مسجد قلب محله

معضل بزرگی که گریبانگیر بیشتر مساجد می باشد عدم جذب کودکان، نوجوانان و جوانان با سلایق و دیدگاه های مختلف است، این در حالیست که مسجد می‌تواند با حفظ احترامات و شرایط ویژه خود نقص بسیاری از سیستم های آموزشی و فرهنگی را جبران نماید.

خبرگزاری شبستان - مشهد: از نظر بیشتر والدین مسجد می تواند امن ترین فضای فیزیکی و مطمئن ترین پاتوق اجتماعی در یک محله برای فرزندانشان باشد اما این موضوع با موانعی روبروست. اغلب والدین نمی‌توانند فرزند خود را برای حضور در مسجد متقاعد نمایند که این نیز نشات گرفته از عدم جذابیت ظاهری مسجد است.

معضل بزرگی که گریبانگیر بیشتر مساجد می باشد عدم جذب کودکان، نوجوانان و جوانان با سلایق و دیدگاه های مختلف است. این در حالیست که مسجد می‌تواند با حفظ احترامات و شرایط ویژه خود نقص بسیاری از سیستم های آموزشی و فرهنگی را جبران نماید.

این مکان مقدس می‌تواند بخشی از مدرسه منطقه باشد و یا در جایی دیگر نقش یک باشگاه ورزشی سالم را بازی کند. در یک‌کلام مسجد می‌تواند قلب محله باشد.

همانطور در ایام حزن و ماتم روحیه توسل به اهل بیت ع را در محله تزریق می‌نماید، در ایام دیگر به عنوان قلب محله، روحیه ای همراه با آدرنالین و جذابیت برای اهالی محله پمپاژ نماید.

ابتدایی ترین مراحل حضور جوانان در مسجد بخش جذب می باشد که مسجد بستر بسیار مناسبی برای جذب نوجوانان و جوانان در محله است. اما با توجه به شرایط فعلی و تغیر سرگرمی های جوانان نیاز است جذب از بیرون مسجد آغاز گردد و در ادامه به درون مسجد هدایت گردد.

شناسایی اماکن و محافل تجمع و سرگرمی نوجوانان و جوانان در محله مانند اماکن ورزشی روباز، مراکز بازی های کامپیوتری، پارک ها و...  در ادامه حضور فعال و پویای افراد شاخص مسجد مثل امام جماعت، فرمانده بسیج و هیئت امنای مسجد با رویکرد اجتماعی محور و نگرش جذب حداکثری  در این اماکن می‌تواند زمینه ساز جذب افراد هدف گردد.

حال قطعا پردازش ایده ها و تدوین طرح هایی جذاب و هم راستا با اماکن هدف می‌تواند ضلع دیگر پروژه جذب را تکمیل نماید. هرچند که ایجاد جذابیت با هدف ورود جوانان به مسجد میان حجم‌عظیمی از سرگرمی های مدرن امروزی امریست بسیار دشوار و نیاز به خلاقیت و نوآوری ویژه دارد.

نویسنده: سروش نیکنام، فعال فرهنگی 

کد خبر 1738472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha