سیره اهل بیت(ع) همواره با استدلال، منطق و تبیین، همراه بوده است

حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، با طلاب و اساتید مدرسه علمیه مهدیه(عج) تربت‌جام دیدار و گفت‌وگو کرد و از نزدیک درجریان فعالیت های این مدرسه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین خیاط در این دیدار ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه(س)، ایشان چراغ راه امت و متخلق به ادب رسول الله(ص) دانست که تربیت یافته مکتب الهی می باشد و از این رو، هر آنچه از حضرت زهرا(س) تبیین و توصیف کنیم، بازهم وصف آن حضرت از عهده ما خارج است.

وی ادامه داد: همان پیامبری که خداوند متعال از ایشان در قالب «وَ إِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ» یاد می کند، می بینید که در وصف حضرت زهرا(س) چنین بیان می دارند که «وَ لَوْ کانَ الْحُسْنُ هَیْئَةً [شخصاً] لَکانَتْ فاطِمَةَ، بَلْ هِیَ اَعْظَمُ»؛ یعنی اگر بنا باشد انسان در این دنیا همه فضائل را مجسم در یک شخص ببیند و آن شخص بخواهد تجلی گاه همه فضائل، خوبی ها، نیکی ها و برجستگی ها باشد، بدون تردید این شخص جز فاطمه زهرا(س) نخواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که پیامبر گرامی اسلام(ص) در بیان دیگری چنین می فرمایند که اگر امیرمومنان(ع) نبود، هیچ مردی قابلیّت نداشت که در کنار فاطمه(س) قرار بگیرد و به واقع، در روی زمین همتراز و همسری برای فاطمه(س) جز علیّ بن ابی طالب نبود، خاطر نشان کرد: این امر به شایستگی، جایگاه و عصمت آن حضرت را اثبات می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که خداوند متعال در راستای امر دین نیز، آنگاه که می خواست امور را برای نبی گرامی اسلام(ص) تبیین کند، چنین فرمود که او برخوردار از ادب، دانش، توانایی و اخلاق است و برای ایفای رسالت پیامبری، می بایست به جایگاه و توانایی ویژه ای رسیده باشد تا امت را در مسیر تعلیم قرار دهد، ابراز کرد: آنجایی که در حقیقت می تواند تعلیم را در عرصه دین ارائه و انسان ها را پرورش دهد، حوزه های علمیه است که به عنوان نهاد کهن و مقدس دینی مطرح می باشد.

وی ضمن اشاره به گفتار و رفتار اهل بیت(ع) که همواره الگو بودند و سیره ایشان بر استدلال، منطق و تبیین، بود، عنوان کرد: فضای گفت و گو در بستر وحدت فراهم می شود؛ مرحوم شیخ مفید آن اندازه در حوزه دانشی و بینشی قوی بود که همواره با منطق و بدون توهین به مقدسات و یا سخن ناثواب، مخاطب را اقناع و جذب می کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به فرمایشات حضرت زهرا(س) که همواره با منطق وارد می شدند، خاطر نشان کرد: این بزرگواران مقتدای ما هستند که باید به آنان اقتدا کنیم تا بتوانیم نقش خودمان را به خوبی ایفا نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به برگزاری مستمر کلاس اخلاق در این مدرسه، آن را حرکتی شایسته ارزیابی نمود اما تاکید کرد که اخلاق جنبه رفتاری نیز دارد و می بایست با رفتار حسنه و خلق نیک به دیگران انتقال یابد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: رفتار متقابل استاد و طلبه و حسن خلق آنان موثر است؛ بنابراین هرکس می بایست ادب و اخلاق را بیاموزد و بدون تردید، انسان ها در یک بستر تربیتی و در پرتو معارف اهل بیت(ع) متخلق به اخلاق حسنه خواهند شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان تخلق به اخلاق را در عرصه رفتار، منش و مسلک موجب آن دانست تا افراد نسبت به خدمت در مناطق محروم احساس وظیفه و تکلیف کنند؛ البته فرمایشات و استفاده از کلاس ها و مجامع اخلاقی تاثیر بسزایی دارد اما اساس یادگیری مباحث اخلاقی، تجلی و نمود اخلاق در رفتار و سلوک انسان ها می باشد.

وی ضمن اشاره به انجام رایزنی در راستای انعقاد تفاهم نامه با حوزه های علمیه کشور به منظور انجام اردوهای خانوادگی و استفاده از ظرفیت دیگر استان ها در این عرصه، ابراز کرد: به منظور تحقق اردوهای خانوادگی، با حوزه علمیه قم رایزنی هایی انجام شده است تا تفاهم نامه ای منعقد گردد که هم دیگر استان از ظرفیت استان خراسان بهره مند شوند و هم طلاب خراسان بتوانند در قالب اردوهای خانوادگی از ظرفیت موجود در دیگر استان های کشور بهره ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که در نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان دروس اقتضائی متناسب با هر منطقه دیده شده است، اظهار کرد: ارائه دروس طبق اقتضائات موجود و به تناسب هر منطقه می بایست باشد که این موضوع در نظام جامع آموزش دیده شده است.

پایان پیام/

کد خبر 1736085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha