وجود چندین متولی از علل بی رونقی مساجد است

حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به اینکه سازمان اوقاف، تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه هر کدام در بخشی از فعالیت مساجد وظیفه ای بر دوش دارند، گفت: عدم هماهنگی بین این نهادها و داشتن چندین متولی سبب بی رونقی در مساجد می شود.

حجت الاسلام محمدجواد عباس زاده، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، به وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه در قبال مساجد اشاره کرد و اظهارداشت: ساخت، تکمیل و بهسازی مساجد از وظایف این سازمان است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به وقف زمین مساجد از سوی خیرین افزود: در سازمان اوقاف با کمک دولت و خیرین برای ساخت، تکمیل و بهسازی مساجد اقدام می شود.

وی به فعالیت هیئت امناء در مساجد اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف هیئت امناء مساجد را تعیین می کند، معرفی خادم مساجد نیز با انتخاب هیئت امناء و تایید امام جماعت مسجد صورت می گیرد.

حجت الاسلام عباس زاده با بیان اینکه فعالیت در مساجد باید با محوریت امام جماعت انجام شود، عنوان کرد: امام جماعت امین مردم بوده و افزون بر اقامه نماز جماعت، حضور در برگزاری برنامه های دینی و فرهنگی در رفع مشکلات و اختلافات مردم محله ورود پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در سامانه ۲ هزار و ۳۰۰ مسجد ثبت شده است، ادامه داد: همه این مساجد فعال نیستند و حتی برخی هنوز تکمیل نشده اند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان یادآور شد: یک هزار و ۵۰۰ مسجد فعال در استان وجود دارد و از آمار فوق در ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد زمین که به نام ساجد ثبت شده است هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت های فرهنگی در مساجد بر عهده دستگاه های فرهنگی تبلیغی استان می باشد، ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه در رونق برنامه های دینی، فرهنگی و تبلیغی در مساجد نقش آفرین هستند.

حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به دریافت سالانه اعتبارات ویزه مساجد، بیان کرد: پس از بررسی مساجد و مشخص شدن مبلغی که هر مسجد برای تکمیل و یا بازسازی لازم دارد، بودجه تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه برخی مساجد استان لرستان امام جماعت ندارند، اظهارکرد: سازمان تبلیغات اسلامی و یا حوزه های علمیه در این راستا باید اقدامات لازم را انجام دهند و از ظرفیت روحانیت برای حضور امام جماعت در جمع مردم استفاده شود.

حجت الاسلام عباس زاده بیان کرد: مساجد روستایی نیز در ایام و مناسبت های خاص همچون محرم، صفر، ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت ها فعال هستند که می طلبد در این راستا نیز اقامات لازم انجام شود و مساجد در کل سال فعال شوند.

معاون فرهنگی اوقاف لرستان اظهارداشت: سازمان اوقاف در ایام خاص همچون مناسبت ها، مراسم عزاداری، جشن هاو... به مساجد مناطق محروم مبلغ اعزام می کند و در این راستا در کنار مبلغان بومی از ظرفیت مبلغان غیر بومی نیز استفاده می شود.

وی علت بی رونقی مساجد را داشتن چند متولی عنوان کرد و گفت: عدم هماهنگی بین نهادها سبب بی رونق شدن مساجد شده است و اگر مساجد از طرف یک نهاد اداره شوند شاید مشکلات کمتر و شاهد رونق مساجد باشیم.

کد خبر 1734866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha