ثبت روز نهج البلاغه در تقویم رسمی کشور/ هنر راهگشای ترویج فرهنگ قرآنی است

معاف درجمع مدیران موسسات قرآنی، اصفهان را درحوزه ی قرآنی و نهج البلاغه یکی ازقطب های مهم کشور دانست و گفت: کنگره نهج البلاغه زیست شرافتمندانه را ایجاب می کند که نقطه ای از اهداف انقلاب اسلامی و گام آغازین بسیار خوب وموثری می باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معاف  در بازدید از موسسات و دیدار با فعالین حوزه قرآن و عترت، ترویج نهج البلاغه درکنار قرآن و صحیفه سجادیه را واجب عینی دانست و اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اهتمام جدی به حوزه ی قرآن ونهج البلاغه عنوان کرد و گفت: نهج البلاغه یک منشورحکمرانی است وبا مطالعه آن متوجه می شویم در زمینه های مختلف تربیتی و دینی و سیاسی راهگشایی کامل تر، روشن تر،جامع تر ازاین کلام وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این کتاب جنبه های شخصیتی حضرت علی(علیه السلام)رانشان می دهد ومجموعه ای از نظرات ایشان را درحوزه های معرفتی عقیدتی، اخلاقی، تربیتی،سیاسی وفکری را درخودجمع کرده است.

معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:همکاری ها وحمایت های لازم درحوزه های نرم افزاری ،سخت افزاری وفکرافزاری برای کنگره سوم نهج البلاغه که دربهمن انجام می شود را انجام می دهیم.

وی افزود: نهج البلاغه درواقع نوعی تفسیر قرآن است وما می توانیم ساختاربخش های مختلف دولت، مسائل وسولات خود را با ارتباط با موسسه نهج البلاغه مطرح واز آنها پاسخ دریافت کنیم.

معاف اظهارداشت:حکمرانی علوی درلایه ی عقل وحکمت نظری نیست وباید درمقام عمل بیاید وبا این ارتباط دوسویه می توان بسیاری ازمسایل ومشکلات موجود راحل کرد.

وی ادامه داد: امیرالمومنین (علیه السلام)به مالک اشتر می فرمایند: اهل حمکت اهل تجربه هستند علما اهل دانش هستند بنابراین کسانی که تجربه ی میدانی دارند باکسانی که دانش نظری دارندباید هم افزایی داشته باشند.

معاف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تنها وزارتخانه ای دانست که دارای پسوند اسلامی است و  گفت: این یک پسوند تشریفاتی، فانتزی و دکوری نیست بلکه جهت دار، با معنا وروشن کننده و مبین است و برای اینکه محقق شود مسیری غیر از مسیر قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه وسایر متون دینی وجود ندارد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: جامعه قرآنی باید اول خودش قرآنی باشد ورفتار و منش و خلق قرآنی داشته باشد تابتواند بر روی عموم جامعه تاثیرگذار باشد و آنان را قرآنی کند .

وی با اشاره به برگزاری کنگره نهج البلاغه دربهمن ماه سال جاری اظهارداشت: این کنگره زیست شرافتمندانه را ایجاب می کند که نقطه ای از اهداف انقلاب اسلامی و گام آغازین بسیار خوب وموثری می باشد و این انگیزه و دید را به کارگزاران، مدیران و مسوولان می دهد که چطورمی توان یک زیست شرافتمندانه براساس نهج البلاغه برای ایرانیان تدارک ببیند.

 معاف در ادامه گفت: استان اصفهان می تواند به عنوان کانون آموزش، توسعه و ترویج نهج البلاغه کشور مطرح شود که درخصوص این مساله باید مسوولان استان با وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی گفتمان  وطرح وبرنامه داشته باشند.

وی نامگذاری یک روز به عنوان روز نهج البلاغه و هفته ی نهج البلاغه در تقویم رسمی کشور را ضروری عنوان کرد و گفت این نامگذاری می تواند بسیار موثر و توجه ها را جلب نماید و منجربه برنامه ریزی، اجرای طرح واتفاقات خوب دراین حوزه باشد.

هنر راهگشای ترویج فرهنگ قرآنی است

همچنین معاف، در جریان بازدید از فرایند طراحی،پژوهش ضبط وتولید طنین وحی،  این نرم افزار را یکی از مدل های نوین موفق برای فهم وشنیدن بهترقرآن دانست و تصریح کرد: امروزه برای ترویج قرآن باید از ابزار و نظریه های هنردینی استفاده کنیم واین ازضرورت کارهای تبلیغات وترویجی درحوزه قرآن ودین است.

معاف اظهارداشت: بسیاری از روش های قدیم امروز موثر نمی باشد و مفاهیم وداستان های قرآن را باید با ابزارهای نوین که مورد توجه وعلاقه جوانان است به آنان انتقال دهیم.

وی درادامه گفت:طرح طنین وحی که ترجمه روان قرآن کریم است نخستین بار به صورت گفتاری- نمایشی ارائه شده است که در آن تمامی آیات با حس متناسب قرائت شده وهرجا نقش یا دیالوگوی در آیه وجود داشته بازیگران آن رابه صورت نمایشی اجرا کرده اند که درقالب یک نمایش صوتی ارائه شده وبافضاسازی مناسب وجلوه های صوتی متنوع همراه شده است تا مفهوم کلام وحی بیشتر در ذهن وجان مخاطبان طنین افکند.

شایان ذکر است فرایند طراحی،پژوهش ضبط وتولید طنین وحی بیش از هفت سال به طول انجامیده است ودراین ترجمه گویا که به سبک نمایش رادیویی است بیش از160هنرمند و صداپیشه ایفای نقش کرده اندو 80نیروی اجرائی ومشاور همکاری داشته اند.دراین نرم افزار آیات قرآن ومتن ترحمه فارسی روان حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با قابلیت جستجو واشتراک گذاری درگرافیکی جذاب ارائه شده است.

کد خبر 1736712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha