آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی هفته آینده آغاز به کار می کند

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با اشاره به چاپ و رونمایی از ۲۱ اثر تفسیری، فقهی، فلسفی و قرآنی به مناسبت هفته پژوهش از فعالیت رسمی آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی ازهفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رییس بنیاد  بین المللی علوم وحیانی اسراء بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش که در بنیاد اسراء برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: یک جامعه علمی اگر بخواهد موفق شود، باید همه ابعاد و اضلاع آن مبتنی بر پژوهش و تحقیق باشد و اگر جامعه ای بدون تحقیق و پژوهش مسائل و کارهای خود را جلو برد قطعا موفق نخواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت توجه به مقوله پژوهش در دنیای امروز گفت: یکی از مهم ترین الزامات در این عرصه آن است که پژوهش بر اساس رویکرد عمیق و نیازهای جامعه صورت گرفته و پژوهشگران و نهادهای پژوهشی به خصوص به دنبال کارآمدی و اثربخشی لازم در این باره باشند.

رییس بنیاد  بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه جامعه‌ای که در حوزه دین نگاه سطحی و قشری داشته باشد، نمی‌تواند از آسیب‌ها و آفت‌ها در امان باشد، گفت: پژوهش نقش مادر و محکم را دارد و آموزش و فرهنگ نیز می‌توانند به عنوان امور دیگر، این محکم را کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: اگر تحقیق و پژوهش در حوزه دین به درستی انجام نگیرد استخفاف اتفاق خواهد افتاد و جامعه ای که در حوزه دین نگاه سطحی داشته باشد نمی تواند از آسیب ها در امان بماند.

وی با بیان اینکه بنیاد علوم وحیانی اسراء بر مبنای پژوهش و با عنوان پژوهشگاه وحیانی اسراء راه اندازی شد گفت: این بنیاد تاکنون ۱۰ اثر پژوهشی از مکتب حضرت آیت الله جوادی آملی را منتشر کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی  با بیان اینکه پژوهش نقش مادر و محکم را دارد گفت: در سنت علمی آیت الله جوادی آملی این روشن است که تا به عمق مسائل راه نیابند اقدامات بعدی سطحی خواهد بود.

رییس بنیاد  بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه جامعه دینی به مراتب محتاج تر به پژوهش است چون دین امری است که بدون پژوهش مغزش پدید نخواهد آمد افزود: سلامت فکری در اندیشه های آیت الله جوادی آملی به جهت آن است که مبنای ایشان پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی  در ادامه با اشاره به تفسیر تسنیم گفت: تفسیر تسنیم محصول پژوهش گسترده و عمیقی است که شخص ایشان و پژوهشگران همراه داشته اند.

رییس بنیاد  بین المللی علوم وحیانی اسراء  بر مجهزشدن پژوهشگران به فناوری های نوین تاکید کرد و گفت: این بنیاد مصمم است تا از تکنولوژی برای رسیدن به معرفت بیشتر و بهتر استفاده کند و امروزه استفاده از تکنولوژی دیجیتال در دستور کار پژوهشگران قرار دارد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین سید کمال الدین عمادی معاون پژوهشی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه در این بنیاد دو رسالت را دنبال می‌کنیم، گفت: رسالت اول ما استمرار و حفاظت از تلاش گذشتگان است.

وی افزود: رسالت دوم ما پژوهش در مسیر آثار علامه جوادی آملی است و به دلیل پویایی ایشان، این مسیر همواره ادامه خواهد داشت.

معاون پژوهشی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه طی یک‌سال گذشته مجموعا ۲۱ اثر تفسیری، فقهی، فلسفی و قرآنی به چاپ رسیده است گفت: امسال نیز ۱۵۰ صفحه به رساله علامه جوادی آملی اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه سال آینده آثار فقهی ما افزایش خواهد یافت، گفت: کتاب‌های فقهی برای امسال نیز آماده بودند ولی به این دلیل که به پیش‌نیاز و مقدمه نیاز داشتند، در انتشار آن‌ها توقف ایجاد کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین عمادی با بیان اینکه ۷ اثر نیز به زودی وارد بازار می‌شود، گفت: در برخی از این آثار بیش از ۴۰۰ محقق حوزوی تلاش داشته‌اند.

وی افزود: پرونده ۴۱ اثر نیز باز است و تلاش برای تکمیل، تدوین، چاپ و رونمایی از آن‌ها ادامه دارد.

در ادامه وحید احمدی معاون فناوری و اطلاعات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء نیز با اشاره به اینکه علوم انسانی دیجیتال در فضای پژوهش امری است که پرداختن به آن اجباری است، گفت: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء نیز این موضوع را در دستورکار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته جلسات متعددی پیرامون علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی برگزار شده است، گفت: خروجی این جلسات راه‌اندازی آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی بوده است که از هفته آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.

احمدی افزود: آزمایشگاه تلاش می‌کند تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های هوش مصنوعی را به خدمت بگیرد تا جست‌وجو را از سمت کلید واژه به سمت هوشمندی ارتقا دهیم.

معاون فناوری و اطلاعات بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه تمام آثار استاد را به صورت دیجیتالی تنظیم کردیم، گفت: گام دوم ما این بود که این آثار دیجیتال را در قالب یک پلتفرم در اختیار متقاضیان قرار دهیم که در سال جاری در دست اقدام است.

کد خبر 1738818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha