نمایش میراث ناملموس در بناهای تاریخی

این نقال، پرده خوان و شاهنامه خوان با تاکید بر تداوم جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی برگزاری آن در دیگر شهرهای ایران را یک ضرورت خواند و گفت: نمایش میراث ناملموس در بناهای تاریخی به شکل ملموس به شناسایی و معرفی و ماندگاری این میراث تمدنی منجر می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی از ۸ تا ۱۰ آذرماه در قزوین برگزار شد؛ این جشنواره در راستای جلب توجه افکار عمومی به میراث تمدنیِ ملموس و ناملموس برپا شد و می توان گفت ماموریت آن عمومی‌ کردن میراث فرهنگی در میان مردم با استفاده از ابزار رسانه ای مختلف بود؛ در واقع سیاست گذاران عرصه میراث از این طریق به دنبال توجه دادن جامعه به حفظ، نگهداری و پاسداشت میراث فرهنگی بودند؛ رویه ای که در سالیان اخیر مغفول مانده بود و از طریق این رویداد دوباره مطرح شد.

«محسن میرزاعلی»، نقال، پرده خوان و شاهنامه خوان درباره اهمیت پرداختن به میراث تمدنی در جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: من فکر می کنم  وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در این جشنواره تازه وظیفه ای که بر دوشش بوده را انجام داده است؛ باید پرسید چرا؟ به دلیل اینکه بخشی از میراث تمدنی ایران ملموس و بخشی ناملموس است؛ هنرهای سنتی و آئینی که حوزه فعالیت من است مثل نقالی و شاهنامه خوانی و تعزیه جزو میراث ناملموس بحساب می آیند؛ پیش از اینکه هنری مثل نقالی برای میراث فرهنگی و یا در ثبت جهانی در یونسکو مطرح شود خود هنرمندان ناملموس در کوی و برزن در چارسوی بازار و قهوه خانه ها این کار را انجام می دادند؛ درست است که امروز هنر نقالی ثبت جهانی شده و بنده افتخار داشته ام به عنوان یک نفر از آن چند نفری که پرونده شان برای ثبت جهانی به یونسکو رفت جزوی از این پرونده باشیم؛ امروز در این رویداد میراث دارد به وظیفه اش درست عمل می کند و هنر را به میان مردم آورده و در بین مردم جاری و ساری کرده است.

این نقال که خاندان پدری اش از گذشته های دور در هنرهای آئینی و سنتی مثل تعزیه، نقالی و شاهنامه خوانی و روایتگری فعال بوده اند؛ اظهار کرد:  باید پرسید ماندگاری میراث ناملموس و اجرای آن در بناهای تاریخی به شکل ملموس چه اهمیتی دارد و چگونه به ماندگاری آن میراث تمدنی منجر می شود؟  در راستای تحقق این هدف راه اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی یکی از اقدامات خوبی است که آقایان ضرغامی و دارابی رقم زدند؛ اینکه خیرین را بیاورند پای کار تا به حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی کمک کنند، همین خودش فرهنگسازی می شود که هر فرد با هر میزان از دارایی در کشور می تواند می تواند جزو این خیرین باشد و برای حفظ میراث ملموس ایران قدم بردارد. برگزاری جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی در قزوین گام آغازین مثبتی برای توجه دادن مردم به میراث تمدنی است و این جشنواره باید در شهرهای دیگر ایران نیز برگزار شود تا مردم دیگر نقاط کشور نیز به به اهمیت میراث  تمدنی پی ببرند .

محسن میرزا علی با اشاره به تاثیر هنرهای آئینی همانند نقالی و شاهنامه خوانی بر سبک زندگی مردم توضیح  داد: در جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی ما با شاهنامه خوانی و نقالی و تعزیه به میان مردم رفتیم و  آنها را این هنرهای ناملموس توجه دادیم  و به آنها گفتیم بییند نقالی چه کارکردهایی دارد؟ نقالی می گوید:« هویت ات را حفظ کن»، «جوانمرد باش»، «به همسایه ات احترام بگذار» ، «به بزرگترت احترام بگذار». حال باید پرسید ؟ نقالی از کدام منابع الهام گرفته است؟ نقالی از شاهنامه فردوسی، از نهج البلاغه امام علی (ع)، از کتب ادبیات و تاریخی و اسلامی ما که مورد تایید بزرگان و علمای دین الهام گرفته است؛ پس این میراث ناملموس تمدنی می تواند بر زندگی جوانان و نوجوانان ما اثر بگذارد.

این نقال، پرده خوان و شاهنامه خوان بر تداوم جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت:  امیدوارم  این جشنواره با تغییر مدیران میراث فرهنگی نیز تداوم پیدا کند و تنها محدود به هنرمندان که نگاه ویژه ای دارند نباشد؛ حضور خبرنگاران مهمترین بخش این جشنواره است، آنها باعث می شوند که این جشنواره در سطح جامعه و حتی جهان دیده شود؛ این جشنواره چند بعدی است و چند رسانه مختلف را در درون خود جا داده است و به قول حکیم ابوالقاسم فردوسی: «هنر نزد ایرانیان است و بس»، ایران در سینما، تئاتر، نمایش، موسیقی، معماری حرفی برای گفتن دارد و در این جشنواره می تواند خود را به رخ جهانیان بکشد.

کد خبر 1737064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha