اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم

کتاب اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم در شش فصل به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، تهدیدات نرم به عنوان واقعیت اجتناب ناپذیر سیاست امنیتی جهان غرب در برخورد با جبهه مقاومت در نظام بین الملل محسوب می شود. چنین رویکردی از زمانی اهمیت راهبردی پیدا کرد که سازوکارهای کنش جنگ پیش دستانه جورج بوش برای آمریکا مخاطرات امنیتی به وجود آورد. کشورهای جهان غرب برای مقابله با چنین فرآیندی مبادرت به کاربرد سازوکارهای جدید کنش امنیتی و راهبردی در کشورهای مختلف نمودند. از سال ۲۰۰۸ به بعد انگیزه ایالات متحده برای  کاربرد جنگ نرم علیه کشورهای جبهه مقاومت به ویژه جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت. طرح موضوعاتی مانند جنگ نرم، ناتوی فرهنگی و تهدید نرم را باید به عنوان نشانه هایی دانست که ضرورت مقابله با تهدیدات نرم را در اندیشه سیاسی دفاعی رهبری جمهوری اسلامی ایران اجتناب ناپذیر می سازد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره نسبت به تهدیدات فرهنگی و جنگ نرم دشمن علیه اسلام و انقلاب هشدار داده اند و در این باره نیز می توان به منویات ایشان در مجامع مختلف به شرح ذیل اشاره کرد: «در جنگ نرم هیچ وقت عکس‌العملی عمل نکنید. البتّه پاسخ دشمن را باید داد امّا بهتر از عکس‌العملی عمل کردن و واکنشی عمل کردن، عمل کردنِ کُنشی و ابتکاری است.

یک قدم همیشه از دشمنِ خودتان جلوتر باشید؛ حدس بزنید که دشمن چه کار میخواهد بکند، چه حرکتی میخواهد انجام بدهد، حرکتِ خنثی‌کننده و پیش‌گیرنده را قبل از او انجام بدهید؛ مثل یک شطرنج‌باز ماهر که حدس میزند طرف مقابل چه حرکتی را انجام خواهد داد، و قبل از اینکه حرکت را انجام بدهد، کاری را انجام میدهد که او قفل بشود، نتواند آن حرکت را انجام بدهد؛ همیشه جلوتر از او حرکت کنید. (بیانات در دیدار بسیجیان ۱۳۹۸/۰۹/۰۶)

 جنگ نرم یک عرصه‌ی بسیار وسیعی است و روزبه‌روز هم با گسترش این فضای مجازی دارد گسترده‌تر میشود و خیلی هم خطرناک‌تر از جنگ سخت است. (بیانات در دیدار بسیجیان ۱۳۹۵/۰۹/۰۳)»

با توجه به اهمیت موضوع جنگ نرم، به مناسبت هفته کتاب، کتابی در حوزه جنگ نرم که برگرفته از اندیشه های دفاعی رهبر معظم انقلاب اسلامی است معرفی می کنیم.

کتاب «اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم» نوشته دکتر محمد ابراهیم متقی و رحمان لطفی مرزناکی در ۲۷۰ صفحه برای علاقه مندان به این حوزه منتشر شده است.

اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم

کتاب اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم در شش فصل به رشته تحریر درآمده است که فصل اول به کلیات پژوهش می پردازد. در فصل دوم نویسندگان قالب های مفهومی و معنایی تهدیدات نرم شامل ابعاد تهدیدات در ادبیات راهبردی، نشانه شناسی مفهومی و کاربردی تهدیدات نرم، ابعاد و ویژگی های تهدیدات نرم افزاری، نشانه شناسی تهدیدات رفتاری علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد.

فصل سوم نیز به تهدیدات نرم افزاری در راهبرد بازیگران نظام سلطه می پردازد که در این فصل تبارشناسی سیاسی تهدیدات نرم افزاری آمریکا در سیاست بین الملل، تهدیدات نرم افزاری آمریکا، فرآیند تحول در بهره گیری از قدرت نرم در رفتار استراتژیک آمریکا، قدرت نرم و الگوهای رفتار استراتژیک آمریکا پس از جنگ سرد، ضرورت ارزیابی چالش های قدرت نرم در استراتژی امنیتی آمریکا، نقش هویت یابی اسلامی در مقابله با تهدیدات نرم افزاری، چالش های قدرت نرم آمریکا در محیط های منطقه ای بحرانی محورهای اصلی را تشکیل می دهند.

فصل چهارم کتاب با عنوان ره یافت امام خامنه ای درباره تهدیدات نرم به موضوعات محوری شامل مقابله با تهدیدات نرم افزاری از طریق گفتمان سازی راهبردی، اعتماد به نفس و امید به آینده در جهت خنثی سازی تهدیدات نرم افزاری، گسترش مردم سالاری دینی و مهرورزی در روند خنثی  سازی تهدیدات نرم افزاری، بومی سازی قابلیت های راهبردی در مقابله با تهدیدات و جنگ نرم، تغییرپذیری و متنوع سازی راهبردهای مقابله با تهدیدات نرم، هدف گیری نهادهای فرهنگی و ایمان دینی به جوامع اسلامی در تهدیدات نرم افزاری، تهدیدات نرم ناشی از حرکت خزنده فرهنگی، تبعیض اقتصادی و اجتماعی در تهدیدات نرم افزاری دشمن، بصیرت زدایی راهبردی در تهدیدات نرم دشمن می باشد.

اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم

فصل پنجم این کتاب الگوها، ابزارها، اهداف و تاکتیک های جنگ نرم دشمن را بررسی می کند. در این فصل نشانه های تهدیدات نرم سیاست خارجی آمریکا، استحاله فرهنگی در تهدیدات نرم افزاری، الگوهای کنترل اوقات فراغت زندگی اجتماعی، تبارشناسی تهدیدات نرم افزاری در الگوهای کنش راهبردی آمریکا محورهای اصلی بحث می باشد.

فصل ششم کتاب اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم با عنوان چگونگی مقابله با تهدیدات نرم در محیط منطقه ای و بین المللی به مباحثی نظیر ارتقای ظرفیت های انسانی برای مقابله با تهدیدات نرم افزاری، ارتقای انگیزه های آرمان گرایانه در جامعه، سازماندهی فرهنگی راهبردی در جمهوری اسلامی ایران، انضباط سازمانی و راهبردی در مقابله با تهدیدات، مقابله با تهدیدات به عنوان ضرورت تامین نیازهای امنیتی، الهام بخشی راهبردی برای تقویت هویت انقلابی اسلامی، بسیج اجتماعی برای مقابله با تهدیدات نرم افزاری، برجسته سازی نقش بسیج در مقابله با تهدیدات نرم افزاری و تقویت و پر بار کردن فعالیت های فرهنگی و هنری می پردازد.

اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم

در پایان نیز شاخص ها و نشانه های تهدیدات نرم افزار در نگرش امام خامنه ای و تاکتیک های تهدید نرم افزاری ارایه می شود.

کتاب اندیشه های دفاعی امام خامنه ای در حوزه جنگ نرم زیر نظر کمیته علمی که شامل دکتر رضا حسنوی، حجت الاسلام علی اصغر صدری، سرتیپ دو پاسدار ابوالفضل شکارچی، سرتیپ دوم ناصر دهقان، دکتر محمد ابراهیم سنجقی، دکتر سید اصغر جعفری، دکتر نورالله حسین خانی، دکتر محمد صادق یوسف نیا، رحمان لطفی مرزناکی تهیه شده است و نویسندگان آن دکتر ابراهیم متقی و رحمان لطفی مرزناکی می باشند. این کتاب توسط انتشارات دانشگاه صنعتی مالک اشتر منتشر شده است.

کد خبر 1734382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha