ضرورت حمایت از طراحان و عرضه کنندگان مد و لباس/حجاب از نوع مقولات فرهنگی است

فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد حجاب را از نوع مقولات فرهنگی دانست و گفت:باید در مدارس، دانشگاه‌ها، نظام اداری و مجامع مختلف کار فرهنگی و تربیتی در زمینه حجاب و عفاف صورت گیرد.

«ستار هدایت‌خواه» با اشاره به افتتاح نمایشگاه مد و لباس در نگارخانه باران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از تکالیفی بوده که در قانون ساماندهی مد و لباس زمانی که ما در مجلس هفتم حضور داشتیم، به تصویب رسید.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به روحیه تنوع طلبی همه انسان‌ها به ویژه بانوان و نگاه زیباشناسی که به مسئله پوشش وجود دارد، ضمن اینکه این روحیه و نیاز طبیعی بانوان برآورده و در عین حال پوشش و حجاب اسلامی رعایت شود، تاکید بر این بوده که این گونه نمایشگاه‌ها برای عرضه لباس‌های متناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی در همه نقاط مختلف کشور ایجاد و لباس‌ها عرضه شود.

وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که بسیاری از بانوان وقتی لباس متناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی برای پوشش می خواهند، در بازار چنین لباسی را پیدا نمی‌کنند، لباس‌ها نوعاً مدل‌های وارداتی هستند که دشمنان ما آنها را طراحی کرده‌اند، به گونه‌ای که به سمت بی حجابی و انحراف در مسائل اخلاقی بروند و در واقع در جهت مخدوش کردن عفت جامعه با لباس‌های بدن نما، کوتاه و چسبان حرکت کنند.

هدایت خواه افزود: به همین جهت ضرورت دارد برای بانوان محترمی که می خواهند وقار و متانت خود را حفظ کنند و در عین حال از ویژگی زیبایی شناسی خود بهره ببرند، این نمایشگاه‌ها ترویج شود؛ صرف نمایشگاه نباید باشد، به این معنا که باید به صورت انبوه لباس تولید و در اختیار مردم قرار گیرد.

این فعال فرهنگی استان کهگیلویه و وبویراحمد یادآور شد: دولت نیز طبق قانون مد و لباس موظف است حمایت‌های لازم را برای اینکه لباس‌ها با قیمت‌های مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد، داشته باشد، یعنی یکی از کارهایی که باید انجام شود همین ارزان شدن قیمت لباس است تا بانوان بتوانند استفاده لازم را داشته باشند.

وی برپایی این نمایشگاه را یک حرکت ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: این قانونی بوده که معطل مانده بود و اخیرا در حال اجرایی و عملیاتی کردن آن هستند.

هدایت خواه بیان کرد: امیدواریم که این قانون به صورت کامل اجرایی شود، به ویژه حمایت‌هایی که باید از طراحان و عرضه کنندگان مد و لباس طبق قانون صورت گیرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به بحث بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه علت این موضوع را در چه چیزی می‌دانید؟، گفت: مهم ترین علت آن کوتاهی بوده که دستگاه‌های متولی به ویژه نظام تعلیم و تربیت در زمینه ترویج حجاب و عفاف داشته، یعنی در واقع فلسفه‌های حجاب، ضرورت، اهمیت، تاثیراتی که حجاب در زندگی دنیوی و اخروی برای مخاطبان به ویژه نوجوانان و جوانان دارد که برای آنها تشریح نشده، به عنوان مهم‌ترین عامل مطرح است.

وی ادامه داد: البته در کنار این، عوامل متعدد دیگری علاوه بر ضعف در نظام تعلیم و تربیت، به مسائل و تربیت خانوادگی، تلاش‌های دشمن در این زمینه، تاثیرات فضای مجازی بر بسیاری از نوجوانان و جوانان، طبق تحلیل‌ها به برخی از کمبودها و اختلالات روانی نیز برمی‌گردد، الگوهای نامناسب در جامعه که توسط چهره‌های معروف به عنوان هنرپیشه یا ورزشکار ارائه می‌شود، برمی‌گردد.

هدایت خواه اظهار کرد: بنده در جایی که این موضوع را بررسی کردم به حدود ۱۴ عامل رسیدم، اما مهم‌ترین عامل آن به ضعف در نظام تعلیم و تربیت و ضعف در نظام عقیدتی، عدم آشنایی بانوان با ضرورت و فلسفه حجاب، تاثیرات و ضررهای منفی که بی‌حجابی و ابتذال در پوشش دارد، برمی گردد.

این فعال فرهنگی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای بی حجابی و بدحجابی در جامعه پیشنهاد می‌کنید اشاره کرد و افزود: راهکار نخست و مهم این است که دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند و طبق قانونی که در این زمینه نوشته شده، یعنی قانون «گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» که حدود ۲۶ دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند و باید به قانون و وظایف خود عمل کنند.

وی یادآور شد: مهم‌ترین کار در دستگاه رسمی نظام تعلیم و تربیت ما بوده و کسانی که هم اکنون خارج از نظام تعلیم و تربیت ما و در سیستم اداری هستند را باید آموزش داد، توجیه کرد و ضرورت مسئله برای آنها بازگو شود.

این استاد دانشگاه افزود: به اعتقاد بنده کار نخست و اساسی، کار فرهنگی است، اما در کنار این عده‌ای با برنامه و به صورت طراحی شده قصد دامن زدن به این مسئله را دارند که وظیفه دستگاه‌های قضایی و انتظامی بوده که با چنین افرادی که قصد برهم زدن عفت عمومی جامعه و خدشه دار کردن مسائل اخلاقی جامعه را دارند، برخورد لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا احساس می‌کنید که برخورد قهری در این زمینه تاثیرگذار است یا اینکه کار فرهنگی می‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد؟، ادامه داد:  اولویت نخست کار فرهنگی است، زیرا حجاب از نوع مقولات فرهنگی است که باید در مدارس، دانشگاه‌ها، نظام اداری ما و مجامع مختلف کار فرهنگی و تربیتی صورت گیرد که این اصل است.

هدایت خواه یادآور شد: بخشی از این کار که با طراحی و برنامه‌ریزی در فضای مجازی بحث بی حجابی یواشکی و سپس تشویق و ترغیب‌هایی که در این زمینه و طراحی‌هایی که صورت می‌گیرد و برنامه‌های ویژه‌ای که دشمن در این زمینه طراحی کرده است، بنابراین اولویت کار با کار فرهنگی، توجیهی و آموزشی است.

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اما این اولویت به این معنا نیست کسانی که به صورت سازمان یافته، با برنامه‌ریزی و تحریکات دشمن دست به اقداماتی می‌زنند، برخورد لازم با آنها صورت نگیرد.
وی افزود: چنین افرادی را با هر زبانی با آنها صحبت کنید نمی‌خواهند این مسئله اتفاق بیفتد، چون به قول معروف «کسی که خواب است را می‌توان بیدار کرد» ولی بانوانی که رعایت نمی‌کنند، از جمله همین کسانی هستند که خواب هستند، یعنی نسبت به مسئله اهمیت حجاب غفلت دارند و نمی‌دانند که حجاب و عفاف در زندگی دنیوی آنها چه برکاتی دارد و بی حجابی چه اثرات منفی در زندگی دنیوی و آخروی آنها دارد، قطعاً از این کار خود دست برمی‌دارند.
هدایت خواه تصریح کرد: عده‌ای خواب نیستند ولی خود را به خواب می‌زنند و عامدانه دست به این کار می‌زنند و وقتی که توجیه نمی‌شوند، طبق رسم دنیا کسانی که عامدانه قانون شکنی می‌کنند، باید برخورد قانونی با آنها صورت گیرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف هم اکنون یک قانون بوده که این کار تاثیرات اجتماعی دارد و هر چیزی که اثر اجتماعی داشته باشد، در همه دنیا برای آن قانون وضع می‌شود، چون آثار اجتماعی دارد، قانون است.
وی با اشاره به اینکه کسانی که حافظ قانون هستند باید قانون را رعایت کنند، گفت: برای نهادینه شدن قانون گرایی، کار فرهنگی و آموزشی ضرورت دارد، ولی وقتی عده‌ای نمی‌خواهند به قانون پایبند باشند و عامدانه قانون شکنی می‌کنند، باید قانون با آنها برخورد لازم را داشته باشد.
کد خبر 1737962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha