هیچ نظارتی بر نشر الکترونیک و دیجیتال قرآن وجود ندارد

بابایی با ابراز تاسف از عدم نظارت بر نشر الکترونیک و دیجیتال قرآن گفت: هم در حوزه کمبود کاغذ و هم در حوزه نظارت بر قرآن هایی که در فضای مجازی منتشر می شوند با مشکل روبرو هستیم، نیاز است مسئولان وزارت ارشاد توجهات لازم را مبذول دارند و با برنامه ریزی درست این مسایل و مشکلات را مرتفع کنند.

«محمد بابایی»، مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در اواخر سال 1373 با هدف تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران به دستور مقام معظم رهبری تاسیس شد.

وی اظهار کرد: لذا اساتید حوزه های مختلف، تبلیغات گسترده ای را در کتابت قرآن کریم انجام دادند و نهایتا یک شیوه ای را برای نگارش و علامت گذاری قرآن تنظیم کردند که به شیوه طبع و نشر قرآن مشهور شد. از سال 1376 هم چاپ قرآن با این شیوه آغاز شده است. اولین قرآن را مقام معظم رهبری در سال 76 به سران کشورهای اسلامی هدیه نمودند و بعد از آن هم شکل های بسیار متنوعی از قرآن را هم برای داخل کشور و هم خارج کشور تهیه کردیم. حدودا 212 شکل متنوع قرآن را در خط ها و ترجمه های متنوع تهیه کردیم.

چاپ 30 میلیون جلد قرآن ازر سوی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران

وی با اشاره به تعداد قرآن های چاپ شده در سال تصریح کرد: وظیفه اصلی ما تهیه فایل قرآن است. بعد از تهیه فایل آن را در اختیار دستگاه های مختلف و ناشران می گذاریم تا برای داخل و خارج کشور چاپ کنند. مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران طی 26 سالی که کار چاپ و نشر قرآن کریم را آغاز کرده، حدود 30 میلیون جلد از مصحف ویژه جمهوری اسلامی را چاپ نموده و در اختیار مسلمانان سایر کشورهای جهان قرار داده است. ولی ناشران و دستگاه های دیگر با توجه به فایلی که از ما دریافت کردند، قطعا شمارگان آنها بسیار بیشتر از این میزان است.

مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به صدور قرآن کریم به کشورهای دیگر اظهار کرد: ما برای کشورهای عربی، کشورهای شبه قاره هند، قرآن چاپ و صادر کردیم؛ ضمن اینکه فایل ها را هم در اختیار آنها گذاشتیم و در خود آن کشورها چاپ و توزیع شدند.

حدود 25 ترجمه فارسی و دو ترجمه انگلیسی قرآن چاپ کردیم

وی با اشاره به ترجمه قرآن به زبان انگلیسی بیان کرد: تاکنون حدود 25 ترجمه فارسی و دو ترجمه انگلیسی از قرآن چاپ کرده ایم ضمن اینکه به زبان ترکی آذری، زبان پشتو و زبان کردی هم چاپ نمودیم.

بابایی در خصوص پژوهش در نسخه های کهن قرآنی تصریح کرد: پژوهش محققان ما عمدتا روی نسخه های کهن موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی است که ما چند سال گذشته نسخه شماره یک کتابخانه آستان قدس را که قرآن خط کوفی منصوب به حضرت امیرالمومنین (ع) بود را تحقیق نمودیم و این نسخه چاپ شد. همکاران ما در پژوهش نسخه 18 و 4116 قرآن کریم هم که در آستان قدس رضوی رونمایی شد، همکاری داشتند.

مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به خوشنویسان کتابت قرآن کریم خاطرنشان کرد: در دارالکتابه ما که یک مجموعه هنری است و حدود 12 سال از تاسیس آن می گذرد همه خوشنویسان ایرانی حضور دارند ولی بعضا در جلسات، کلاس های آموزشی و نشست هایی که داشتیم از اساتید خارجی هم استفاده کرده ایم ولی خوشنویسانی که در دوره های ما شرکت می کنند و مرتبط با مجموعه ما می باشند، همه ایرانی هستند.

کتابت قرآن استاد قربانی به زودی چاپ می شود

وی گفت: دو مورد از کتابت های جدید قرآن را آماده کرده ایم که بنا داریم چاپ کنیم، یکی به خط جناب «استاد موسوی نسب» و دیگری به خط «استاد سعید کافی» نوشته شده است که هر دو آماده چاپ هستند؛ ضمن اینکه یک قرآن جدید را هم جناب «استاد قربانی» کتابت نمودند که آن را هم در 720 صفحه آماده کرده ایم که انشاءالله با همکاری آستان قدس رضوی بنا داریم در یکی دو ماه آینده چاپ نماییم.

امسال با برنامه های جدید در نمایشگاه قرآن شرکت می کنیم

وی در خصوص برنامه های مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه امسال قرآن اظهار کرد: ما همه ساله در نمایشگاه قرآن حضور داشته ایم. سال گذشته ما فقط یک بخش را کلا به کار مرکز اختصاص داده بودیم یعنی کاری فراتر از غرفه، بخشی بود به نام مصحف جمهوری اسلامی ایران، این مرکز متولی تهیه مصحف است. ما در این بخش هم کارهای پژوهشی و هنری داشتیم و هم کارهای انتشاراتی خود را به نمایش گذاشته بودیم ضمن اینکه کاتبان و مذهبان قرآنی هم در نمایشگاه حضور داشتند و در حضور مردم کتابت می کردند.

وی در ادامه افزود: ما همچنین مصاحف ملل را به نمایش درآوردیم یعنی قرآن هایی که در کشورهای اسلامی رایج است، یک نمایش جذابی از مصاحف ملل تهیه کردیم. امسال هم همین بخش ها را با کارهای جدید آماده و در نمایشگاه شرکت می کنیم.

هزینه بالای کاغذ مهمترین چالش حوزه طبع و نشر

وی با اشاره به مهمترین مشکلات و چالش های پیش روی حوزه چاپ و نشر اظهار کرد: مشکلی که اکنون در حوزه چاپ و نشر وجود دارد همین مسئله بالا بودن هزینه ها به ویژه کاغذ است. همین باعث کاهش قدرت خرید مردم و کاهش توان ناشران برای تولید می شود. یک زمانی کاغذهایی به نرخ دولتی در اختیار ناشران قرار می گرفت و کمک خوبی هم در راستای کاهش هزینه ها بود ولی اکنون با توجه به هزینه های بالا امکان چاپ بسیار کاهش یافته است. همین باعث تقلیل شمارگان چاپ قرآن نسبت به سال های گذشته شده است.

عدم نظارت بر نشر الکترونیک و دیجیتال قرآن

بابایی مشکلات موجود در نشر الکترونیک را از دیگر چالش های پیش روی چاپ و نشر قرآن کریم عنوان کرد و افزود: ما بارها به متولیان نشر الکترونیک اعلام کردیم که آمادگی نظارت بر روی محتوای قرآنی در فضای الکترونیک و دیجیتال را داریم. این حوزه نیاز به مجوز دارد تا غلطی در متن قرآن وجود نداشته باشد ولی متاسفانه هنوز اقدام جدی توسط متولیان امر صورت نگرفته است لذا بررسی این مسئله بسیار مهم و حیاتی است؛ ضمن اینکه ما مدت هاست آمادگی خود را اعلام کردیم ولی تا کنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است. صدور مجوز توسط سازمان دارالقرآن الکریم صورت می گیرد ولی آنچه که ما می بینیم و می شنویم شمارگان هر سال کاهش پیدا می یابد.

مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به غلط ها و ایرادات موجود در چاپ قرآن کریم افزود: قرآن هایی که مکتوب چاپ می شوند، فاقد غلط است. چون به دقت تصحیح و نظارت می شوند. خوشبختانه سالهاست که در این زمینه مشکلی از این جهت نداریم. عرض کردم اشکالات بیشتر متوجه نرم افزارها و فضای مجازی است و چون در آنجا نظارتی روی محتوای قرآن صورت نمی گیرد، ممکن است فایل هایی بارگزاری شوند که غلط داشته باشند وگرنه در حوزه مکتوب ما مشکلی نداریم.

وی گفت: از مسئولان مربوطه به ویژه وزارت ارشاد اسلامی خواهشمندیم که دو مشکل فوق را پی گیری و بررسی کنند هم در حوزه کمبود کاغذ و هم در حوزه نظارت بر قرآن هایی که در فضای مجازی منتشر می شوند با مشکل روبرو هستیم، نیاز است مسئولان وزارت ارشاد توجهات لازم را مبذول بدارند و با برنامه ریزی درست این مسایل و مشکلات را مرتفع کنند.

بابایی با بیان اینکه تعداد قرآن هایی که ما در سال چاپ می کنیم بسیار محدود است، تصریح کرد: در سال ممکن است از 10 تا قرآن فقط سه هزار قرآن چاپ کنیم ولی عمده کار ما فایلی است که در اختیار دستگاه های ذیربط و ناشران قرار می دهیم که تیراژ بسیار قابل توجه ای  دارد لذا تیراژ ما در طول سال به بیشتر از 30 هزار تا 50 هزار تا نمی رسد. ممکن است 37 ناشر فایلی از ما بگیرند که تیراژ میلیونی داشته باشد.

کد خبر 1734952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha