نبود استراتژی بازاریابی در معرفی، توزیع و فروش کتب دینی

مینایی با اشاره به چالش های پیش روی نشر کتب دینی گفت: از دست دادن ویترین کتابفروشی ها، فقدان بازاریابی، عدم نیازسنجی به سلیقه تصویری مخاطب، گرانی کاغذ و کتاب از مهم ترین چالش های پیش روی انتشارات کتب دینی است.

«میلاد مینایی» در گفت و گو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: مرکز نشر هاجر فعالیت خود را به عنوان مرجع تامین کتاب های درسی حوزه های علمیه خواهران از سال 1382 آغاز کرد.

مدیر بازرگانی مرکز نشر هاجر افزود: با تصویب اساسنامه مرکز نشر هاجر در سال 1397 دور جدیدی از فعالیت های این مرکز آغاز شد و ماموریت اصلی آن به عنوان ناشر تخصصی زن و خانواده ترسیم شد.

وی با اشاره به تازه های نشر مرکز نشر هاجر گفت: قرارداد زندگی مشترک، زمان آزادی، وحی و الهام از منظر فارابی و ملاصدرا، دیه و بیت المال، ازدواج تحمیلی، داداش اسماعیل، باورهای روشن، کودک با حیای من، محبوبه محجوبه، قدم های نامتناهی، جانشین خدا، خودنمایی و خودآرایی، نقاشی زنان از ولایت، پول خاکستری، حکمت متشابهات، فطرت و مهدویت، قصه مهتاب، واکاوی هیپنوتیزم، چشم بند، طعم تلخ مداد، شما هم شهرساز باش، همسران همساز، زن در قرآن، علامه طباطبایی در چهار جلد 23 عنوان کتابی هستند که در سال 1402 توسط مرکز نشر هاجر چاپ و رونمایی شده اند.

مینایی با اشاره به کتاب های پرفروش مرکز نشر هاجر خاطرنشان کرد: ازدواج تحمیلی، مجموعه چهار جلدی زن در قرآن علامه طباطبایی، قصه مهتاب، کودک با حیای من، خودنمایی و خودآرایی و همسران همساز عناوین کتاب های پرفروش مرکز نشر هاجر است.

نبود استراتژی بازاریابی در معرفی، توزیع و فروش کتب دینی

مدیر بازرگانی مرکز نشر هاجر با اشاره به چالش های پیش روی نشر کتب دینی گفت: از مهم ترین چالش ها در حوزه کتاب از دست دادن ویترین کتابفروشی ها است چرا که ما روزانه خبر تعطیلی کتابفروشی ها را می شنویم و عملا در بسیاری از استان ها و شهرها محلی برای نمایش کتاب نداریم و به طبع آن توزیع کتاب ها به سرانجام نمی رسد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت گران کاغذ و کتاب چالش دیگر پیش روی نشر کتب درسی و دینی است. از طرفی وضعیت اقتصادی اجازه خرید کتاب را به مردم نمی دهد و بسیاری از مردم خرید کتاب را در سبد خریدشان ندارند.

مینایی تاکید کرد: استفاده از منابع و پژوهش های دست چندم به جای استفاده از کتب دینی از دیگر چالش های پیش رو در حوزه کتاب های دینی است که این امر علاوه بر ترویج آثار ضعیف دینی ممکن است منابع استفاده شده صحت و سقم هم نداشته باشد.

وی تصریح کرد: با بررسی محتوا و بحث هنری نظیر طرح روی جلد، تصویرگری و صفحه آرایی شاهد آن هستیم که در آثار بسیاری از ناشران دینی مخاطب شناسی و نیازسنجی مخاطب کمتر مورد توجه قرار گرفته که این امر نیز از چالش های مهم حوزه نشر کتب دینی است.

مینایی ادامه داد: نبود استراتژی بازاریابی در معرفی، توزیع و فروش از دیگر چالش های پیش روی حوزه نشر دینی است چرا که بیشتر بر روی تولید محتوا تمرکز دارند تا فروش و بازاریابی و این امر به چالش مهمی در حوزه انتشارات کتب دینی تبدیل شده است به طوری که پس از گذشت دو سال از تدوین و تهیه بسیاری از کتاب ها، این کتاب ها هنوز به چاپ دوم نرسیده اند.

کد خبر 1734556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha