جزئیات مسابقات قرآن دانش آموزان و فرهنگیان اعلام شد

باقری با اشاره به تغییرات در مسابقات قرآن دانش آموزان گفت: امسال بخش مجازی به این مسابقات اضافه شده است.

میکائیل باقری در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان در مورد چهل و دومین مسابقات قرآنی دانش آموزی و نهمین دوره مسابقات قرآنی فرهنگیان گفت: چهل و دومین دوره مسابقات قرآن دانش آموزان و نهمین دوره مسابقات قرآن و عترت فرهنگیان یک فرآیند پنج مرحله ای در بخش دانش آموزی و فرآیند سه مرحله ای در بخش فرهنگیان را شامل می شود که از اول مهر ماه در مدارس سراسر کشور آغاز شده که تغییراتی در مسابقات دانش آموزی داشته است.

تغییرات مسابقات قرانی دانش اموزان

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تغییرات مسابقات قرآنی دانش آموزی سال گذشته به شکل آزمایشی انجام شد. این مسابقات ۴۰ سال پیشینه دارد و در چهل و یکمین سال یعنی سال گذشته جلسات مختلفی را با دانش آموزان، مربیان، مدیران و داوران برگزار کردیم و به روش های جدیدی رسیدیم که امسال این تغییرات اعمال شد و به شکل پنج ساله به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد.

بخش مجازی به مسابقات اضافه شد

وی گفت: مسابقات قرآن دانش آموزی در سال گذشته در دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار می شد و امسال بخش دیگری به نام مجازی به نام افزوده شد. بخش آوایی شامل قرائت، تحقیق و ترتیل، حفظ در سه سطح ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل قرآن، اذان و مداحی ویژه ای پسران و دعاخوانی ویژه دختران است که البته این رشته ها کشوری است. از آنجایی که ثبت نام در مسابقات و ایجاد رشته در اختیار مدیران مدارس است، کارشناسان برای مناطق خود و روسای ادارات برای استان های خود ابتکار عمل دارند یعنی یک مدیر مدرسه می تواند در رشته های دیگری نیز از دانش آموزان ثبت نام کند؛ به طور مثال برخی از مدارس ما حفظ جزء ۳۰ نیز تعریف کردند یا حفظ پنج جزء را در برنامه خود دارند تا دانش آموزان برای حفظ قرآن انگیزه داشته باشند.

مسابقه گفتمان مهدوی مسابقه ای کاملا به روز و پر طرفدار است

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در مورد رشته های پژوهشی اظهار داشت: این رشته ها شامل تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، انشای نماز و گفتمان مهدوی. گفتمان مهدوی سال گذشته برای اولین بار برگزار شد و امسال سال دوم را پشت سر می گذارد. مسابقه گفتمان مهدوی مسابقه ای کاملا به روز و پر طرفدار است و این رشته به شکل گروهی برگزار می شود.

رشته مجازی در دو بخش امام شناسی و نغمه های اسمانی برگزار می شود

وی تصریح کرد: در رشته مجازی نیز دو موضوع انتخاب شده است؛ امام شناسی، نغمه های آسمانی. امام شناسی برای کل مدارس کشور اجرا می شود اما در قالب مسابقه نبود، فقط کتاب هایی از سیره زندگی ائمه معصومین در شکل کتاب در اختیار مدارس قرار می گرفت و در دوره ابتدایی قصه هایی از زندگی معصومین را در اختیار مدارس قرار می دادیم و مسابقه مدرسه ای برای آن تعریف شده بود. امسال در اواخر اسفند مسابقه مجازی اینترنتی سراسری با محتوای امام شناسی برگزار می شود که با این آزمون یکپارچه که در سامانه جهاد پرورشی انجام می شود، نفرات برتر کشور، استان، منطقه، مدرسه و کلاس معرفی می شوند.

امام شناسی با موضوع زندگی ۱۴ معصوم (ع) برگزار می شود

وی گفت: محتوای امام شناسی در هر پایه متفاوت است و مربوط به زندگی ۱۴ معصوم است. در بخش مجازی حفظ موضوعی نیز پیش بینی شده است که در این رشته آیات کاربردی برای پایه های مختلف تحصیلی و علاوه بر آیه، حکایت، داستان و معنی آن آیه نیز در نظر گرفته شده است که آزمون این رشته نیز در اسفند ماه به شکل سراسری برگزار می شود.

باقری در مورد آمار شرکت کنندگان خاطرنشان کرد: این آمار به شکل آنلاین تغییر می کند اما تا این لحظه قریب به ۸۲۱ هزار نفر در مجموع کل رشته های مسابقات دانش آموزی ثبت نام کرده اند. مسابقات قرآن دانش آموزان در هفته قرآن و عترت و نماز در هفته دوم آذر ماه است و از یازدهم تا هفدهم در مدارس در مرحله آموزشگاهی برگزار می شود.

مسابقات دانش آموزی متوسطه که در سطح استانی و کشوری است

وی گفت: مسابقات دانش آموزی متوسطه که در سطح استانی و کشوری است در هفته اخیر برگزار می شود اما مسابقات آموزشگاهی در سطح ابتدایی را مدیران می توانند زمان آن را مشخص کنند. برای رشته های پژوهشی آزمون های سراسری در نظر گرفته شده تا بتوانیم باری از دوش مربیان پرورشی برداریم و هر مدرسه ای سوالی جداگانه طرح می کند و جداگانه اوراق را تصحیح نکند، همزمان یک روز در هفته روز نهج البلاغه در مدارس، یک روز، روز صحیفه و یک روز، روز احکام و یک روز بعد تفسیر است و این ثبت نام ها تا هفته قرآن و عترت ادامه دارد.

باقری در مورد مسابقات قرآنی فرهنگیان گفت: این مسابقات که نهمین دور خود را پشت سر می گذارد در رشته قرائت، حفظ ۱۰ جزء و کل، نهج البلاغه و روش تدریس احکام برگزار می شود. مسابقات فرهنگیان در مرحله اول در سطح مناطق، مرحله بعد استانی و مرحله آخر کشوری برگزار می شود. این مسابقات در مرحله منطقه ای در دهه فجر و در ۱۲ اردیبهشت هفته بزرگداشت معلم، مرحله استانی و تابستان در مرحله کشوری را پشت سر می گذارد. آمار سال قبل این مسابقات ۱۵۰ هزار نفر بوده است که امسال پیش بینی می شود قریب به ۲۰۰ هزار نفر باشد.

کد خبر 1734954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha