داستان دینی، مواجه انسان امروز با دین و خدا را به تصویر می‌کشد

دیزگاه با اشاره به اینکه در داستان‌های دینی، نویسنده باید نسبت انسان امروز را با خدا مشخص کند،گفت: لازم است نویسنده مواجه انسان را با موضوعات دینی به تصویر بکشد، انسانی که به نوعی دغدغه و مسئله دین دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، اکبری دیزگاه، نویسنده کتاب«سیاگالش» در کارگاه یکروزه داستان نویسی در زنجان به بررسی داستان دینی و نحوه نگارش آن پرداخت و گفت: داستان دینی، داستانی است که مواجه انسان امروز با دین و خدا را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: در این نوع از داستان، نویسنده باید نسبت انسان امروز را با خدا مشخص کند و مواجه انسان را با موضوعات دینی به تصویر بکشد، انسانی که به نوعی دغدغه و مسئله دین دارد.

نویسنده کتاب «سیاگالش» در خصوص نحوه جلوگیری از شعار زدگی در داستان‌های دینی نیز افزود: تا زمانی که موضوعی برای خود نویسنده به عنوان یک مسئله شخصی در نیامده باشد، نگارش هر موضوعی در این زمینه نویسنده را به وادی کلیشه‌ای شدن و یا شعار زدگی می‌کشاند. پس برای اینکه از شعار زدگی فاصله بگیریم نویسنده باید به سمت موضوعاتی برود که برای خود مسئله باشد.

وی مستقیم‌گویی را یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی داستان‌های دینی دانست و گفت: در داستان دینی باید به موضوعات به صورت غیرمستقیم بپردازیم و از مستقیم‌گویی جلوگیری کنیم.

گفتنی است، ابراهیم اکبری دیزگاه متولد سال ۱۳۶۰، است. او مدرس و محقق در روش‌شناسی در زمینه داستان‌نویسی، فلسفه ادبیات، نقدِادبی و نظریه‌های ادبی در مدرسه اسلامی هنر(۸۶ تا ۹۰ ) بوده است و دبیر کمیته تاریخ شفاهی و مستندنگاری خاطرات حوزوی/دینی (هم اکنون) و دبیر شورای ادبیات داستانی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی عضو ثابت اتاق فکر معاونت فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، عضور شورای نظارت بر چاپ و تولید آثار معاونت فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، مسئول بخش تولید محتوایی ادبیات موزه انقلاب و دفاع مقدس قم، و عضو شورای تأمین انتشارات به نشر (آستانه قدس رضوی) واحد تهران را به عهده دارد.

کد خبر 1736839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha