تعامل مسجدی‌ها برای پویایی خانه خدا

پویایی مسجد شهید مطهری منطقه ۱۴ اصفهان ارمغان تعامل درون نهادی بین هیات امنا، امام جماعت و تشکل های فرهنگی آن مسجد بوده که به همت بچه های مسجد رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تشکیلات سازمانی و نهادهای فرهنگی فعال در مساجد برای رونق این مراکز راه اندازی شده اند و تمام فعالیت ها زمینه ساز جذب مردم به ویژه نسل جوان باید واقع شود.

وحدت و همدلی بین متولیان هر مسجد با همدیگر می تواند فرصت هایی را خلق کند که کارکرد این مرکز دینی را توسعه بدهد و مسجد طراز اسلامی شکل بگیرد.

اختلافات درون مسجد در مقابل وحدت و همدلی آسیبی جدی برای نقش و کارکردهای مراکز دینی بوده و چالش های جدی را به وجود می آورد از این رو باید مسجد از این چنین مشکلات تطهیر و شرایط برای ادامه کار تسهیل شود.

تعدد تشکل های فرهنگی مثل بسیج، هیات مذهبی، کانون مسجد، صندوق قرض الحسنه، شورای فرهنگی و مواردی از این قبیل در یک مسجد چنان اگر به وحدت و همدلی نرسند، چالش هایی را ایجاد می کند که زیبنده مسجد نخواهد بود.

پویایی مسجد ارمغان تعامل درون مسجدی

لزوم تطهیر مساجد از اختلافات درونی

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به اختلافاتی که در برخی از مراکز مذهبی و دینی ایجاد می شود، گفت: بعضی از آن ها به دلیل اختلاف سلیقه بوده و سریع هم رفع می شود ولی برخی معضل ایجاد می کند.

محمدتقی محمدیان ادامه داد: تطهیر مساجد از اختلافات درونی ضرورت دارد که این آسیب جدی برای کارکرد و جایگاه مسجد دارد.

وی با بیان اینکه اختلاف فرصت سازی برای دشمنان است، یادآورشد: همکاری های مشترک و دوری از اختلاف برای احیا کارکردهای مساجد و تحقق مسجد طراز اسلامی لازم است.

پویایی مسجد ارمغان تعامل درون مسجدی

پویایی مسجد شهید مطهری اصفهان ارمغان تعامل درون نهادی

مسجد شهید مطهری منطقه ۱۴ اصفهان یکی از الگوهای تعامل درون نهادی است که تشکل های فرهنگی فعال در مسجد همراه با هیات امنا و امام جماعت در قالب مجمع فرهنگی با همدیگر متحد شده اند.

مجمع فرهنگی که متشکل از امام جماعت، هیات امنا، مدیر مسئول کانون، رئیس هیات مذهبی و فرمانده پایگاه بسیج است، توانسته تعامل و همکاری را برای اداره این مرکز افزایش دهد که جذب مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در قالب همین همکاری مشترک رقم خورده است.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری شهید جمشیدبیک در این خصوص گفت: این مجمع توانسته هم افزایی ایجاد کند و زمینه تعاملات بین بخشی بشود.

علی جمشید بیک با بیان اینکه اختلافات درون مسجد یکی از چالش های جدی برای بعضی از این مراکز شده، افزود: مجمع فرهنگی چاره ساز رفع اختلافات در مسجد شهید مطهری شد.

وی ادامه داد: با شکل گیری این مجمع دیگر یار و یارکشی در بین مراکز فرهنگی مسجد رقم نخورده و با همدیگر تعامل و همکاری مشترک داریم.

جمشید بیک با بیان اینکه از ارکان پایگاه بسیج برای چارت سازمانی کانون استفاده شده، اضافه کرد: بعضی از اعضای کانون نیز برای ارکان پایگاه بسیج منصوب شده اند.

وی وجود وحدت کلمه و کار برای رفع نیازهای محله را محور این مجمع خواند و اذعان داشت: جذب به مسجد دستاورد جدی این مجمع و اتحاد و دوستی ها بوده است.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری شهید جمشیدبیک خاطرنشان کرد: مطالعه شناختی نیز از محله انجام شده و بر اساس بانک اطلاعاتی برنامه ریزی برای محله انجام می شود.

پویایی مسجد ارمغان تعامل درون مسجدی

انتقال تجربه مجمع برای منطقه ۱۴ شهر اصفهان

تشکیل مجمع فرهنگی در مسجد شهید مطهری دستاوردهایی برای این مرکز و محله داشته که نتایج و تجربه های موثر آن باعث شده تا قرارگاه فرهنگی مردمی در منطقه ۱۴ تشکیل شود.

قرارگاه فرهنگی این بار متشکل از تمامی ارکان فعال مردمی مثل کانون های مساجد، هیات های مذهبی، شورای ورزشی و فرماندهان حوزه های مقاومت بسیج خواهران و برادران است.

همکاری های مشترک توانسته فرصت سازی برای خدمت به محله داشته باشد و این کار تا به حدی پیش رفته که مسئولان هر محله نیز عضو شورای راهبردی قرارگاه مردمی شده اند.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری شهید جمشیدبیک در خصوص این تجربه گفت: مجمع فرهنگی مسجد توانسته به منطقه تعمیم پیدا کند و به صورت مردمی کارها پیش برود.

وی اضافه کرد: این قرارگاه و مجمع مسجد وابستگی اداری ندارند تا در روند اجرا با تغییر مدیران سازمان های دولتی، مانعی برای کار پیش نیاید.

کد خبر 1736566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha