فراخوان نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان/ رشته‌ها و محورها

عالم‌بخش از اعلام فراخوان نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان خبر داد و گفت: این جشنواره در پنج بخش و با هدف شبکه سازی و توسعه آثار نمایشی در مساجد برگزار می شود؛ شرط اصلی شرکت در آن هم تعلق گروه به مسجد و اجرای نمایش در فضای مسجد است.

«حسین عالم‌بخش» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان، اسفند ماه سال جاری به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: محتوای این جشنوار تولید و اجرای عمومی توسط گروه‌های نمایش کانون‌های مساجد کشور با هدف شبکه‌سازی و توسعه آثار نمایشی در مساجد است.

فراخوان نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان را اینجا ببیند.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، فراخوان این جشنواره به کانون‌ها اعلام شده است، گفت: «قصص قـرآن؛ احادیث، روایات و آموزه‌های اخلاقی»، «نماز، جوان و جامعه»، «دین، تکنولوژی و دنیای امروز» و «ایثار و مقاومت» محورهای اعلام شده به کانون‌ها برای تولید و اجرای آثار نمایشی هستند.

محوریت مسجد در تولید و اجرای آثار

وی ادامه داد: توجه به میراث دینی و ملی کشور، تولید آثار بر اساس ویژگی‌های دینی، فرهنگی، اقلیمی و بومی، تلاش برای‌شناساندن چهره واقعی فرهنگ ایرانی اسلامی به سایر فرهنگ‌ها و انعکاس ارزش‌های متعالی تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مسجد و نسبت آن با عدالت و فسادستیزی، هویت ایرانی و اسلامی، اقتصاد و کارآفرینی، عزت و قدرت ملی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، خانواده محوری و سبک زندگی (امید و نشاط اجتماعی)، اخلاق و معنویت، ایثار، شـهادت و مقاومـت از موضوعات موردتأکید در فراخوان جشنواره است.


عالم‌بخش با بیان اینکه این جشنواره در پنج بخش برگزار می‌شود، گفت: بخش نخست با عنوان «عمومی» درصدد معرفی وشناساندن گروه‌های فعال نمایشی حرفه‌ای مسـجدی و ایجاد فضای رقابت سالم بین آن‌ها است؛ بخش دوم «کودک و نوجوان» است که سن بازیگران نمایش‌ها در این بخش باید حداقل ۷ و حداکثر ۱۸ سال باشد که شناسایی، آموزش، هدایت، حمایت آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: بخش سوم «تئاتر کاغذی» است که در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به بیان روایت‌های مختلف مذهبی، ملی می‌پردازد، بخش چهارم «تئاتر خلاق» به صورت رویداد (غیررقابتی) ویژه مربیان نمایش خلاق و انفرادی و جهت اجرا با خردسالان برگزار می‌شود.

فراخوان نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان/ رشته‌ها و محورها



مهر، بخش ویژه بانوان

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه بیان کرد: بخش پایانی این جشنواره با عنوان «مهر» به بانوان اختصاص دارد؛ گروه‌های نمایشی که تمام عوامل اجرائی (جز نویسنده) از بانوان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشند بدون محدودیت سنی امکان شرکت در این بخش را دارند؛ نمایش‌های این بخش صرفاً برای بانوان اجرا و توسط گروه کارشناسی بانوان بازبینی و داوری می‌شود.

وی با اشاره به برخی شرایط ثبت نام و شرکت در نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان، ابراز کرد: گروه‌های نمایشی باید مشتکل از اعضای کانون‌ها و بچه‌های مسجد باشند و در فضای مسجد نمایش را تمرین کنند، همچنین فیلم تهیه شده از اجرای گروه باید در مسجد و با حضور تماشاچی ضبط شود؛ یعنی باید تمامی مراحل تمرین و فیلمبرداری در محیط مسجد انجام شود.


عالم بخش درباره نحوه شرکت بچه‌های مسجد در این جشنواره، تصریح کرد: آثار دارای شرایط فراخوان باید در سامانه بچـه‌های مسـجد به نشانی www.bachehayemasjed.ir بارگذاری شوند؛ پس از آن آثار ارسالی مورد بازخوانی و بازبینی قرار می‌گیرد؛ سپس آثار برگزیده به منظور اجرای نهایی در تهران حضور می‌یابند و بین سه تا پنج اجرا در مساجد منتخب خواهند داشت و برترین‌ها در بخش‌های مختلف اعم از کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و... همزمان با برگزاری اختتامیه معرفی و تقدیر می‌شوند.

وی درباره تقویم زمانی این جشنواره اعلام کرد: ـ آخرین مهلت ثبت نام در سامانه و ارسال نمایشنامه ۲۵ آذرماه، تاریخ معرفی نمایشنامه‌های موردتأیید ۳۰ آذر ماه، آخرین مهلت بارگذاری نسخه تصویری نمایش‌ها جهت بازبینی ۳۰ دی ماه، اعلام نتایج بازبینی ۲۲ بهمن ماه و زمان برگزاری مرحله نهایی و اختتامیه اسفندماه ۱۴۰۲ است.

کد خبر 1736004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha