ولایت، برادری، اقناع‌پذیری و یادگیری؛ اصول مهم حکمرانی قرآنی

محسن رضایی اقناع پذیری را یکی دیگر از مباحث مهم حکمرانی قرآنی در اداره کشور دانست و افزود: ما در دوره دفاع مقدس و دهه اول انقلاب وقتی می خواستیم تصمیمی بگیریم، ده ها جلسه تشکیل می دادیم در حالی که امروزه کار جمعی و تیمی و کار اقناعی ما بسیار ضعیف شده است و در دوره جنگ بچه ها به راحتی قانع می شدند و همه مسایل را می پذیرفتند و همیشه بالای 70 درصد اقناع صورت می گرفت و 30 درصد مابقی را اعتقادات ولایی آنها جبران می کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا امروز دوشنبه 29 آبان در ششمین جلسه از سلسله جلسات حکمرانی قرآنی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (س) با اشاره به مسئله مهم حکمرانی قرآنی گفت: مسئله حکمرانی قرآنی بحث بسیار مهمی است که در این زمینه نیازمند دانش و تجربه هستیم که نوعی از حکمرانی دینی را در اداره جامعه اجرایی کنیم و با توجه به اینکه همه آن تجارب تاریخی دیگر از میان رفته لذا می بایست همه چیز را از ابتدا تجربه کنیم که این موضوع بسیار جدی و مهم است، وقتی به اداره کشور نگاه می کنیم خلأ چنین مسئله ای را درک می نماییم، ضمن اینکه بسیاری از مسایل ما در جامعه نیز از این مسئله سرچشمه می گیرد البته از جنبه های مختلف می توان به این مسئله پرداخت، هم از بعد فلسفی که حاکم کیست و چه کسی حق حکومت و صلاحیت آن را دارد؛ لذا اینها همه مباحث تاریخی هستند که همه جوامع با آن سر و کار داشتند و حتی وارد اعتقادات بشری هم شده است؛ به عنوان مثال قبل از اسلام که بت پرستی رایج بود، این طور نبود که آنها خدا را قبول نداشته باشند بلکه معتقد بودند خدا همه چیز را خلق کرده و خودش کنار نشسته و این بت ها هستند که جوامع را اداره می کنند که با آمدن اسلام همه این مسایل برچیده شد و اسلام گفت خداوند هم پادشاه عالم است و هم خالق انسان و هیچ برگی در جهان نمی افتد مگر اینکه با خداوند در ارتباط باشد.

لزوم احصا واژه های های موجود در قرآن در مورد حکمرانی 

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در ادامه تصریح کرد: بنابراین یک تحول عظیم هم در معرفت شناسی و اعتقاد ایجاد شد و هم در اداره جوامع و مسایل مورد نیاز بشر و این تغییر رویکرد تغییر معرفتی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی ابعاد وسیعی داشت؛ ضمن اینکه غرور نیز منشأ بسیاری از مشکلات در کشور ما محسوب می شود. بعضی مواقع ما نسبت به خداوند متعال و مخلوقش غرور پیدا می کنیم که این مسئله نیز باید در حکمرانی قرآنی مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به اهمیت این موضوع در کتاب شاه آبادی می خوانیم که یک روز جمع زیادی از مردم به ایشان مراجعه کردند و گفتند علت این تورم و گرانی در جامعه چیست. ایشان پاسخ دادند که علت آن غروری است که شما نسبت به خداوند پیدا کرده اید و این مسئله باید در حکمرانی قرآنی در اداره کشور مورد توجه قرار گیرد که در قرآن کریم چه نوع واژه هایی در ارتباط با حکمرانی وجود دارد. یکی از این واژه ها مسئله امر است که خداوند در سوره آل عمران به آن اشاره نموده است؛ پس مرزبندی بین انسان و خداوند بسیار مهم و ضروری است که افراد باید به آن توجه داشته باشند.

تبعیت یعنی رعایت سیر و سلوک های اسلامی در حکمرانی 

رضایی با اشاره به مسئله اطاعت در حکمرانی قرآنی تصریح کرد: 85 آیه در قرآن کریم مربوط به مسئله اطاعت و 185 آیه مربوط به مسئله تبعیت است؛ لذا ارتباط این دو با هم بسیار مهم است چون ما در اطاعت یک مفهوم می بینیم و در تبعیت با یک جنبه فرهنگی و اجتماعی روبرو هستیم. حاکمان در اداره جامعه باید انگیزه های شخصی و ملی خود را در یک راستا ببینند تا مردم هم در چنین مسیری قرار بگیرد؛ بنابراین تبعیت یعنی سیر و سلوک های اسلامی را در حکمرانی رعایت کنند.

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا با اشاره به مسئله ولایت در حکمرانی قرآنی گفت: رابطه ولایت یا حکمرانی چیست؟ آیا ولایت یک شخص است یا یک یا دو رودخانه یا جریان، اگر رودخانه یا جریان است از چه جنسی است؟ با توجه به اهمیت این موضوع مقام معظم رهبری در خصوص مسئله ولایت به صحبت های بسیار خوبی اشاره کردند و فرمودند ولایت یکپارچگی و درهم تنیده شدن است و سپس فرمودند این کلمه از ریسمان آمده و ریسمان از چند بند گره خورده ایجاد شده است که منظور از ریسمان در اینجا یعنی جامعه ای که مردم آن را تشکیل داده است و هدف ولایت، وحدت و اجتماع مسلمین است. بسیاری از افراد در مورد انگشتر حضرت علی (ع) که در نماز به فقیری بخشیدند، سوال کردند که وقتی حضرت انگشتر را می دادند به فکر خداوند بودند یا مردم؟ پاسخ این است که اولین جایی که صدای مظلومان شنیده می شود در مظهر خداوندست، بنابراین به همین دلیل امیرالمومنین (ع) نیز این کار را انجام دادند.

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا اقناع پذیری را یکی دیگر از مباحث مهم حکمرانی قرآنی در اداره کشور دانست و افزود: ما در دوره دفاع مقدس و دهه اول انقلاب وقتی می خواستیم تصمیمی بگیریم، ده ها جلسه تشکیل می دادیم در حالی که امروزه کار جمعی و تیمی و کار اقناعی ما بسیار ضعیف شده است و در دوره جنگ بچه ها به راحتی قانع می شدند و همه مسایل را می پذیرفتند و همیشه بالای 70 درصد اقناع صورت می گرفت و 30 درصد مابقی را اعتقادات ولایی آنها جبران می کرد.

وی گفت: مسئله دوم در حکمرانی قرآنی برای اداره کشور برادری است. مسئله ای که امروزه مثل خوره جامعه انقلابی ما را دارد از بین می برد، ضعیف شدن برادری است. امروز در جامعه ما تهمت زدن و افترا زدن افزایش یافته است. ما در دهه اول انقلاب به یک نیروی قوی و محکمی دست یافتیم که یکی از شعبات آن ولایت بود. در دوره دفاع مقدس برادری برای بسیاری از ما مهمتر از خانواده های ما بود لذا در چنین محیط برادری سوء ظن پیدا نمی کنند و ارتباط برادری بزرگترین نیرو بعد از اعتقاد به خداوند متعال بر ولایت است که می تواند مشکلات کشور را حل و فصل نماید در حالی که این مسئله مهم در جامعه ما تاکید شده است و در دفاع مقدس ارتباط برادری معنای واقعی داشت و تاثیر بسیار مهمی در حکمرانی جامعه داشت. 

وی با اشاره به اداره جامعه در زمان دفاع مقدس اظهار کرد: ما در جنگ ابتدا زیر سایه ولی عصر (عج) و سپس امام راحل بودیم. بالاترین درجه بنده در جنگ برادر محسن بود و ما هیچ درجه و رتبه ای در زمان جنگ برای خود نداشتیم لذا تجزیه و تحلیل آن دوران برای اداره امروز جامعه بسیار مهم و ضروری است. ناگفته نماند که سپاه ما همان مسیر را با قدرت و قوت و بدون هیچگونه ضعفی ادامه داده است و دایم در حال پیشرفت است اما سوالی که امروزه مطرح می شود، این است که چرا ما نمی توانیم امروز مسایل و مشکلات کشور خود را حل کنیم؟ چرا در حوزه اقتصاد مشکل داریم؟ به نظرم ما نباید به دنبال مدل های بیرون از جامعه خود برویم چون هر کشور مدل و متد خاص خود را دارد؛ ضمن اینکه باید از تجارب و دانش تجربه کشورهای دیگر هم استفاده کنیم. آیا ما در این 44 سال انقلاب راهی برای حل این مشکلات نداشتیم هرچند در زمینه های مختلف پزشکی و نانو پیشرفت های زیادی داشتیم و با وجود این همه اساتید و نخبه در جامعه مسایل و مشکلات زیادی داریم و وقتی به نتیجه نمی رسیم، شروع به انتقاد و گله از هم می کنیم؛ بنابراین نیاز است که علاوه بر دسته بندی موضوعات و اقدامات پژوهشی از تجارب کشورهای غربی و شرقی دیگر استفاده نماییم و ببینیم چه بینشی بین قرآن و مسیر آنها وجود دارد.

محسن رضایی در ادامه با اشاره به پیروزی حماس یا غزه خاطرنشان کرد: ما دو نوع جنگ انقلابی و کلاسیک داریم. جنگ انقلابی یک سبک و مدلی از جنگ است که عمدتا نوع اسلامی اش در ایران شکل گرفته است و غیر اسلامی آن در جنگ ویتنام شکل گرفت که آنها توانستند آمریکا را بیرون کنند. در واقع مبدع جنگ انقلابی ایران است و هر کجا صادر شده توانسته موفقیت های زیادی به دست بیاورد در حالی که در جنگ کلاسیک با مشکلات زیادی مواجه می شوند. اکنون شاهد هستیم که اسراییل دیوانه وار در حال ریختن آتش است. اسراییل باید به جای اینکه با نظامیان بجنگد با مردم می جنگد. در واقع این جنگی که در غزه رخ می دهد، فارغ از جنبه های انسانی این دو نبرد است.

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در ادامه افزود: اگر از من بپرسند که آیا در عمرتان جنگی به سختی غزه دیدید، می گویند اصلا ندیدم؛ هرچند انقلابی است اما از نوع سختش است و با جنگی مانند عراق بسیار متفاوت است اما با توجه به همه خساراتی که به غزه وارد شده، امکان پیروزی غزه بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه اولین موضوع حکمرانی قرآنی در حل مسایل کشور ولایت است، افزود: در این حکمرانی افراد نسبت به یکدیگر اعتقاد خدایی دارند و عملیاتی که انجام می دهند در چهارچوب ولایت است و مسئله دوم در حکمرانی قرآنی برای اداره کشور برادری است. مسئله ای که امروزه مثل خوره جامعه انقلابی ما را دارد از بین می برد، ضعیف شدن برادری است. امروز در جامعه ما تهمت زدن و افترا زدن افزایش یافته است. ما در دهه اول انقلاب به یک نیروی قوی و محکمی دست یافتیم که یکی از شعبات آن ولایت بود. در دوره دفاع مقدس برادری برای بسیاری از ما مهمتر از خانواده های ما بود لذا در چنین محیط برادری سوء ظن پیدا نمی کنند و ارتباط برادری بزرگترین نیرو بعد از اعتقاد به خداوند متعال بر ولایت است که می تواند مشکلات کشور را حل و فصل نماید در حالی که این مسئله مهم در جامعه ما تاکید شده است و در دفاع مقدس ارتباط برادری معنای واقعی داشت و تاثیر بسیار مهمی در حکمرانی جامعه داشت.

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا اقناع پذیری را یکی دیگر از مباحث مهم حکمرانی قرآنی در اداره کشور دانست و افزود: ما در دوره دفاع مقدس و دهه اول انقلاب وقتی می خواستیم تصمیمی بگیریم، ده ها جلسه تشکیل می دادیم در حالی که امروزه کار جمعی و تیمی و کار اقناعی ما بسیار ضعیف شده است و در دوره جنگ بچه ها به راحتی قانع می شدند و همه مسایل را می پذیرفتند و همیشه بالای 70 درصد اقناع صورت می گرفت و 30 درصد مابقی را اعتقادات ولایی آنها جبران می کرد.

رابطه یادگیری و حکمرانی قرآنی در اداره کشور

محسن رضایی بر مسئله یادگیری به عنوان یکی دیگر از مباحث حکمرانی قرآنی در اداره کشور تاکید کرد و افزود: یادگیری تاثیرات بسیار معجزه آسایی در اداره کشور دارد. در دهه اول انقلاب بسیاری از دوستان ما از طریق یادگیری سیاستمدار شدند. با اینکه در اوایل انقلاب ما حتی تیراندازی بلد نبودیم و همه دانشجو بودیم از طریق یادگیری توانستیم اقدامات مهمی انجام دهیم، ضمن اینکه یادگیری متد و روش خاص خود را نیز می طلبد. یادگیری و انتقال دانش یک مسئله بسیار مهم است که باید در اداره کشور مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در ادامه افزود: ما نباید بگوییم که فقط بحث توکل در جنگ کافی است. جنگ نیاز به فرمول و قواعد دارد. ما فنون جنگ را به کشورهای دیگر انتقال دادیم، ضمن اینکه همراه آن فرهنگ ما نیز انتقال یافته است. مبانی جنگ انقلاب ما اعتقادات اسلامی و حکمرانی است.

محسن رضایی با بیان اینکه هم اقتصاد روی فرهنگ موثر است و هم فرهنگ بر روی اقتصاد، تصریح کرد: جامعه ما یک جامعه مصرف گراست و تلاش و فعالیت کمتر است. از بین رفتن منابع یکی از دلایل آن می باشد و یک رفاه کاذب ناپایدار در جامعه ایجاد شده است و اساس مصرف گرایی در کشور ما استعماری است که از زمان قاجارها به وجود آمده است.

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا با بیان اینکه همراهی دولت ها با مردم بسیار مهم و ضروری است، اظهار کرد: همراهی مردم با دولت ها مهم است. امروز تقویت برادری در جامعه ما یک اصل مهم محسوب می شود. ویروس سوء ظن بزرگترین تخریب کننده برادری در جامعه است؛ این ویروس جبهه انقلاب ما را متلاشی می کند.

وی در ادامه بر مسئله اخلاق در جامعه تاکید کرد و افزود: در ورزش، هنر و اقتصاد ما مسئله بی اخلاقی موج می زند. امروز در خانواده های ما اخلاق در حال فروپاشی است و یکی از اقدامات مهمی که باید در جامعه صورت گیرد، تقویت جایگاه مادری است. مسئله مادری یکی از مسایلی است که باعث به وجود آمدن مشکلات اخیر در جامعه شده است؛ ما نباید جریان مادری را مترادف با خانه داری بدانیم. اگر جایگاه مادری تقویت شود، صمیمیت، عاطفه و اخلاق به جامعه و خانواده برگردانده می شود.

کد خبر 1734586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha