پروژه «توسعه استراتژی ضد اسلام‌هراسی» در مدارس کانادا کلید می‌خورد

شورای ملی مسلمانان کانادا بر لزوم به‌کارگیری توسعه استراتژی ضد اسلام‌هراسی در مدارس کانادا تاکید کرد و راهکارهایی برای آن ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « cbc»، از آنجایی که تنش‌های ناشی از جنگ در سرزمین‌های اشغالی همچنان در کانادا وجود دارد، مقامات در سراسر کشور نسبت به افزایش بی رویه وقایع ضد مسلمانان هشدار داده اند.

در همین راستا، برخی از کارشناسان گفته اند که مقابله با اسلام‌هراسی باید به اولویت کلاس‌های درسی تبدیل شود و به روش‌های عملی و در چند جبهه به آن پرداخته ‌شود.

اگرچه مدت‌هاست که درخواست‌هایی برای توجه بیشتر به مبارزه با اسلام‌هراسی در مدارس کانادا وجود دارد، اما این موضوع در یک ماه اخیر بسیار جدی‌تر شده است.

در سال‌های اخیر تنها تعداد انگشت شماری از هیئت‌های مدیره مدارس «انتاریو» شروع به کار بر روی توسعه یک استراتژی ضد اسلام‌هراسی کرده‌اند و حالا این پروژه قرار است در همه مدارس کانادا آغاز شود.

«آسیه خان»، مدیر آموزش در شورای ملی مسلمانان کانادا در این باره گفت: کانادا اکنون در شرایطی است که بحث اسلام هراسی را بسیار پر اهمیت‌تر از قبل می‌داند، اما ضروری است که فراتر از حرف به پای عمل برویم.

وی افزود: این شامل ارائه راه‌های عملی برای مربیان است تا آنچا را درباره اسلام هراسی و نحوه مقابله با آن می‌دانند به کلاس منتقل کنند.

شورای ملی مسلمانان کانادا از جمله گروه هایی است که برای ایجاد منابع و آموزش مربیان در مورد اسلام هراسی بودجه دریافت کرده است.

خان همچنین یکی از نویسندگان استراتژی ضد اسلام هراسی هیئت مدرسه ناحیه «پیل» بود.

استراتژی ضد اسلام هراسی، اولین راهبرد در نوع خود در کانادا و حرکتی است که توسط هیئت‌های مدارس در تورنتو و لندن نیز دنبال شد.

شورای ملی مسلمانان کانادا کارگاه‌های آموزشی را رهبری می‌کند، منابع را به اشتراک می‌گذارد و استراتژی‌ها را در کنار معلمان، مسئولان هیئت‌مدیره مدارس و مربیان دوره متوسطه توسعه می‌دهد.

این گروه همچنین از طرف دانش آموزان و والدین در هنگام بروز حوادث اسلام هراسانه کمک می کند.

به گفته خان، اسلام هراسی یک مشکل تازه و سطحی نیست؛ این یک موضوع سیستمی است که به انواع مداخلات نیاز دارد.

از زمان آغاز جنگ در سرزمین‌های اشغالی و بمباران نوار غزه توسط رژِیم صهیونیستی ، مقامات کانادایی افزایش نگران کننده ای را در موارد ضد اسلامی و ضد فلسطینی ثبت کرده اند.

پلیس تورنتو هفته گذشته از افزایش تصاعدی جنایات ناشی از نفرت از 7 اکتبر گزارش داد. در ماه نوامبر نیز، کمیسر حقوق بشر «بریتیش کلمبیا» از افزایش تبعیض و خشونت علیه مسلمانان در ساحل غربی کانادا انتقاد کرد.

همه این‌ها در گزارش مهمی از سوی پارلمان کانادا ثبت شده است که اسلام هراسی را به عنوان یک مشکل دائمی در این کشور که نیاز به اقدام فوری دارد، نشان می دهد.

خان گفت که با ادامه جنگ برخی مدارس در پاییز امسال وادار به لغو جشن های ماه میراث اسلامی شدند.

او همچنین به گزارش هایی اشاره کرد که شورا در مورد پلیس بیش از حد دانشجویان مسلمان، فلسطینی و عرب دریافت کرده است.

مدیر آموزش در شورای ملی مسلمانان کانادا افزود: وقتی به سیاست‌های برابری و شمول نگاه می‌کنیم از دانش‌آموزان می‌خواهیم که در مدارس احساس امنیت کنند ؛ با تمام وجود سر کلاس درس حاضر شوند و به پیشینه یکدیگر احترام بگذازند اما وقتی نوبت به فلسطین می‌رسد، گویی همه اینها از بین می‌رود.

او گفت: درگیری در سرزمین‌های اشغالی در واقع آنچه را قبلا شاهد بودیم تشدید کرده است و برخی فضای امروز را با سوء ظن‌ها، کلیشه‌ها و اسلام‌هراسی شدید دوره پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به ایالات متحده مقایسه می‌کنند.

«زیدی»، رئیس تیم تحقیقاتی دانشگاه کلگری پیشنهاد می کند که معلمان مقابله با اسلام هراسی را با اقدامات ساده و روزمره در کلاس های درس خود شروع کنند.

به گفته او ، یکی از راه‌ها اضافه کردن کتاب‌های متناسب با سن دانش آموزان که شامل شخصیت‌ها، دیدگاه‌ها و شیوه‌های فرهنگی مسلمانان در کتابخانه مدارس است.

زیدی تاکید کرد که مربیان همچنین باید آماده باشند تا با موارد نژادپرستی آشکار مقابله کنند.

وی همچنین گفت که لحظات سخت می توانند به گفتگوهای سازنده تبدیل شوند و مدارس نیز باید فضاهای فراگیر و تاییدکننده برای این گفتگوها داشته باشد.

از جمله توصیه های گزارش اخیر مجلس سنای کانادا به دولت فدرال، معرفی یک کمپین چند رسانه ای درباره اسلام هراسی و ایجاد منابع مدرسه‌ای برای استفاده در کلاس های درس بود.

هم خان و هم زیدی موافقند که حمایت از مربیان با آموزش عملی برای کسانی که در حال حاضر در خدمت هستند،راه مهم دیگری برای تغییر است.

زیدی گفت که معتقد است تمام برنامه‌های آموزش معلمان کانادا باید بخش‌های ویژه‌ای را در بر گیرند که با زبان، فرهنگ، مسائل نژادی و اشکال مختلف فوبیا و به طور خاص اسلام‌هراسی، سروکار دارند.

وی افزود: هر کسی که قرار است معلم شود؛ فرقی نمی کند معلم ریاضی یا علوم یا عمومی در مقطع ابتدایی و غیره؛ همه معلمان باید از برخی اطلاعات اولیه اجتماعی، فرهنگی و جمعیتی و ژئوپلیتیکی آگاه باشند.

کد خبر 1736824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha