همایش «خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س)» برگزار می‌شود

همایش «خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س)» با پرداخت به موضوعاتی همچون بازخوانی جایگاه و نقش مادری در تمدن اسلامی و نقشه راه تمدن اسلامی در سخنان و سیره فاطمی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش «خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س)» در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) پنجشنبه، ۲۳ آذر ماه به میزبانی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار می شود.

بنا بر این گزارش، در این همایش، حجج اسلام دکتر شمس الله مریجی، استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم(ع) با موضوع وجوه تمدنی قرآن از دیدگاه حضرت زهرا (س)، دکتر حمیدرضا مطهری استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع شهادت نگاری فاطمی در آثار مورخان اندلسی، دکتر حامد قرائتی، استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم(ع) با موضوع بازتاب فرهنگ فاطمی در نامگذاری مساجد در گستره تمدن اسلامی دکتر علی راد، دانشیار دانشگاه تهران (پردیس فارابی) با موضوع فاطمه(س) از اسوه تا اسطوره و دکتر علی اصغر اسلامی‌تنها، استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)  با موضوع هویت یابی زن به مثابه کلمه عصمت در جهان اجتماعی فاطمی سخنرانی می کنند.

همچنین خانم ها دکتر ناهید طیبی، پژوهشگر و مدرس با موضوع بازخوانی جایگاه و نقش مادری در تمدن اسلامی، دکتر راحله ضائفی، دانش آموخته جامعه المصطفی(ص) با موضوع کنش ارتباطی فاطمه در خانواده، دکتر شهلا بختیاری دانشیار دانشگاه الزهرا(س)  با موضوع شناسایی الگوی انگاره ای مستشرقان نسبت به حضرت فاطمه(س)، رهیافت فراترکیب، دکتر زهرا روح اللهی، امیری استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با موضوع نقش حضرت زهرا(ع) در انسجام بخشی به جامعه اسلامی با تاکید بر محبت در منابع روایی و تاریخی اهل سنت و دکتر صدیقه شاکری، استادیار جامعه الزهرا(ع) با موضوع نقشه راه تمدن اسلامی در سخنان و سیره فاطمی در این همایش به سخنرانی می پردازند.

این گزارش می افزاید، حجج اسلام راد، قرائتی و مطهری و خانم ها بختیاری، الهی امیری و طیبی اعضای هیئت رییسه این همایش یک روزه هستند.

همچنین، حجج اسلام دکتر حمید پارسانیا، رییس سازمان علمی فرهنگی سازمان آستان قدس رضوی دفتر قم به عنوان سخنران افتتاحیه و دکتر محسن الویری به عنوان دبیر همایش حضور دارند.

گفتنی است، این همایش فردا، پنجشنبه ۲۳ آذر ماه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ در سالن شیخ طوسی سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم به نشانی چهارراه شهدا، ابتدای خیابان صفاییه، پلاک ۶۰۴ برگزار می شود.

سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی نمایندگی قم با همکاری گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) متولی و مجری برگزاری این همایش در آستانه سالروز شهادت فاطمه زهرا (س) هستند.

علاقمندان به حضور مجازی در این نشست می‌توانند از طریق لینک www.skyroom.ch/scoarqr/qom وارد شوند.

همایش «خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س)» برگزار می‌شود

کد خبر 1738750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha