رخ نمایی روزآمدی و پویایی فرهنگی در کانون عاشوراییان اصفهان

روزآمدی و جریان سازی فرهنگی و هنری بر اساس نیازهای روز همراه با پویایی برنامه ها در کانون فرهنگی و هنری عاشوراییان استان اصفهان رخ نمایی کرده و مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، روزآمدی و به تعبیری فرزند امروز بودن یکی از مولفه های مهم جذب مخاطب و اثرگذاری اجتماعی است که کانون های فرهنگی و هنری مساجد به این مقوله نیاز دارند.

فعالیت های دهه های گذشته در هر مرکز فرهنگی و هنری جذابیت برای اعضا نداشته و نیاز است سرفصل ها به روز و یا ابزارهای جدید در خدمت عناوین خدمات گذشته قرار گیرد.

پویایی و روزآمدی نیازمند مطالعه، بررسی میدانی، نیازسنجی و مشورت با نیروهای مولد هر زمان از جمله جوانان نوجوانان است تا اینکه برنامه هدفمند ارائه شود.

تعدادی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با این تغییرات همراه شده و همواره برنامه های جدیدی دارند که کانون فرهنگی هنری عاشورائیان اصفهان از جمله آن است.

در این مرکز فرهنگی پویایی کانون و باز تعریف ساختار اجرایی رقم خورده و روزآمدی و جریان سازی فرهنگی و هنری بر اساس نیازهای روز همراه رخ خود را نشان داده و الگویی برای دیگر مراکز شده است.

رخ نمایی روزآمدی و پویایی فرهنگی در کانون عاشوراییان اصفهان

گفتگوی خبری خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان با «علی عشوری» مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری عاشورائیان اصفهان پیرامون برنامه ها و دستاوردهای آن صورت گرفته است:

تاریخچه فعالیت کانون را بیان کنید.

طی سال های ۷۸ به بعد جمعی از جوانان با هدف ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی در قالب مجموعه فرهنگی عاشوراییان گرد همدیگر آمدند که پس از آن در دهه ۸۰ تاسیس کانون فرهنگی و هنری عاشوراییان رقم خورد.

این کانون در طی دهه های گذشته تاکنون ظرفیت های فرهنگی و هنری و جوانان خوش ذوق را برای تبلیغ فرهنگی بکار گرفته و امروز به عنوان یکی از مراکز موثر و معروف استان اصفهان مطرح است.

پویایی فعالیت ها و ساختار به روز در این مرکز زبانزد عام و خاص بوده و این مرکز فرهنگی و هنری توانسته فعالیت های متعدد و جذابی را در مناسبت های مختلف عرضه کند.

رخ نمایی روزآمدی و پویایی فرهنگی در کانون عاشوراییان اصفهان

رویکرد و سیاست های کلان کانون عاشوراییان بر چه موضوعاتی رقم خورده است؟

فعالیت های این دو کانون در ۲ عرصه تربیتی اختصاصی ویژه اعضا و کادر اجرایی و برنامه های عمومی پایه گذاری شده که در برنامه های اختصاصی رشد تربیتی مدنظر بوده و افراد در این ساختار به موفقیت های شخصیتی می رسند.

فعالیت های عمومی غالبا برای عموم مردم بوده و در مناسبت ها از محتوای آن بهره می برند که نیروهای تخصصی و عضو چارت سازمانی اداره کننده این دسته از برنامه ها هستند.

روزآمدی و جریان سازی فرهنگی بر اساس نیاز روز مهمترین سیاست این مرکز به حساب می آید و بر اساس روایت از معصومین(ع)، متناسب با نیاز روز و فرزند زمان خود بودن فعالیت ها پیش می رود.

هنر چه جایگاهی در جریان فعالیت های کانون مسجد دارد؟

هنر مهمترین ابزار برای انتقال مفاهیم در برنامه های اختصاصی و عمومی کانون فرهنگی و هنری عاشوراییان است که اجرای فعالیت های نمایشی و سرود با موضوع عاشورا و دیگر پیام های اخلاقی از جمله آن است.

فعالیت های نمایشی و اجرای سرود در برنامه های عمومی کانون عاشوراییان باعث جذب مخاطب و تنوع برنامه ها شده و انتقال مفاهیم را ساده کرده است.

خلاقیت و نوآوری از دیگر شاخصه های کارآمد این کانون است که نوآوری و ارائه طرح های جدید با بهره گیری از هنر توانسته موثر انتقال مفاهیم را ساده کند و بر جذابیت آن بیفزاید.

رخ نمایی روزآمدی و پویایی فرهنگی در کانون عاشوراییان اصفهان

به روز رسانی فعالیت ها در چند دوره صورت گرفته است؟

تاکنون ۲ دوره تغییر فعالیت انجام شده که سومین مرحله تغییر ساختار آن نیز بزودی متناسب با شرایط امروز صورت می گیرد و باید متناسب با نیازهای زمانه تدوین و اجرا شود.

در دوره دوم موضوع سبک زندگی محور برنامه های کانون بوده و در دوره اول ارائه برنامه های محتوایی فرهنگی مورد توجه و در اولویت قرار داشت.

هنر و خلاقیت از مهمترین ابزارهای اجرایی این ساختار به شمار می رود و اگر در برنامه ریزی های کلان کشوری هم نیازسنجی و توجه به مقتضیات زمان را مد نظر می دادند، تاثیر پذیری کارها بیشتر می شد.

کد خبر 1736120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha