هنگام مرگ ملک الموت آینه اعمال ما می شود

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: آنچه مومنان یا مجرمان در لحظات پایانی عمر می بینند شکل ملک الموت در قالب اعمال آنها است که ظاهر می شود. ملک الموت همچون آینه است که ما خود را در آن می بینیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه بروجردی تهران طی سخنانی گفت: طبق آنچه از آیات قرآن و روایات به ما رسیده است هنگام مرگ رابطه انسان با هرآنچه غیر از عمل و اخلاق او قطع خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان پس از جان دادن وارد عالم برزخ می شود، عنوان کرد: پس از مرگ آنچه برای انسان باقی می مانند ایمان، اخلاق و عمل یا جرم، کفر و نفاق شرک او است که در قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) در این زمینه آیه و روایت های فراوان داریم.

وی ادامه داد: طبق گزارش های قرآنی و روایات اهل بیت(ع) مومنان حقیقی که خداوند عمل و اخلاق آنها را پذیرفته است همراه با شادی و خوشنودی کامل از دنیا می روند در حالی که همه غم های او از بین رفته است. اما گناهکاران در دقایق پایانی عمر دچار وحشت، حسرت و اندوه غیرقابل جبران می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه آنچه مومنان یا مجرمان در لحظات پایانی عمر می بینند شکل ملک الموت در قالب اعمال آنها است که ظاهر می شود. اظهار کرد: هنگام مرگ اعمال، اخلاق، روحیات و حالات شخص در چهره ملک المومت منعکس می شود. ملک الموت همچون آینه است که ما خود را در آن می بینیم.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق(ع) ابراز کرد: حضرت عزائیل(ع) شکل ملک الموت را به هنگام جان دادن مجرمان به حضرت ابراهیم(ع) نشان دادند، حضرت ابراهیم(ع) کامل ندیده از وحشت غش کرد. وقتی به هوش آمد سوال کرد آیا مجرم با دیدن قیافه تو عذاب دیگری هم دارد. حضرت عزائیل(ع) شکل ملک الموت را به هنگام جان دادن مومنان هم به حضرت ابراهیم(ع) نشان دادند، حضرت ابراهیم(ع) خطاب به ملک المومت فرمودند آیا جان مومن با دیدن این زیبایی نیازی هم به بهشت دارد یا دیدن جمال تو اجر اعمال او است. این میزان از وحشت یا زیبایی نشان از اعمال افراد دارد.

وی با بیان اینکه منابع شیعه درباره زندگی پس از مرگ بر اساس وحی الهی و عقلانیت است، عنوان کرد: یک ماه پیش ده روزی در اندونزی بودم در شهرهای مختلف آن سخنرانی داشتم در این کشور که 170 میلیون جمعیت دارد شیعه آن به ده میلیون رسیده و در حال رشد است. حکومت و دولت شیعه را کاملا به رسمیت شناخته است زیرا به این نتیجه رسیدند که شیعه راه عقلانیت را می پیماید و در امور غیرحق تعصب ندارد و دارای آرامش باطنی است. کسی که آرامش پیدا نمی کند بیمار است و باید درمان شود. امام حسین(ع) در اوج مصیب روز عاشورا در کمال آرامش بودند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه ملک الموت برای گرفتن جان مومنان به شکل بسیار زیبایی ظاهر می شود؛ ابراز  کرد: پیامبر(ص) و حضرت امیرمومنان امام علی(ع) در چنان مقامی قرار دارند که جان آنها را ملک الموت هم نمی گیرد بلکه خود خداوند می گیرد.

این استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به اهمیت جایگاه اهل بیت(ع) گفت: پیامبر(ص) می فرماید در شب معراج من را تا آخرین نقطه عالم عرش بردند با چشم خود بر مقام عرش دیدم که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» نوشته شده است. ما اهل بیت(ع) را در زمین می بینم اما آنها در آخرین نقطه اوج هستی قرار دارند.

وی گفت: اگر ما ویژگی ها و نشانه های مومنان حقیقی را بشناسیم درس های بسیار مفیدی برای زندگی از آنها فرا می گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه مومنان حقیقی پیوندهای ناگسستنی با حقایق عالم دارند، عنوان کرد: این جمله یک سخنرانی نیست آیه ای است در قرآن کریم که می فرماید این پیوند ناگسستنی است. مومنان حقیقی از طریق آیات و روایات خودشان خدا را یافتند و گوش خود را وقف علم مفید کردند. آنان با عالم واجد شرایط و به قول قرآن ربیون پیوند برقرار کردند و پای درس آنان حاضر شدند تا حقایق را بشنوند و به آن عمل کنند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: حضرت امام رضا(ع) در کتاب عیون الاخبار رضا می فرماید ایمان یک گره قلبی است که از راه تحصیل و یا شنیدن حاصل شده است؛ هم مطالعه کننده و هم شنونده آن انسان های نرم خو، با انصاف، با ادب، با روحیه و شریف در طول تاریخ بودند. این گره در وجود انسان مومن هرگز باز نمی شود زیرا آنان به حق دست پیدا کردند.

وی با بیان اینکه آیات و روایات به انسان های مومن نور می دهند تا به آنچه که نمی بینند مانند آنچه که می بینند یقین و باور داشته باشند، اظهار کرد: اهل بیت(ع) به گونه ای ریشه دار با ما صحبت می کنند که ندیده ها را با چشم دل مشاهده کنیم. انسان با حواس پنجگانه تنها اشیاء دنیا را می بیند و لمس می کند و نمی تواند حقایق عالم غیب را درک کند. اما وقتی گوش در برابر بیان پیامبر و ائمه اطهار و قرآن قرار گرفت که بیانشان انسان را وادار می کند که امور غیر محسوس و غیب را بخصوص عالم قیامت را باور کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به روایتی از امام محمد باقر(ع) ابراز کرد: ایمان گره قلب با حقایق است، امیرمومنان امام علی(ع) یک روز به میثم تمار فرمود بیا برویم و قدمی با هم بزنیم، تمار دنبال امام علی آمد و کنار یک نخلی قرار گرفتند امام فرمود بیست سال دیگر تو را به جرم باور کردن علی بر این درخت به دار می کشند، دو دستانت و زبانت را قطع می کنند و هم نیزه بر شکمت می زنند، تو آن روز چکار می کنی؟ میثم پاسخ داد این که برای بیست سال دیگر است اما من تا ابد با شما می مانم هر کاری می خواهند با من انحام دهند؛ این همان گره است. وقتی میثم این خبر را می شنود از کوفه فرار نمی کند که به ایران برگردد چون می داند و یقین دارد وقتی به جرم حب علی کشته شود به اوج می رود و این شهادت را سکوی پرتاب می بیند.

این استاد حوزه علمیه افزود: میثم تمار در این بیست سال هر روز به پای آن درخت می رفت و نماز می گذارد و تنه آن درخت را در آغوش می کشید و می گفت تو جای من هستی؛ روزی همین میثم تمار مکه بود و اعمال حج نرسیده بود به درب خانه امام حسین(ع) رفت و ام سلمه آنجا بود درب را باز کرد و گفت امام از مکه خارج شده است؛ میثم هم به ام سلمه گفت من کاری در کوفه دارم به حضرت سلام مرا برسان؛ ام سلمه از میثم پرسید چند سال داری؟ تو در زمان پیامبر به دنیا نیامده بودی و تو چه کسی هستی که پیامبر نیمه شب ها وقتی اشک میریخت و راز و نیاز با خدا داشت تو را دعا می کرد؛ ببینید این گره خوردن چقدر زیبا و غیر قابل باز شدن است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان  اینکه مومن قلبش به پروردگار و قیامت و فرشتگان و قرآن و نبوت گره دارد. عنوان کرد: قرآن می فرماید نیکی از دیدگاه پروردگار وجود کسی است که به پروردگار ایمان دارد. همه وجود انسان مومن نیکی است.  خداوند وقتی به دل انسان نگاه می کند و دل آدمی را در بهترین حال می بیند به او ارزش می دهد.  جبرئیل چند مرحله به پیامبر نازل شد و فرمود به بلال بگو بهشت مشتاق توست؛ خداوند می فرماید من بهشت را با جمال امام حسین و امام حسن زیبا کردم و این کمال زیبایی بهشت است.

وی در پایان با بیان اینکه خداوند میفرماید به من گمان خوب داشته باشید و از من ناامید نباشید من بر اساس همان امید و گمان خوب با شما رفتار  می کنم، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می فرماید لذت بخش ترین لذتها  در بهشت تماشا کردن چهره امام حسین (ع) است. امام حسین(ع) قطعه قطعه شدند اما لحظه ای گره ایمان ایشان با خدا قطع نشد چراکه در بالاترین حد یقین و ایمان به خدا بودند.

کد خبر 1738218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha