رسیده است، برگزار شد.  

مرضیه نظرلو به عنوان منتقد اثر در این نشست تخصصی به ارائه نظرات و نقدهای خود پیرامون محتوای کتاب پرداخت و معصومه سعیدی به عنوان نویسنده کتاب، پاسخ‌های خود را به صورت مستدل برای حضار بیان کرد.

محمود رنجبر_ عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، جواد کامور بخشایش و معصومه رامهرمزی به عنوان نویسنده و منتقد در این نشست، ضمن آرزوی موفقیت برای نویسنده کتاب دیر شناختمت بیان کردند: امروز زنده کردن نام و یاد شهیدی که سال‌ها از سالروز شهادتش گذشته، بسیار سخت و در عین حال ارزشمند است.

منتقدین با بیان اینکه، ما یک غفلت ۴۰ ساله در معرفی این شهدا به جامعه داریم افزودند: شاید اگر ۲۰ سال قبل این اتفاق می‌افتاد، این شهید عزیز خیلی بهتر و کامل‌تر از اکنون معرفی می‌شد.  

در ادامه با اشاره به اینکه، نام این کتاب بسیار زیبا و شایسته انتخاب شده؛ در عین اینکه باید به تطبیق نام کتاب با روایت پرداخته شود بیان شد: این کتاب مقدمه بسیار خوبی دارد که باید از نویسنده تشکر کرد.

منتقدین، نگاهشان این بود که هر کتاب جهانیست که دنیای تازه‌ای را به رویمان باز می‌کند و دلایل، شرایط، مؤلفه‌ها و پارامترهای گوناگونی در تولید یک اثر نقش سازنده دارد.  

در ادامه این نقدها اضافه شد: این کتاب در نگاه اول به نظر می‌رسید مجموعه روایاتی باشد که در مورد شهید محمد باقر شاهین نوشته شده است ولی در تورق کلی کتاب متوجه می‌شوید که دارای فصل بندی‌های متناسبی است که روایت‌ها پشت سر هم بر اساس یک سیر منطقی قرار گرفته‌اند.

همچنین تصریح کردند: در واقع این کتاب در حال انتقال یک نوعی از سبک زندگی برای خواننده خود است؛ البته در مورد سبک نگارش نکته قابل ذکر این است که اگر نویسنده ترکیبی از این روایت‌ها را به صورت دانای کل و در قالب بافتی واحد ارائه می‌داد، روایت به شکل بهتری به مخاطب عرضه می‌شد و نهایتاً با یک متن یکپارچه‌تر رو به رو می‌شدیم که در نتیجه متن از تکرارها در نقل روایت زدوده می‌شد.  

همچنین نکته قابل تاکید در نقد این کتاب این بود که، این کتاب در سبک خود، ارزش سندی و پژوهشی خاص خودش را دارد و باید از همه بزرگوارانی که در تولید این گونه آثار زحمت می‌کشند تقدیر و تشکر کرد؛ اما به عنوان یک کار خلاق و شاخص نیاز به رعایت نکاتی در مرحله تحقیق و مصاحبه و نیز دقت‌هایی در سبک و شیوه نگارش دارد که با توجه به توانمندی نویسنده کتاب و اشتیاقش به استفاده از اساتید برجسته و کسب تجربه های ارزشمند، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله چندانی وجود ندارد.

گفتنی است، با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار عباس بایرامی _رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و سرهنگ پاسدار حسن حبیبی_ مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان و نیز اساتید مدعو کشوری همچون جواد کامور بخشایش، محسن شاه رضایی، علیرضا ملائی توانی، مسعود امیرخانی، قاسم فروغی، معصومه رامهرمزی و جمعی از نویسندگان جوان استان گیلان در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

هر کتاب جهانیست که دنیای تازه‌ای را به رویمان باز می‌کند

هر کتاب جهانیست که دنیای تازه‌ای را به رویمان باز می‌کند

هر کتاب جهانیست که دنیای تازه‌ای را به رویمان باز می‌کند

هر کتاب جهانیست که دنیای تازه‌ای را به رویمان باز می‌کند

کد خبر 1734288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha