معرفت رهاورد عمل به واجبات است

آیت الله جاودان گفت: مقام، درجه و ارزش انسان به میزان معرفتی است که کسب می‌کند. برای رسیدن به معرفت هیچ راهی جز انجام واجبات شرعی نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله محمدعلی جاودان استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق که مسجد امام خمینی بازار تهران برگزار شد، گفت: مقام، درجه و ارزش انسان به میزان معرفتی است که کسب می‌کند. برای رسیدن به معرفت هیچ راهی جز انجام واجبات شرعی نیست.

وی افزود: نماز خود را صحیح و اول وقت بخوانید خمس خود را بدهید، سحر داشته باشید، روح انسان در سحرگاهان پرواز می‌کند. اگر به واجبات دین منظم و دقیق عمل کنید در مسیر رسیدن به معرفت قدم برمی دارید.

آیت الله جاودان با بیان اینکه تربیت فرزند صالح بسیار باارزش است، عنوان کرد: والدین یا استادانی که فرزندان و شاگردان خوب تربیت می کنند که نیکوکار، با ایمان و در خدمت مردم باشند برای خود عمل خیری به دست آورند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه در قیامت ترس و وحشت زیادی برای انسان است، عنوان کرد: جهنم در آخرت همچون موجود زنده است و می گردد دنبال کسی که شایسته او است تا ببلعد. از خداوند بخواهیم که در آخرت بی آبرو نشویم. برای این منظور به دستورات شریعت الهی دقیق عمل کنیم.

وی ادامه داد: شخص برای اینکه انسانیت را به دست آورد باید صفات خوب همچون علم، گذشت و صبر را کسب کند و دروغ و غیبت است. اگر انسان دستورات شرعی را دقیق عمل نکند نور معرفت الهی و علم باطنی در قلب او جلوه نمی کند. نماز و گریه بر امام حسین(ع) چگونه درد شما را درمان می کند.

آیت الله جاودان بیان کرد: بروز معارف در قلب با عمل دقیق به آداب دین و شرع خواهد بود. به دستورات شرعی دقیق عمل کنید در آن دنیا، آخرت، راحتی، مرگ خوب همه نوع خیری هست. این سخن باطل است که برخی می گویند وقتی شما به علم باطن رسیدید دیگر لازم نیست به ظواهر دین عمل کنید، این جهل گوینده بوده و فوق العاده نادان است.

این استاد اخلاق ادامه داد: در آخرت ما به شکل صفاتی که در درون خود پرورش دادیم محشور می شویم. جرات بر انجام گناهان به مرور انسان را بدون عزم می کند که توانایی تصمیم گرفتن بر انجام اعمال خیر ندارد. اصرار بر گناه جوهر شریف عزم را از انسان می رباید.

کد خبر 1737920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha